مستر ویزا

رشد اقتصاد در اسپانیا در چه وضعیتی است؟

اقتصاد اسپانیا

اقتصاد اسپانیا برای سال ۲۰۱۹ بسیار خوب و مثبت پیش بینی شده است که در حدود ۸۸۰ هزار موقعیت شغلی جدید در زمان ۲ سال ایجاد خواهد کرد. تحقیقات BBVA رشد تولید ناخالص داخلی را برای اسپانیا درحدود ۲.۹ درصد برای سال ۲۰۱۸ و ۲.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ برآورد کرده است. براساس آخرین گزارش منتشر شده اقتصاد اسپانیا توسط واحد مطالعات BBVA، برخی از خطرات احتمالی ممکن است نهایتا در اسپانیا تحقق یابد که می‌تواند اقتصاد اسپانیا را به سمت رشد کندتر سوق دهد. این گزارش توسط جورج سیسیلیا، اقتصاددان ارشد گروه BBVA و سرپرست تحقیقات BBVA، رافائل دومنچ، رئیس تحلیل اقتصاد کلان تحقیقات BBVA و میگوئل کاردوزو، اقتصاددان ارشد اسپانیا و پرتغال، ارائه شده است.

طبق این سناریو، پیش بینی می‌شود که کشور اسپانیا طی ۸ سال آینده حدود ۸۸۰ هزار موقعیت شغل ایجاد کند که باعث می‌شود نرخ بیکاری در کشور به کمتر از ۱۴ درصد نزول پیدا کند. طبق گزارش چشم انداز اقتصاد اسپانیا با وجود تقاضای تقریبا کمتر از سال‌های گذشته، رشد تولید ناخالص داخلی همچنان رو به رشد است و می‌تواند به ۰.۸% – در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۱۸ برسد.

عملکرد اقتصادی کشور در ابتدا نتیجه پایدار در هزینه‌های خانواده‌ها با وجود تضعیف برخی از محرک‌های جدید بود، دومین نتیجه در زمینه افزایش بخش ساخت و ساز، به خاطر بهبود تدریجی سرمایه گذاری‌های مسکونی و افزایش هزینه‌های عمومی بود که بخشی از ضررهای ایجاد شده در زمان دوره کاهش کسری بودجه جبران شدند. با این اوصاف، صادرات کالاها و سرمایه گذاری در ماشین آلات و تجهیزات در نیمه اول سال کاملا نزولی شد. در مورد جریان‌های تجاری، چندین دلیل رقابت محصولات اسپانیایی را کاهش دادند، از جمله نرخ تبادل پایین در نسبت یورو به دلار در نیمه دوم سال ۲۰۱۷، و یا نفوذ قیمت نفت، رشد کند و آرام در برخی از شرکای تجاری اصلی کشور اسپانیا و مشکلات خاص که در بخش عرضه در بخش‌های خاص موثر بودند.

صادرات خدمات تسریع شده، در مورد روند هزینه‌های گردشگری نسبت به سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند. بنابراین، در نیمه اول سال ۲۰۱۸ سهم مصرف خصوصی در رشد تولید ناخالص داخلی کشور دچار تغییر نشد و بخش ساخت و ساز افزایش یافت در حالیکه سهم بخش‌های متمرکز بر تقاضای خارجی رو به نزول افت کرد.

در کوتاه مدت، تأثیر مثبت سیاست‌های اقتصادی موجب جبران سرگردانی‌ها خواهد شد. گسترش فرایند عادی سازی سیاست‌های مرسوم پول باعث کاهش هزینه‌های مالی برای اقتصاد اسپانیا خواهد شد. این به کاهش ارزش یورو در برابر دلار کمک شایانی خواهد کرد که هم به تقویت صادرات کمک می‌شود و هم تولید ناخالص ملی در طول سال به میزان ۰.۲ تا ۰.۹ درصد افزایش می‌یابد.

رشد اقتصاد در اسپانیا

پیش بینی‌های تحقیقات BBVA نیز عاملی در اقدامات تصویب شده در بودجه ملی اسپانیا برای سال ۲۰۱۸ (PGE 2018, in Spanish) می‌باشد که تاثیر زیادی در سیاست مالی می‌گذارد و می‌تواند به تولید ناخالص داخلی ۰.۴ درصد سهم بیشتر اضافه کند. همه اینها، همراه با حرکت مثبت اقتصاد اسپانیا، همچنین افزایش قدرت در برخی از چالش‌های پیش روی اقتصاد اسپانیا از جمله افزایش قیمت نفت (به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه) که ناشی از اختلالات بالقوه در بخش عرضه بود را جبران می‌کند. با توجه به وابستگی انرژی اسپانیا، این سیر صعودی می‌تواند تا سه دهم رشد سالانه و شش دهم از سال آینده کاهش یابد.

برآورد تحقیقات BBVA نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۳.۵ درصد می‌رسد. بنابراین رشد اقتصادی باید به اندازه کافی برای ایجاد حدودا ۸۷۸۰۰۰ شغل در طول دو سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ مثمر ثمر باشد. بهبود اشتغال در اسپانیا در ۲۰۱۸ : ۴۶۹،۹۰۰ شغل در سه ماهه دوم سال به وجود آمده است. قبلا در هیچ دوره سه ماهه‌ای (حتی نزدیک) به این اعداد نرسیده بود. رکورد بی‌سابقه به این معنی است که تعداد افراد شاغل در حال حاضر ۱۹.۳ میلیون نفر است. بهار بهترین فصل برای بازار کاردر اسپانیا است- این نشانه شروع یک فصل توریستی است، زمانی که پروژه‌های کاری عمومی اغلب در حال انجام است و زمانی که کارکنان فصلی قراردادهایشان را امضا می‌کنند.

نرخ بیکاری با نزول بیش از یک درصد به ۱۵.۲۸٪ کاهش یافته است. کارشناسانی که شغل‌های جدید را در ۴۰۰،۰۰۰ پیش بینی کرده بودند با این رویکرد غیر منتظره متعجب شدند. بانک BBVA اسپانیا نتایج این تحقیق را “بیشتر از حرکت مورد انتظار” در تحلیل تحقیقات خود توصیف کرد.

بر اساس آمار موسسه ملی آمار (INE)، نرخ بیکاری نیز در کمتر از یک دهه به کمتر از ۱۵.۳ درصد رسیده است. این نشان دهنده کاهش بیش از یک درصدی است، در حالی که تعداد بیکاران به میزان ۳۰۶ هزار نفر کاهش یافته است. با این حال، نرخ بیکاری در اسپانیا به عنوان یک کشور توسعه یافته همچنان بالا است و یکی از مشکلات ماندگار اسپانیا در ۴۰ سالگی آن به عنوان یک نظام دموکراتیک باقی مانده است.

اسپانیا منطقه‌ای با نرخ بیکاری زیر ۱۰٪

بازار کار اسپانیا در حال تلاش برای بازگشت به سطح قبل از بحران خود است. یک دهه پیش، تعدادی از مناطق اسپانیایی با نرخ بیکاری بیش از ۱۰ درصد، استثنا بودند. در حال حاضر آراگون Aragòn و نابارا Navarre تنها دو منطقه با سطوح بیکاری پایین این نرخ می‌باشند.

دلیل این که ایجاد شغل تاثیر زیادی بر روی نرخ بیکاری نداشته است، افزایش نیروی کاربوده است به عبارتی، کثرت تعداد افراد مسن و افراد دنبال کار می‌باشد. یکی دیگر از تغییرات مثبت افزایش تعداد ساعات کاری است به این معنی که مشاغل مشکوک و پرمخاطره کمتر می‌شوند.

در سه ماه، ۶۵۰ میلیون ساعت کار انجام شده بود – افزایش سالانه ۵.۳٪ و بزرگترین جهش از زمان شروع به رشد اقتصاد اسپانیا. افزایش ساعات کاری بطور گسترده‌ای بیشتر از تعداد مشاغل است، این یعنی کیفیت استخدام رو به بهبودی می‌باشد. افزایش کارآفرینی در سه ماهه دوم سال نشان دهنده پویایی بیشتر در بخش‌های ساخت و ساز و خدمات صنعت است”. بانک اسپانیا در تحقیق انجام گرفته خود نتیجه گیری کرد که از بخش خصوصی برای تولید ۴۵۷،۸۰۰ شغل جدید قدردانی کند. بین ماه‌های آوریل و ژوئن، نیروی کار با قدرت شگفت انگیزی به حدود ۱۶۴،۰۰۰ نفر افزایش یافت.

روند رشد اقتصاد در اسپانیا

والنسیا مسبب رشد اقتصادی اسپانیا با افزایش ۳.۶٪ تولید ناخالص داخلی

موسسه ملی آمار (INE) به تازگی اعلام کرد که والنسیا باعث رشد اقتصاد در اسپانیا و ۳.۶٪ بهبود تولید ناخالص داخلی آن(GDP) در طول ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل شد ه است. به گزارش منتشر شده INE، ایالت‌هایی که در افزایش متوسط درآمد​​ ۳.۲٪، در طول یک دوره بودند (از اواخر سال ۲۰۱۴): مادرید رتبه دوم و کاتالونیا رتبه سوم را در رشد تولید ناخالص داخلی داشته است.

حرکت بسمت صادرات، به خصوص صادرات گسترده در صنعت خودرو، مواد غذایی و بسیاری از فعالیت‌های سنتی و تولیدات صنعتی، کلید این روند در بهبود ثروت اقتصادی اسپانیا بوده است. در میان رکود اقتصاد چین، برخی از کشورهای نو ظهور و دچار بحران مالی جهان، اقتصاد والنسیا در مسیر رشد باقی مانده است.

به طور کلی، جزایر بالئاریک و کاستیا-لامانچا کمی بالاتر از حد متوسط ​​بودند ، در حالی که آندلس و گالیسیا کمی پایین تر. در مجموع، پنج جوامع در سال ۲۰۱۵ بالاتر از میانگین ملی رشد داشتند و دوازده جامعه به علاوه سئوتا و ملییا، کمتر از میانگین متوسط رشد داشتند.

جوامع با رشد پایین‌تر از متوسط درآمد ملی

افزایش کمتر در تولید ناخالص داخلی در کانتابریا (+ ۲.۶٪) به دنبال آراگون و شهرستان مستقل ملییا (+ ۲.۷٪)، لاریوخا و جزایر قناری (+ ۲.۸٪)، کاستیا و لئون و ناوارا (٪ ۲.۹ +)، سئوتا و اکسترمادورا (+ ۳٪) و باسک، مورسیا و آستوریاس، با رشد ۳.۱ درصد در میان همه آنها INE تاکید کرد که سئوتا و ملییا سال گذشته بالاتر از حد برآورد برای تمام اتحادیه اروپا (۱.۸٪) داده افزایش یافته داشته است.

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ