مستر ویزا

ثبت شرکت در اوکراین (آپدیت ۲۰۲۱)

ثبت شرکت در اوکراین

ثبت شرکت یا راه اندازی یک تجارت توسط یک فرد خارجی در اوکراین با مسئولیت محدود بهترین شکل برای تجارت خارجی خواهد بود. برای این کار یک شناسه مالیاتی برای موسس شرکت سهامدار صادر می‌شود و فرد مورد نظر باید اسناد مربوط به ثبت شرکت را به دو زبان روسی و اوکراینی آماده کند و فرایند ثبت نام را ساماندهی و تکمیل نماید. سپس با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و طی نمودن فرآیند بازرسی مالیاتی قانونی توسط دولت اوکراین، شرکت به نام فرد ثبت شود. شرکت تازه تاسیس شده باید همه عناوین شغلی شرکتی اعم از جایگاه مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره و همه افراد سهامدار خُرد و کلان (حقیقی و حقوقی) را مشخص نماید و یک آدرس مشخص در سامانه ثبت کند.

به طور کلی در سال‌های اخیر تعداد بی‌شماری شرکت متعلق به شهروندان مهاجر خارجی در اوکراین تاسیس شده که به دلیل بازار خوب فروش محصولات و ارائه خدمات در اوکراین و همچنین وجود تعداد رقبای کم تاسیس شرکت تبدیل به یک بازار پر جاذبه در اوکراین شده است و سهامداران بسیاری را به خود جذب نموده است. برخی از شرکت‌های خارجی مشهور در دنیا اقدام به تاسیس شعب خود در اوکراین نموده‌اند و علاوه بر موفقیت‌های چشمگیری که کسب نموده‌اند توانستند سود خوبی برای شغل خود به دست آورند و مشاغل بسیاری را برای کارمندان ایجاد نمایند.

طبق قوانین فعلی در اوکراین همه شهروندان خارجی مقیم و غیرمقیم حق انجام تجارت و تاسیس شرکت در اوکراین را دارند با این حال اما برای این کار قوانین خاصی وجود دارد که مربوط به راه اندازی مشاغل و ثبت آن در اوکراین است که باید رعایت شود.

– اصل اول: دریافت شماره شناسه مالیاتی ضروری است. NIE شماره شناسایی مالیاتی می‌باشد که از اداره مالیات و دارایی یا سازمان تامین اجتماعی صادر می‌شود. برای پرداخت مالیات خود و سایر موارد از جمله اجاره یا خرید ملک، اتصال به خدمات و باز کردن یک حساب بانکی به یک شماره رسمی احتیاج خواهید داشت. شما می‌توانید هنگام حضور در اوکراین یا حتی قبل از آن از طریق سفارت اوکراین یا کنسولگری در کشور خود بصورت حضوری درخواست NIE خود را ارائه دهید.

– اصل دوم: دریافت اجازه کار فقط و فقط پس از اخذ مجوز کار امکان پذیر است یک فرد خارجی می‌تواند به عنوان مدیر رسمی شرکت خود شروع به کار نماید و شرکتی به نام خود داشته باشد با این شرط که مجوز کار بگیرد.

– اصل سوم: سرمایه سهام کمتر از ۱۰۰۰۰ دلارآمریکا، اجازه ثبت شرکت ندارد؛ یک نکته مهم دیگر برای خارجیانی که تمایل دارند شرکتی به نام خود را در اوکراین تاسیس نمایند این است که اگر سرمایه سهام شرکت کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا باشد فرد مورد نظر رسماً نمی‌تواند شرکت به نام خود را ثبت رسمی نماید و یا با آن اجازه اقامت دائم در اوکراین بگیرد.

مراحل ثبت شرکت در کشور اوکراین به شرح زیر است:

ثبت نام در اداره ثبت
آماده سازی مهر شرکت
افتتاح حساب بانک دائمی
ثبت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) و اخذ شماره شناسایی پرداخت مالیات

شرایط ثبت شرکت در اوکراین

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در اوکراین

هر شهروند خارجی باید مجموعه‌ای از اسناد را ارائه دهد، این اسناد بسته به اینکه شرکت شخصی تاسیس شده باشد یا توسط یک شخص حقوقی متفاوت است:
– کپی گذرنامه بنیانگذار
– کپی شماره شناسه مالیاتی
– لیست انواع خدمات و فعالیت‌های شرکت مورد نظر
– مشخصات تماس
– وکالت محضری برای اسناد ثبت نام و امضای اشخاص حقوقی
– کپی محضری سند تایید ثبت نام شرکت

توجه داشته باشید که قبل از اقدام به ثبت شرکت در اداره ثبت اسناد اوکراین، نمایندگان قانونی شرکت باید اساسنامه شرکت را تدوین و امضاء نموده و آن را ثبت رسمی محضری کنند؛ همچنین یک حساب بانکی باز نمایند و هزینه‌های ثبت رسمی را پرداخت نمایند و مقدار سرمایه مورد نظر برای تاسیس شرکت را به حساب قانونی شرکت بریزند. شرکت‌های تازه تاسیس شده پس از اقدام به فعالیت و دریافت گواهی ثبت نام باید برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خود در سازمان مالیاتی کشور اوکراین ثبت نام کنند که برای هر شرکت حدود ۲۵ ٪ از کل درآمد خواهد بود؛ همچنین یک مهر رسمی برای شرکت بسازند و از آن به عنوان نماد شرکت در همه معاملات استفاده نمایند. موسسان باید توجه کنند که حساب بانکی باز شده یک حساب موقتی و اولیه بوده که پس از تکمیل فرآیند ثبت رسمی شرکت باید آن را به یک حساب بانکی دائمی تبدیل نمایند. پس از گذشت 5 سال از ثبت شرکت موفق و پرداخت مالیات (میزان مالیات در نظر گرفته شده ماهانه بین 100€ الی 200€ (یورو) است) متقاضی اقامت دائم اوکراین را کسب می‌کند. متقاضیان با دریافت مجوز اقامت در کشور اوکراین می توانند به کشورهای اتحادیه اروپا بدون دریافت ویزا سفر کنند. پس از گذشت مدت زمان مشخص از دریافت مجوز اقامت دائم می‌توانید اقدامات لازم را در جهت اخذ تابعیت و پاسپورت اوکراین انجام دهید.

حداکثر بنیانگذاران وسهامداران مجاز در شرکت

برای اداره شرکت در اوکراین محدودیت‌های شرکتی و سهامداری وجود ندارد اما هر دو فرد صرف نظر از این که تابعیت واقامت چه کشوری را دارند و اشخاص حقوقی خارجی یا اوکراینی هستند می‌توانند سهامدار و بنیانگذار شرکت باشند و هر شرکت می‌تواند توسط یک شخص یا چندین شخص حقیقی اداره شود و برای اداره شرکت هیچ محدودیتی وجود ندارد.

شرایط ثبت شرکت در اوکراین

هزینه ثبت نام شرکت و مدت زمان ثبت نام

ثبت نام دولتی شرکت در اوکراین رایگان بوده است و فرآیند ثبت شرکت تنها در یک روز کاری پس از آماده سازی و ارائه اسناد رسمی لازم انجام می‌شود و شما تنها باید هزینه نقل و انتقال سند را بپردازید که مبلغ ناچیزی است و هزینه دیگری ندارد.

فرایند نظارتی بر شرکت
بر روی هر شرکت تازه تاسیس شده و ارگانهای نظارتی زیر به ترتیب اولویت نظارت می‌کنند:
– حکومت
– هیئت مدیره
– هیئت نظارت (اختیاری)

فرایند نقل و انتقالات رسمی در شرکت
به طور کلی سهام هر شرکت می‌تواند با رعایت حقوق اولویت بر اساس اساسنامه تدوین شده شرکت و به صورت آزادانه به فرد یا افراد دیگری منتقل گردد و برای هر تغییر نیازی به تغییر اساسنامه شرکت نیست.

قوانین استخدامی و اشتغالی شرکت
هر فردی می‌تواند به صورت کتبی (رسمی) یا کلامی (قراردادی) به استخدام شرکت تازه تاسیس شده در اوکراین در بیاید اما باید توجه داشته باشید که استخدام اتباع خارجی در اوکراین تنها به صورت کتبی و رسمی باشد زیرا که این افراد نیاز به اجازه کار دارند مگر آنکه اجازه اقامت دائم داشته باشند.

منبع: Registration of companies in Ukraine

register company in ukraine

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ