مستر ویزا

ثبت برند در اوکراین

هنگامی که تصمیم به شروع تجارت و راه اندازی کسب و کاری در اوکراین را گرفتید باید از طریق ثبت نام مناسب از حقوق قانونی مالکیت معنوی اثر خود (IP) در مارک تجاری یا برند تجاری محافظت کنید. به استثنای چند مورد خاص قانون اساسی اوکراین فقط در مواردی که مالک اثر، دارای گواهی ثبت برند قانونی باشد از علائم تجاری و برند محافظت می‌کند مگر اینکه بخواهید کالاهای دیگر یا خدمات ارزان قیمت خود را با نام تجاری دیگری به بازار وارد کنید و یا اینکه مسئولیت برند تجاری خود و اتفاقات در مسیر را خودتان قبول کنید که در نهایت مجبور می‌شوید برای محافظت از (IP) خود چند دلار هزینه کنید.

مرور اجمالی
علامت تجاری یا برند تجاری ترکیبی از علائم است که کالا و خدمات شما را از سایر تولیدکنندگان در آن زمینه متمایز می‌کند قانون اوکراین مطابق اکثر کشورهای اروپایی از علائم تجاری کالاها، خدمات و سایر اقدامات قانونی مرتبط با نام تجاری حمایت قانونی می‌کند و مالکیت معنوی و حق فعالیت علامت تجاری را تنها برای آن دسته از برندهایی قائل می‌شود که در سامانه ثبت علائم تجاری ثبت رسمی شده‌اند و همچنین در مقابل سوء استفاده سارقان برند تجاری اشخاص و نام تجاری آنها را حفاظت می‌نماید. اوکراین همچنین عضوی از کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی و توافقنامه مادرید در ثبت بین المللی علائم تجاری است شما نیز برای برخورداری از حمایت قانونی از حقوق علامت تجاری خود و همچنین علامت گذاری محصولات خود به نام خود و جهت جلوگیری از استفاده دیگران از علائم تجاری خود باید علائم تجاری را در موسسه مالکیت معنوی اثر در اوکراین ثبت کنید. شرکت دولتی Ukrpatent مسئولیت ثبت برند تجاری به نام صاحبان اثر و خلاقان و ایده پردازان آن را به صورت رسمی عهده‌دار است.

علائم تجاری می‌تواند توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین توسط افراد مقیم و غیرمقیم اوکراین ثبت شود اگر علامت تجاری شما منحصر به فرد و ایدۀ خودتان است می‌توانید برای ثبت آن Ukrpatent اقدام کنید. ساکنان کشور اوکراین و اشخاص حقوقی که در این کشور ثبت شده رسمی هستند ممکن است به تنهایی برای ثبت علامت تجاری اقدام نمایند و یا نماینده مالکیت معنوی مجاز (وکالت ثبت اختراع) را به فرد دیگری بدهند. اگر شما به عنوان یک فرد خارجی یا یک شخص حقوقی ثبت برندتان را در خارج از کشور درخواست می‌دهید باید برای ثبت نام از طریق یک وکالت ثبت اختراع معتبر اقدام کنید (مگر اینکه توسط یک پیمان بین‌المللی به گونه دیگری تعیین شده باشد).
ثبت برند در اوکراین

الزامات ثبت برند در اوکراین

شرایط اصلی و محدودیت‌های ثبت علامت تجاری

طبق قوانین رسمی کشور اوکراین هر علامت تجاری ممکن است شامل: گستره‌ای از کلمات، حروف، اعداد و اشکال گرافیکی و رنگی تخت، یا سه بعدی و یا ترکیبی از همه آنها باشد با این وجود تنوع در این زمینه بسیار دیده می‌شود.

شما در اوکراین می‌‌توانید برند تجاری خود را ثبت کنید اگر:
۱- علائم یکسان و یا غیر یکسان (گیج کننده، پیچیده) با علائمی یکسان نیست که قبلاً توسط شخص یا نهاد دیگری برای کالا یا خدمات مرتبط ثبت شده یا برای ثبت در اوکراین ارسال شده و هنوز تاییدیه نگرفته‌اند.
۲- برند تجاری درخواست شده توسط شما بدون ثبت نام رسمی تحت مقررات معاهدات بین المللی که اوکراین نیز عضوی از آن است محافظت نمی‌شود. برند تجاری شما می‌تواند یک مارک تجاری شناخته شده جهانی شود اگر علامت تجاری مطابق با ماده bis6 کنوانسیون پاریس برای حمایت از حقوق مالکیت صنعتی توسط اتاق تجدیدنظر از UKrpatent یا از طریق دادگاه مشهور شناخته شود.
۳- اگر نام تجاری برند درخواستی متعلق به طرف دیگری، شرکت یا موسسه فعالی نباشد که کالا یا خدمات مرتبط را ارائه می‌دهد و مبداء دیگری برای تولید و ارائه خدمت با این نام ندارد.
۴- علامت تجاری مطابقت ثبت شده‌ای با علامت گواهی دیگری ندارد.
۵- این برند تجاری تصویری از یک مدل مطلوب دیگری نیست که توسط شخص دیگری ثبت شود.
۶- با نظم عمومی و اصول انسانی و اخلاقی مطابقت داشته و مغایرتی ندارد و عضوی از نماد کمونیستی یا نازی نیست.
۷- اگر علامت تجاری شما هیچ یک از ویژگی‌های زیر را ندارد:

۱- منحصراً از علائم تشریحی تشکیل شده به عنوان مثال: نوع کیفیت، کمیت، مکان و زمان، تولید و فروش کالا و ارائه خدمات را نشان می‌دهد.
۲- ظرفیت تفکیکی ندارد و در استفاده قبلی خود به آن دست پیدا نکرده است.
۳- فریبنده یا گمراه کننده است.
۴- منحصراً از علائمی تشکیل شده که معمولاً به عنوان نشانه‌هایی برای این نوع کالاها یا خدمات استفاده می‌شود.
۵- منحصراً از نمادها و اصطلاحات معمولی استفاده می‌کند.
۶- فقط شکلی از وضعیت طبیعی کالاها را منعکس می‌کند.
ثبت برند در اوکراین
توجه کنید که کلمات یا نماد‌های زیر ممکن است به عنوان علائم تجاری ثبت نشوند اما در موارد خاصی شما می‌توانید از آنها در علائم تجاری خود استفاده کنید زمانی که اجازه کتبی و رسمی از ارگان‌های مربوطه و یا صاحبان آنها افراد (صاحب اثر) یا جانشینان قانونی آنها را کسب کنید.

– نمادهای ملی، پرچم و سایر نمادهای دولتی
– اسامی رسمی ایالات
– نمادها، اختصارات، نام کامل سازمانهای دولتی و بین‌المللی
– مهر رسمی، ضمانت یا مهر رسمی شرکت‌های مشهور
– افتخارات و جوایز دیگران
– نام اثر علمی، ادبی و هنری شناخته شده در اوکراین یا نقل قول و تصویر یا شخصیت آنها
– نام و نام خانوادگی، نام مستعار، پرتره و تصویر شخصی که در اوکراین شناخته شده است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند در اوکراین

هنگام ثبت برند اسناد زیر احتیاج است:
– درخواست ثبت علامت تجاری
– تصویر علامت تجاری (۵ کپی در صورت ثبت علامت تجاری سیاه و سفید و 10 کپی برای علامت‌های تجاری رنگی)
– لیست کالاها و خدمات تحت طبقه‌بندی بین‌المللی (کالاهایی که تولید می‌کنید و علامت تجاری برای آنها استفاده می‌شود)
– رسید بانکی تائیدیه پرداخت هزینه ثبت نام هر کلاس کالا کارمزد استاندارد ۱۰۰۰ UAH

اگر تمایل دارید طبق مقررات کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی برند تجاری‌تان حق تقدم داشته باشید می‌توانید موارد زیر را نیز پیگیری کنید:
– یک کپی از درخواست اولیه تایید شده توسط ارگان مجاز و مربوط به کشور درخواست کننده و یا سندی ارائه دهید که تایید کننده مارک تجاری و تاییدیه حضور آن در نمایشگاه رسمی را نشان می‌دهد.
– اگر عناصر تایید کننده علامت تجاری به رضایت یک ارگان دولتی احتیاج داشته باشند نامه رضایت نامه باید ارائه شود.
– تمامی مدارک لازم باید به زبان اوکراینی باشند بنابراین در صورت عدم تسلط کامل به زبان اوکراینی باید از کمک و مشاوره یک مترجم کاربلد و مسلط بهره بگیرید و اسناد را به صورت حضوری و آنلاین به سامانه Ukrpatent ارسال کنید.

فرایند دریافت تائیدیه ثبت نام

Ukrpatent نهادی است که پس از بررسی‌های لازم توصیه و نظرات خود را به متقاضی اعلام می‌کند و یا علامت تجاری را ثبت رسمی می‌نماید اگر جواب مثبت باشد باید ظرف ۳ ماه هزینه‌های دولتی زیر را پرداخت نمایید:
۱- هزینه انتشار اطلاعات مربوط به ثبت علامت و برند تجاری کالا: برای هر کلاس کالا یا خدمات معادل ۱۵۰ UAH اوکراین
۲- هزینه صدور گواهی ثبت علامت تجاری: این هزینه به تابعیت و وضعیت حقوقی متقاضی بستگی دارد و از ۸۵ تا ۲۰۰ دلار آمریکا برای ساکنان اوکراین به UAH و افراد غیر مقیم به دلار متغیر است.

اطلاعات در سامانه Ukrpatent طی ۳ ماه پس از دریافت هزینه‌های مربوط به ثبت علامت تجاری منتشر می‌شود و علامت تجاری در ثبت احوال گواهی‌های علائم تجاری ثبت می‌شود. گواهینامه ظرف مدت ۱ ماه پس از ثبت نام به متقاضی اعطاء و ۱۰ سال نیز اعتبار دارد.

منبع: trademark registration in ukraine

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ