مستر ویزا

ثبت اختراع در اسپانیا و بررسی مراحل آن

ثبت اختراع در اسپانیا

اگر فرد یا یک شخص حقوقی به فناوری جدید، محصول جدید یا فرایند جدید در یک حوزه خاص دست پیدا کند که مشکلی را در آن زمینه برطرف می‌کند، می‌تواند برای ثبت اختراع به اداره ثبت مالکیت‌های صنعتی درخواست ثبت بدهد. برای به دست آوردن حمایت در اسپانیا، حق ثبت اختراع باید در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری اسپانیا (SPTO) ثبت شود. در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۱۷، قانون جدید ثبت اختراعات به اجرا درآمد. سیستم جدید یک بررسی اجباری قبل از اعطا را فراهم می‌کند تا اطمینان حاصل کند تمام الزامات تعیین شده توسط قانون جدید ثبت اختراع، چه در مورد روش درخواست و چه در خود اختراع به درستی ارزیابی شده است، مخالفت با درخواست ثبت اختراع فقط پس از تأیید مجاز است. با این حال از انتشار برنامه، اشخاص ثالث می‌توانند نظرات و اعتراضات خود را درباره قابلیت ثبت اختراع ارائه دهند.

شرایط بایگانی در اسپانیا

زبان رسمی درخواست ثبت اختراع در اسپانیا اسپانیایی است. ثبت پرونده‌ها به هر زبان دیگر مجاز نیست. حق ثبت اختراع باید در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری (SPTO) ثبت شود. گام نخست در به دست آوردن پتنت در هر کشور، مستلزم ارائه تقاضانامه (application) ثبت پتنت و تشکیل پرونده (filing) در اداره ثبت اختراعات آن کشور است. تقاضانامه‌ پتنت عموماً دارای قسمت‌هایی نظیر عنوان اختراع، سابقه و شرح‌ فنی آن است. توصیف فنی اختراع می‌بایست با بیانی روشن و به زبان رسمی کشور هدف و به حد کافی دارای جزئیات باشد به‌طوری که بتواند شخصی را با فهم متوسط از آن فن نسبت به اختراع قادر سازد. معمولاً برای توصیف بهتر اختراع، نقشه، طرح و دیاگرام‌های مربوطه نیز ارائه می‌شوند.

برای به دست آوردن تاریخ ثبت، درخواست ثبت اختراع در اسپانیا، باید حاوی موارد زیر باشد:
– درخواست اعطای حق ثبت اختراع، حاوی داده‌های متقاضی
– شرح، ادعاها، چکیده اختراع و نقشه‌ها (در صورت لزوم) به زبان اسپانیایی
– تأیید پرداخت هزینه بایگانی، هزینه جستجوی برند و هزینۀ درخواست.

یک نسخه تصدیقی از سند اولویت ترجمه شده به زبان اسپانیایی باید ظرف دو ماه از تاریخ تشکیل پرونده به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری اسپانیا ارائه شود.

ارائه وکالت نامه در اسپانیا اجباری نیست، مگر اینکه توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری اسپانیا درخواست شود.

ثبت اختراع در اسپانیا

بررسی برنامه

باید یک جستجوی قبلی انجام شود و هزینه مربوطه باید در زمان درخواست ثبت اختراع پرداخت شود. برنامه‌های ثبت اختراع در اسپانیا تحت بررسی‌های رسمی و اساسی قرار می‌گیرند. درخواست بررسی اساسی باید ظرف سه ماه از انتشار گزارش جستجوی قبلی ارسال شود.

دوره لطف تازگی

یک درخواست ثبت اختراع اسپانیا می‌تواند ظرف شش ماه پس از افشای آن در یک نمایشگاه بین المللی رسمی و شناخته شده ثبت شود، این نمایشگاه باید از نظر کنوانسیون مربوط به نمایشگاه‌های بین المللی (۱۹۲۸) باشد.

مراحل ثبت اختراع در اسپانیا

مرحله ۱
پتنتی را تهیه کنید که شامل موارد زیر باشد:
– یک توضیح کتبی (برای اینکه دیگران بتوانند نحوه کار را ببینند)
– ادعا (عناصر دقیق اختراع که می‌خواهید از ویژگی‌های فنی آنها محافظت شود)
– نقاشی‌ها (در صورت لزوم)، برای نشان دادن اختراع‌تان
– چکیده (خلاصه‌ای که شامل جنبه‌های مهم فنی است)

مرحله ۲
فرم را پر کرده و بایگانی کنید، فرم درخواست با سه نسخه از مشخصاتِ اختراع ثبت شده همراه است که شامل شرح، ادعاها، نقشه‌ها (در صورت لزوم) و همچنین متن چکیده مقاله است که در ابتدای هر بخش در ورق‌های جداگانه در SPTO، دستگاه‌های اداری دولت اسپانیا، مناطق خودمختار، شعب اداره پست و سفارتخانه‌ها ثبت می‌شود.

مرحله ۳
با صدور یک رسید پرونده (که شامل یک شماره برنامه و یک تاریخ تشکیل پرونده است) به شما پاسخ داده می‌شود. همچنین دستورالعمل‌ها را می‌توان در صفحه وب سایت مورد نظر پیگیری کرد.

مرحله ۴
ظرف ده روز پس از دریافت درخواست ثبت اختراع، دفتر، درخواست شما را بررسی خواهد کرد که آیا این برنامه شرایط لازم را برای دریافت ثبت برآورده می‌کند یا خیر. بعد از آن نامه‌ای برای شما ارسال می‌شود که مراحل زیر را توضیح می‌دهد. دستورالعمل‌ها همچنین می‌توانند در صفحه وب سایت اداره دیده شوند. اگر تاریخ درخواست برای تأیید برنامه تعیین شده باشد درخواست از نظر رسمی و فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر برنامه صحیح نباشد ایرادات را به شما اعلام کرده و به شما فرصت می‌دهند آنها را اصلاح کنید.

مرحله ۵
اگر همه چیز مرتب باشد به شما اطلاع می‌دهند تا فرم بعدی را پر کنید. این فرم شامل ‌درخواست گزارش جستجو و پرداخت هزینه‌های مربوطه می‌باشد.

مرحله ۶
اطلاعات کتابشناختی مربوط به درخواست ثبت اختراع در روزنامه رسمی (OG) منتشر می‌شود و مدتی پس از ۱۸ ماه از تاریخ ثبت (یا تاریخ اولویت) تا زمانی که شرایط رسمی را برآورده کرده‌اید درخواست ثبت اختراع و گزارش جستجو منتشر می‌شود.

مرحله ۷
در طول سه ماه اول پس از این انتشار متقاضی می‌تواند ادامه روند عمومی را انتخاب کند یا درخواست بررسی اساسی برنامه را داشته باشد.

مرحله ۸
در رویه کلی، اشخاص ثالث می‌توانند مشاهداتی انجام دهند و متقاضی می‌تواند ادعاها را اصلاح کند در این صورت این موارد بررسی و حق ثبت اختراع صادر می‌شود.

ثبت اختراع در اسپانیا

کمک هزینه، مدت اعتبار و هزینه‌های نگهداری

هزینه اعطای رسمی در هزینه تشکیل پرونده گنجانده شده است. حقوق ناشی از اختراع ثبت شده قابل انتقال است و در صورت فوت صاحب حق مالکیت اختراع به ورثه او منتقل می‌شود و از یک اختراع به مدت بیست سال حمایت می‌شود.

مدت زمان ثبت نام

میانگین زمان پردازش، از ثبت پرونده تا اعطای حق ثبت اختراع در اسپانیا تقریباً ۲۱ ماه طول می‌کشد و بستگی به مشخصات مد نظر دارد. همچنین ممکن است از اختراعات به عنوان مدل‌های سودمند در اسپانیا محافظت شود.

مدت زمان ثبت درخواست اختراع در اسپانیا

مدت زمان ثبت درخواست ثبت اختراع با ادعای اولویت در اسپانیا ۱۲ ماه است.

نمایندگی توسط وکیل ثبت اختراع

برای متقاضیانی که در اتحادیه اروپا اقامت ندارند، لازم است پیگرد قانونی ثبت اختراع در اسپانیا از طریق یک نماینده یا یک وکیل قانونی صورت بگیرد.

حق ثبت اختراع توسط اداره ثبت اختراعات اروپا (EPO) به موجب کنوانسیون ثبت

سیستم ثبت اختراع اروپا امکان دستیابی به حمایت از حق ثبت اختراع را در تمام کشورهای عضو کنوانسیون مورد نظر (۳۸ کشور در سال ۲۰۱۷) با استفاده از یک برنامه ثبت اختراع واحد، فراهم می‌کند.

پس از اعطا حق ثبت اختراع اروپا می‌توان آن اختراع را در کشورهای مورد درخواست به عنوان حق ثبت اختراع ملی با رعایت قوانین کشور مربوطه صادر کرد.

مزیت این سیستم اروپایی این است که حفاظت از اختراع در اروپا را آسان‌تر و محکم‌تر می‌کند.

درخواست ثبت اختراع را می‌توان به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری اسپانیا (www.oepm.es) یا در مناطق خودمختار اسپانیا (مراکز اطلاعات منطقه‌ای مالکیت صنعتی) ارسال کرد. درخواست را می‌توان روی کاغذ یا به صورت الکترونیکی ثبت کرد.

در حالی که درخواست ثبت اختراع اروپا می‌تواند به زبان اسپانیایی ارسال شود برای ادامه کار، روند ترجمه به یکی از زبان‌های رسمی کنوانسیون (انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی) لازم است.

لازم است بدانید هر کشور دارای قوانین و سازمان ثبت اختراع خود می‌باشد و افراد می‌توانند اختراع خود را در این سازمانها جداگانه ثبت کنند. اختراع تنها در کشوری که ثبت شده مورد حمایت قانونی قرار می‌گیرد.

منبع: patent spain

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ