مستر ویزا

حق و حقوق و مزایای دارنده ثبت اختراع چیست؟

مزایای حق ثبت اختراع

یک حق ثبت اختراع به شما این حق را می‌دهد که جلوی کپی کردن، ساخت و فروش اختراع خود را توسط دیگران بگیرید. شما بدین وسیله برای یک دوره از پیش تعیین شده از اختراع خود محافظت می‌کنید پس به شما این امکان را می‌دهد که رقبا را دور نگه دارید. روش دیگر شما می‌توانید حق ثبت اختراع خود را برای استفاده به دیگران بدهید یا می‌توانید آن را بفروشید. دارندگان حق ثبت اختراع می‌توانند دیگران را از استفاده از اختراع مستثنی کنند، در ادامه به مزایای حق ثبت اختراع اشاره می‌کنیم:

اختراع چیست؟

اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کنند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آن‌ها حل می‌نمایند. گواهینامه اختراع سندی است که اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از اختراع صادر می‌کند و دارنده آن می‌تواند از حقوق انحصاری بهره‌مند شود.

ویژگی اختراعات

اختراع مربوط به یک محصول یا فرآیند می‌باشد، این ممکن است بدان معنی باشد که رقبا نمی‌توانند محصولی را با همان ویژگی‌ها بدون گرفتن مجوز از دارنده حق ثبت اختراع تولید کنند. از این رو، دارنده حق ثبت اختراع از مزیت رقابتی برخوردار است که می‌تواند به سود تبدیل شود. اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد. بدین صورت که در فناوری یا صنعت قبلی وجود نداشته و از نظر صنعتی، اختراعی کاربردی محسوب می‌شود که در رشته‌ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد.

همانطور که حق ثبت اختراع اروپا توسط اروپایی‌ها بررسی می‌شود، اداره ثبت اختراع به جای ثبت اختراع ثبت شده ساده، از بسیاری از اشکال دیگر حقوقی استفاده می‌کند که اطمینان بیشتری دارند.

مزایای حق ثبت اختراع
دولت برای مالکان حق ثبت اختراع تا زمان قانونی بودن ثبت اختراع محافظت می‌کند

مزایای حق ثبت اختراع

با توجه به ثبت اختراع معتبر، مبتکران از حمایت قانونی قوی برخوردار هستند. مثلا، اگر حق ثبت اختراع نقض شود، دارنده حق ثبت اختراع می‌تواند شکایت کند.

با ثبت اختراع، تخلف یا سفارش گمرک برای رهگیری واردات محصولات ثبت شده قابل پیگیری است. با این حال، باید توجه داشت که هزینه‌های اجرای حق ثبت اختراع می‌تواند قابل توجه باشد. یکی دیگر از مزایای بزرگ ثبت اختراع، قابل تجارت بودن اختراع است. به دلیل حفاظت ارائه شده توسط حق ثبت اختراع، فروشنده می‌تواند جزئیات اختراع را بدون خطر ابتلا به سرقت به خریداران احتمالی بگوید. مخترعین اختیار دارند که اختراع خود را فقط به سرمایه گذاران یا مشاغل بالقوه اعلام کنند. قبل از اینکه یک مخترع این قدم را بردارد، برای آنها ضروری است که ایده خود را ثبت کنند تا مانع از ادعای مالکیت این ایده از سوی هر فرد یا سازمانی شوند.

حق ثبت اختراع به شخص حق قانونی می‌دهد تا انحصار ایجاد محصول یا خدمات را در بازار داشته باشد. آنها حق انحصاری فروش، استفاده، توزیع، واردات یا صادرات اختراع خود را برای مدت زمان معین دارند. وقتی مخترع انحصار ایجاد آنها را در بازار در اختیار داشته باشد این امر سایر فعالان صنعت را به فروش، استفاده یا بازاریابی و بهره مندی از آن محدود می‌کند. همچنین، گاهی اوقات مخترع می‌تواند در ازای استفاده توسط دیگران حق بیمه‌ای را برای  استفاده آنها دریافت کند و از حق ثبت اختراع بهره‌مند شود زیرا حقوق انحصاری آن را در اختیار دارد. براساس قانون ثبت اختراع، هیچگونه مانعی در راستای واگذاری اختراعات وجود ندارد. در آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری اینگونه آمده که مخترع می‌تواند حق اختراع خود را به صورت‌های مختلف به افراد حقیقی و حقوقی واگذار کند.

ثبت اختراع از نظر ارزشی با یک مقاله ISI برابری می‌کند؛ بنابراین مخترعینی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، دانشگاه‌های مختلفی آن‌ها را برای ارتقا توانایی پذیرا هستند. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ثبت اختراع بسیار سریع‌تر از ثبت مقاله صورت می‌گیرد؛ همچنین قابلیت ترجمه اختراع برای سازمان‌ها و دانشگاه‌های خارجی میسر است. پس اگر شما قصد ادامه تحصیل در کشور دیگری را دارید، یکی از راه‌های آن ثبت اختراع به شمار می‌رود.

حق و حقوق و مزایای دارنده ثبت اختراع
در صورت صرف زمان کافی و ثبت اختراع کاربردی امتیازهای زیادی شامل حال مخترع می‌شود

حق ثبت اختراع باعث افزایش سرمایه گذاری و رشد اقتصادی می‌شود. مشاغل محلی یا کوچک که حق ثبت اختراع را دارند می‌توانند به عنوان یک آهنربا برای جذب سرمایه گذاری خارجی عمل کنند. از آنجا که یک خلق بی‌نظیر شروع به جمع آوری امور مالی می‌کند می‌تواند برای توسعه بیشتر اختراع مورد استفاده قرار بگیرد، در نتیجه سود و رشد تجاری و صنعتی افزایش می‌یابد.

پس از دریافت حق ثبت اختراع، این اختراع در حال حاضر مالکیت معنوی منحصر به فرد شماست به این معنی که حق ثبت اختراع اکنون مالکیت شخصی شماست و شما می‌توانید نحوه استفاده از آن را کنترل کنید. دقیقاً مانند سایر دارایی‌های شخصی می‌توانید آن را به کسی هدیه دهید یا به عنوان بخشی از املاک خود پس از مرگ با وصیت خود به فرد دیگری انتقال دهید. بدون اجازه شما نمی‌توان این اختراع را تولید، تکثیر، وارد یا صادر کرد که این امر در داشتن برتری شما نسبت به رقبا بسیار حیاتی است. این بدان معناست که نه تنها می‌توانید زمان و هزینه بیشتری را به توسعه محصول اختصاص دهید بلکه می‌توانید هر قیمتی را که می‌خواهید برای کل مدت محاسبه کنید.

یکی از مزایای ثبت اختراع این است که با گذشت زمان ارزش آن را افزایش می‌دهد. حق ثبت اختراع همچنین ابزاری بسیار مفید هنگام جستجوی سرمایه گذاران، شرکا یا مشتریان است و هرچه حق اختراع ثبت شده بیشتری داشته باشید ارزش برند و شرکت شما هنگام مذاکره بیشتر می‌شود.

در صورت صرف زمان کافی و ثبت اختراع کاربردی امتیازهای زیادی شامل حال مخترع می‌شود؛ از جمله امتیاز انحصاری خرید و فروش و رقابت در بازار با امنیت شغلی بالا. به محض ثبت اختراع هرگونه کپی برداری و دستکاری آن پروژه پیگرد قانونی دارد. در این شرایط سازنده با خیال راحت به رقابت در بازار کار می‌پردازد.

حق ثبت اختراع از طراحی کاربردی یا قابل استفاده محافظت می‌کند. دولت برای مالکان حق ثبت اختراع تا زمان قانونی بودن ثبت اختراع محافظت می‌کند. یعنی ماهیت انحصاری محصول یا خدمات را در بازار فناوری ایجاد می‌کند که ادعاهای حق ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. انحصاری بودن در بازار به صاحب برند و اختراع ابن اجازه را می‌دهد تا قیمت‌هایی بالاتر از قیمت تسویه حساب در بازار را بیان کند و سود غیر عادی برای صاحب اختراع فراهم می‌کند. راه دیگر برای درک مزایای حق ثبت اختراع بررسی و پیگیری حق ثبت اختراع است. بدون حمایت از حق ثبت اختراع شما فقط قادر خواهید بود نام تجاری و سرقفلی خود را به اشخاص ثالث بفروشید زیرا حق انحصاری آن را ندارید. اشخاص ثالثی که این را بدانند شروع به ساختن اختراعات مشابه شما می‌کنند یا کاملاً از اختراع شما کپی می‌کنند.

منبع: benefits of patents

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ