مستر ویزا

ثبت اختراع در کانادا و بررسی مراحل آن

ثبت اختراع در کانادا

حق ثبت اختراع در کانادا به دارنده حق اختصاصی ساخت، استفاده و فروش اختراع را می‌دهد. شما می‌توانید این درخواست را از طریق سیستم کشور کانادا با ورود به مرحله ملی اعمال کنید یا می‌توانید مستقیماً درخواست خود را ارائه دهید. رشد اقتصادی کشور کانادا به ویژه رشد بخش فناوری، باعث شده تا اشتیاق شرکت‌های صاحب فناوری برای ورود به بازار فناوری کانادا افزایش پیدا کند.

مشخص کردن هزینه حق ثبت اختراع در کانادا کمی مشکل است زیرا پاسخ آن به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما چندین دستورالعمل کلی وجود دارد که می‌تواند برای پیش بینی هزینه‌های احتمالی (که در طول حق ثبت اختراع متحمل می‌شوید) استفاده شود.

به دلیل توانایی حق ثبت اختراع در ارائۀ انحصارات قابل اجرا در یک منطقه خاص، می‌تواند دارایی گران قیمتی باشد، به ویژه برای شرکت‌های نوپا و سایر شرکت‌هایی که هنوز محصولاتشان به بازار عرضه نشده است. به دست آوردن حق ثبت اختراع از ثبت پرونده تا زمان اعطا به طور کلی یک روند طولانی و آهسته است و از نظر هزینه مزایای بسیاری دارد. در حالی که کل هزینه انجام شده برای اخذ و نگهداری حق ثبت اختراع ممکن است برای بسیاری از افراد قابل توجه باشد، اما ارزش هزینه کردن را دارد. سیستم ثبت اختراع به گونه‌ای طراحی شده است که شامل مکانیزم‌های رویه‌ای برای به تعویق انداختن هزینه‌ها، به ویژه در مراحل اولیه فرآیند است.

روند ثبت اختراع در کانادا

  • تکمیل فرم درخواست ایده
  • بررسی درخواست انجام شده
  • مراحل پیگرد قانونی
  • اعطای ثبت اختراع یا ایده

همه درخواست‌های مبنی بر ثبت ایده و اختراع باید در دفتر IP کشور کانادا ثبت شوند و مراحل تشکیل پرونده انجام شود.
اگر مدارک ارائه شده کامل باشد، تاریخ ثبت پرونده و شماره پرونده به شما تعلق خواهد گرفت.
نماینده ثبت اختراع یا ایده باید شماره پرونده را حفظ نماید و برای پیگیری‌های بعدی از آن استفاده نماید.

در صورت نیاز به تشکیل پرونده ملی، باید شرایط زیر را در نظر بگیرید:
– مشخصات ثبت اختراع به زبان محلی، چکیده‌ای از متن برنامه، ادعاها و نقشه‌ها
– کپی اولویت خارجی شامل کشور، تاریخ تشکیل پرونده، عنوان، مالک و مخترعین

چارچوب زمانی: روند این اعطای حق در صورت درخواست بررسی در مراحل اولیه، از زمان تشکیل پرونده تا اعطا به مدت ۳ سال طول می‌کشد.

ثبت اختراع در کانادا

برای اینکه یک اختراع در کانادا قابل ثبت باشد، باید شامل موارد زیر باشد:

  • جدید باشد (یعنی قبلاً به طور عمومی فاش نشده باشد).
  • مفید باشد (یعنی عملکردی و عملیاتی باشد).
  • برای کسی که در این مهارت تبحر دارد (به عنوان مثال مخترع) و کارهایی که باید انجام شود واضح نباشد.

بررسی نمونه کارهای ثبت اختراع خود را انجام دهید و هزینه‌ها و مزایای درخواست ثبت اختراعات کانادا را در اختراعات موجود یا تازه توسعه یافته ارزیابی کنید.

کشور کانادا از اعضای اصلی WIPO و پذیرنده معاهدات بین‌المللی ایده‌ها و اختراعات ازجمله PCT است. کسانی که ایده یا اختراع خود را در سازمان ملل و نهاد WIPO ثبت می‌نمایند در ۱۵۵ کشور عضو این معاهده، از حقوق مخترعین بهره‌مند خواهند شد.

۱. تدوین

پیش نویس درخواست ثبت اختراع مهمترین قسمت فرآیند کسب اختراع است. حق ثبت اختراعی که به صورت اصولی تهیه شده باشد می‌تواند انحصار گسترده‌ای را برای صاحبش فراهم کند و توانایی مالک را برای رسیدگی موثر به اعتراضات دفتر ثبت اختراع پس از بررسی درخواست (که می‌تواند هزینه‌های مربوطه را کاهش دهد) بهبود بخشد. برعکس، حق ثبت اختراعات ضعیف ممکن است نتوانند دامنه حمایتی را که صاحب آنها از آن برخوردار است، فراهم کنند و روند بررسی را تشدید کنند (منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود). بنابراین، مهم است که بار اول درخواست را درست انجام دهید و بر این اساس، ارزش صرف هزینه مناسب برای تهیه پیش نویس را بدانید. یک درخواست اصولی شامل موارد زیر است:

  • اسم و آدرس متقاضیان؛
  • توصیف اختراع؛
  • تصاویر و نقشه‌های اختراع؛
  • و ادعانامه.
۲. بایگانی کردن

پس از تهیه پیش‌نویس، درخواست در اداره ثبت اختراعات ثبت می‌شود (به عنوان مثال اداره ثبت اختراعات کانادا یا ایالات متحده). به همراه ثبت درخواست در اداره ثبت می‌توان درخواست برای داوری ماهیتی اختراع را نیز ثبت کرد. هزینه‌های تشکیل پرونده در هر کشوری متفاوت است. ثبت پرونده شما در کانادا ارزان است، در حالی که هزینه رسمی در حال حاضر ۴۰۰ دلار تعیین شده است، اگرچه نماینده ثبت اختراع برای تهیه و تشکیل پرونده در اداره مالکیت معنوی کانادا هزینه خدمات را برعهده می‌گیرد. اگر درخواست داوری ماهیتی داده شود، داوران اداره ثبت اختراعات کانادا، درخواست را از نظر شرایط احراز پتنت یعنی، نوآوری، گام ابتکاری و کاربرد صنعتی مورد بررسی قرار می‌دهند. ممکن است داور، ادعاهای مطرح شده در درخواست را رد کند و یا درخواست برای اصلاح بدهد.

ثبت اختراع در کانادا

۳. پیگرد قانونی

هزینه‌های پیگرد قانونی هزینه‌های دیگری است که باید در هنگام بررسی درخواست ثبت اختراع پرداخت شود. به طور کلی، این هزینه‌هایی است که نماینده ثبت اختراع باید برای رسیدگی به هرگونه اعتراض ناشی از درخواست توسط بازرس دفتر ثبت اختراعات متحمل شود. هر دفتر ثبت اختراع که درخواست در آن ثبت شده است، ارزیابی مستقلی از محاسن درخواست انجام می‌دهد و به همین دلیل بسته به تعداد کشورهایی که در آن درخواست‌های ثبت اختراع پیگیری می‌شوند، هزینه‌های پیگرد قانونی می‌تواند چند برابر شود.

۴. نگهداری

برای نگهداری حق ثبت اختراع معمولاً هزینه نگهداری حق ثبت اختراع باید سالانه پرداخت شود. برخی از دفاتر ثبت اختراع (مانند دفاتر ثبت اختراع کانادا و اروپا) مستلزم پرداخت این هزینه هستند. در کانادا، هزینه از حدود ۱۰۰ دلار شروع می‌شود و در سال‌های بعدی تا ۴۵۰ دلار افزایش می‌یابد. هزینه‌های نگهداری دفاتر ثبت اختراع ایالات متحده گران‌تر است (از حدود ۲۰۰۰ دلار شروع می‌شود)، اما به جای پرداخت سالانه هر چند سال یکبار پرداخت می‌شود. منطقی بودن هزینه‌های ثبت اختراع در کانادا به چند عامل بستگی دارد. اول اینکه، لیست هزینه‌های اداره ثبت اختراعات کانادا بسیار کوتاه است. یعنی شخص متقاضی در کل فرآیند باید سه هزینه ثبت، درخواست برای داوری ماهوی و هزینه نهایی را پرداخت کند. دومین عامل این است که هزینه‌های مربوط به درخواست داوری ماهوی در کانادا را می‌توان تا ۴ سال به تعویق انداخت.

به طور کلی حق ثبت اختراع در کانادا در مقایسه با سایر حوزه‌های قضایی اصلی (که ثبت اختراعات در آن‌ها به طور منظم انجام می‌شود) یک حوزه قضایی نسبتاً ارزان است. پتنت کانادا مانند بسیاری از کشورهای دیگر، در صورت پرداخت به موقع هزینه‌های نگهداری سالانه، حقوق انحصاری مخترع در مرزهای کانادا را به مدت ۲۰ سال از تاریخ ثبت درخواست اختراع، حفاظت می‌کند.

منبع: patent in canada

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ