مستر ویزا

سرمایه گذاری در اسپانیا و دریافت اقامت از طریق آن

سرمایه گذاری در اسپانیا

طبق گزارش ارایه شده توسط UNCTAD که درباره سرمایه گذاری جهانی در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است اسپانیا نهمین میزبان بزرگ جهان برای جذب سرمایه خارجی (FDI) در سال ۲۰۱۸ شناخته شده است. سرمایه گذاری خارجی در اسپانیا در سال‌های اخیر به دلیل افزایش رقابت و اعتماد به نفس سرمایه گذاران در این کشور پیشرفت قابل توجهی داشته است.

در سال ۲۰۱۸، ورود سرمایه خارجی به کشوراسپانیا در حدود ۴۳ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۰۸ درصد افزایش داشته است. این افزایش اصولا مربوط به رشد اقتصادی از سال ۲۰۱۴ و جذب سرمایه گذاران خارجی بوده است. این بالاترین مقدار از سال ۲۰۱۸بوده است.

بزرگترین معامله مالکیت اپراتور بزرگراه اسپانیایی Abertis توسط آتلانتیا (ایتالیا)، ACS (اسپانیا) و هاچتایف (آلمان) با ۲۳ میلیارد دلار بوده است.

سهام سرمایه خارجی (FDI) و سرمایه گذاری در اسپانیا

از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ با ۲.۱٪ افزایش، به ۶۵۹ میلیارد دلار (حدود ۴۶.۲٪ از تولید ناخالص داخلی) رسیده است.

براساس داده‌های FDI Intelligence، این کشور در سال ۲۰۱۷ ۳۸۵ پروژه با ارزش ۱۳.۹ میلیارد دلار جذب کرده است، بالاترین سطح نسبت به سال ۲۰۰۸. این سرمایه گذاری‌ها اصولا در بخش‌های تولیدی، خودروسازی و جهانگردی انجام شده است. هلند، لوکزامبورگ، انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا بیش از ۷۰ درصد سهام FDI اسپانیا را تشکیل می‌دهند. سرمایه گذاری‌ها کلا به سمت تولید، خدمات مالی و بیمه‌ای، تأمین انرژی، تجارت عمده فروشی و خرده فروشی، اطلاعات و ارتباطات محور است.

اسپانیا در گزارش کار ۲۰۱۹ Doing Business که توسط بانک جهانی انتشار یافته است، رتبه ۳۰ از ۱۹۰ کل کشور جهان را به خود اختصاص داده است و دو مقام را نسبت به سال گذشته از دست داد.

نقاط قوت این کشور عبارتند از:
یک بخش بازسازی شده مالی، رونق گردشگری، شبکه حمل و نقل بسیار کارآمد، توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و مجاورت فرهنگی با آمریکای لاتین، با حضور تعدادی از شرکت‌های چند ملیتی اسپانیا.

اسپانیا همچنین برنامه دارد که یکی از بازیگران اصلی تحقیق در جهان در آینده شود. از طرف دیگر این کشور از بدهی‌های خصوصی و دولتی زیادی برخوردار است در یک موقعیت خالص خارجی بسیار منفی و سطح بیکاری بالایی قرار گرفته است.

متوسط قیمت مسکن که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ افزایش ۷.۲ درصدی داشته است.

اقامت اسپانیا از طریق سرمایه گذاری

از لحاظ نوع مسکن، متوسط قیمت مسکن دست دوم ۷.۳ درصد سالانه در سه ماهه اخیر افزایش قیمت داشته، سه دهم بیشتر از سه ماهه قبل و این بالاترین افزایش در هفت سال اخیر، بویژه از زمان سه ماهه ۲۰۰۷ می‌باشد.

در مورد مسکن‌های نوساز متوسط رشد قیمت ۶.۱ درصد در همان دوره می‌باشد، در نرخ سه ماهه، متوسط قیمت مسکن بین ماه جولای و سپتامبر ۲.۲ درصد افزایش داشت که با افزایش ۲.۶ درصد ثبت شده در سه ماهه قبل و افزایش ۱.۸ درصدی تجربه شده در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ مقایسه شد.

از لحاظ نوع مسکن، متوسط قیمت مسکن نوساز بین سه ماهه دوم و سوم امسال ۲ درصد رشد داشته، درحالی که مسکن غیر نوساز ۲.۲ درصد رشد داشته است. قیمت اجاره‌ها در شهرهای اسپانیا بطور صعودی افزایش یافته‌اند. براساس گزارشی متوسط قیمت اجاره ملک در اسپانیا در سال گذشته (۲۰۱۷) تا ۱۵.۵۶ درصد افزایش داشت.

این اعداد و ارقام بیانگر یک افزایش ۱.۳% در ماه مارس و ۳.۷۲% در آخرین سه ماه سال و همینطور یک روند افزایشی طولانی می‌باشد. در دوازده ماه گذشته، کاتالونیا، مادرید و نابارا قابل توجه‌ترین افزایش در قیمت‌های اجاره را داشته‌اند با افزایش بیش از ۲۲.۱۹%، %۲۱.۵۶ و ۲۱.۲۴%. در مقابل کاستیا لامانچا تنها شهری در اسپانیا بود که کاهش قیمت اجاره با شیب نزولی ۰.۳۹% داشته است.

از سوی دیگر جزایر قناری ۱۱.۱۹% در اجاره افزایش قیمت داشت. کاتالونیا، مادرید و نابارا بالاترین نرخ‌ها را داشتند. با این اوصاف، مادرید همچنان به عنوان شهری با بالاترین نرخ اجاره، در صدر است . استان باسک (۱۰۹۶ یورو) و جزایر بالئاری(۱۰۳۰ یورو) در رده‌های بعدی هستند.

شرایط لازم قبل از امضای قرارداد اجاره مسکن:
بررسی کنید که واقعا مالک شخص مورد نظر است.
میزان بدهی صاحبخانه مشخص باشد.
قرارداد اجاره خوب و واضح نوشته شود.
اطمینان حاصل کنید که مالک سپرده تضمینی را به شما برگرداند.

اسناد مورد نیاز برای اجاره:

گواهی اجاره خانه و اسنادی که نشان دهد کسی که به شما ملک را اجاره می‌کند صاحب ملک می‌باشد.

آپارتمان‌ها مهم‌ترین بخش مسکونی شهر می‌باشند.

تبلیغات اینترنتی برای فروش و پیشنهادات برای اجاره، فروش آپارتمان‌ها و خانه‌ها راه گشا هستند.

سرمایه گذاری در اسپانیا
اسپانیا: سود ناخالص اجاره (%)

درآمد ناخالص سالانه اجاره، به صورت درصدی از قیمت خرید ملک تعیین می‌شود. این چیزی است که صاحب ملک می‌تواند به عنوان بازگشت سرمایه خود قبل از مالیات، هزینه‌های تعمیر و نگهداری و سایر هزینه‌ها انتظار داشته باشد. ارقام سود ناخالص توسط راهنمای جهانی املاک منتشر شده و بر اساس راهنمای جهانی املاک دارای راهنمایی‌های اختصاصی تحقیق در زمینه مسکن نیز می‌باشند. فقط آپارتمان‌ها و خانه‌های غیر نوساز مورد بررسی قرار می‌گیرند و شامل املاک نوساز نمی‌شوند.

بهتر است خریداران بدانند که سود اجاره از املاک جدید پایین‌تر از سود ناخالص اجاره منتشر شده توسط راهنمای جهانی املاک باشد. املاک جدید در شرایط عالی و با امکانات مناسب و در پنج سال گذشته مرمت یا تعمیر شده‌اند. ویژگی‌های عالی و خصوصیات منحصربه فرد در مکان‌های مورد نظر معمولا هزینه بیشتری برای خرید دارد، اما به همان صورت نیز اجاره‌های بالاتری را می‌طلبد. براساس اطلاعات بانک اسپانیا، مسکن به عنوان جذاب‌ترین دارایی برای سرمایه‌گذاری تأیید شده و درآمد متوسط آن حدود ۹.۵ درصد بوده است.

به اعتقاد کارشناسان صنعت، قیمت ملک در سال‌های آینده صعودی خواهد بود، زیرا قیمت اجاره در ماه جولای سال جاری ۴.۲ درصد افزایش یافته است که یکی از بالاترین نرخ‌ها از زمان رکوردهای ثبت شده در سال ۲۰۰۶ است. براساس اطلاعات ارزیابی شده Tinsa، ارزش املاک و مستغلات در ماه ژوئیه، در مقایسه با مدت مشابه گذشته، ۳.۷٪ افزایش یافته است. این رقم نشان دهنده بهترین رکورد در حدود ده سال است، از اکتبر ۲۰۰۷ هنگامی که قیمت املاک در اوج خود بود. به گفته تینسا، شهرهای بزرگ، ساحل دریای مدیترانه، جزایر بالئاری و جزایر قناری رشد بازار مسکن را در اختیار خود دارند.

قیمت خانه‌ها سریع‌ترین نرخ رشد را دارند و این رشد همچنان ادامه دارد. بازده بالقوه‌ای که هنگام سرمایه گذاری در املاک و مستغلات بدست می‌آید، به مراتب بیشتر از سودآوری با درآمد ثابت و محصولات فرعی می‌باشد. اوراق قرضه ۱۰ ساله اسپانیا در حال حاضر حدود ۱.۵٪ و حتی بهترین شرایط، سپرده‌های یک ساله بیش از ۱.۲۵٪ نمی‌باشد. یکی دیگر از عوامل افزایش تقاضای سرمایه گذاری ملک، این است که شهروندان بیشتر و بیشتر تمایل دارند ملک را اجاره کنند تا یک خانه بخرند. در حال حاضر ۲۱.۲٪ از مردم در اسپانیا خانه اجاره می‌کنند که این بالاتر از ۱۹% در سال ۲۰۱۵ می‌باشد. با این حال، کارشناسان گوشزد می‌کنند که ملک یک دارایی غیر نقد محسوب می‌شود و از مزایای مالیاتی سایر گروه‌ها مانند صندوق‌های سرمایه گذاری که به دارنده امکان می‌دهد که مالیات را به تعویق بیاندازد، بهره‌مند نمی‌شود.

در کجای اسپانیا سرمایه گذاری کنیم؟

برای افرادی که به دنبال فرصت‌هایی برای کاهش حداکثر سودآوری از خرید ملک هستند، کارشناسان توصیه می‌کنند بسیار گزینشی عمل کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که شهر های بزرگ مانند مادرید و بارسلونا منجر به بهبود بخش املاک در اسپانیا می‌شوند، همراه با بیشتر شهرها محبوبیت و درخواست ساخت و ساز در کنار ساحل دریا افزایش می‌یابد.

بر اساس یک مطالعه توسط UrbanData Analytics (uDA)، جزایر بالئاری، مالاگا و بارسلونا استان‌هایی هستند که بیشترین درآمد اجاره و افزایش سود سالانه را به خود اختصاص داده‌اند و صاحبخانه‌ها از ۱۳٪ تا ۱۷.۳٪ سود می‌برند. بیش از آن در مادرید، در مناطقی مانند Chamberí و Moratalaz آپارتمانهای ۶۰ یا ۷۰ متر مربع می‌توانند سالانه بیش از ۲۵٪ سوددهی داشته باشند در بارسلونا بهترین بازدهی برای یک مساحت ۱۲۰ متر مربع در منطقه ایکسامپل وجود دارد که ۳۰٪ بازدهی را ارائه می‌دهد. با توجه به اینکه در ساحل اسپانیا، عملکرد آپارتمان ساحلی با جزایر بالئاریک و اندلس به میزان ۸.۸٪ در سال افزایش می‌یابد، بازده بسیار بالایی دارد. یکی از سودآورترین مکان‌ها در اندلوسیا، Ayamonte (Huelva) است و میانگین بازدهی آن ۳۰٪ است. دیگر مناطق جذاب Fuengirola و Estepona می‌باشند. خرید خانه جهت اجاره به طور فزاینده‌ای به یک گزینه برای سرمایه‌داران کوچک تبدیل شده که انتظار مقداری بهره از سرمایه‌شان را دارند.

انواع سرمایه گذاری در اسپانیا

سودآوری املاک مسکونی

در میان پایتخت‌های استانی اسپانیایی، سودآورترین شهر لاس پالماس با سود آوری ۸.۱٪ می‌باشد. سپس سانتا کروز د تنریفه (۷.۴٪)، لیریدا (۷.۳٪)، هوالوا (۶.۹٪)، آلمریا و کاستلون (در هر دو مورد ۶.۸٪) هستند. سودآوری در بارسلونا ۴.۹٪، کمتر از مادرید (۵.۴٪) است.

پایین ترین بازده در اسپانیا در سن سباستین (۴.۲٪) است. سپس ماورنس (۴.۳٪)، کورونا (۴.۵٪)، سامورا (۴.۶٪) و پامپلونا (۴.۷٪) است.

سودآوری املاک تجاری

بنگاه‌های تجاری سودآورترین محصول در اکثر پایتخت‌ها هستند. بالاترین بازده در ساراگسا (۱۰.۶%)، Pontevedra (پنتبدرا) (۹.۷٪)، کوردوبا (۹.۳٪)، لریدا (۹.۲٪) و بارسلونا (۹.۱٪) به دست آمد.

سودآوری آفیس‌ها

دفاتر در سانتا کروز د تنریفه دارای بیشترین بازده در میان شهرهای پایتخت هستند و دارای بازدهی ۷.۹٪ می‌باشند. به دنبال آن مالاگا (۷.۵٪)، ساراگوسا (۷.۳٪) و لورنو (۷.۲٪) است. در مادرید، سودآوری به ۶.۶٪ افزایش یافت، در حالی که در بارسلونا به ۵.۸٪ رسید.

سودآوری گاراژها

کمترین سود برای سرمایه گذاران در گاراژها است، بالاترین سودآوری در پالما (۷.۳٪)، سوییا (۷.۲٪)، خیرونا (۶.۳٪) و لریدا(۵.۸٪) است. در مادرید، سود دهی اجاره فضای پارکینگ ۳.۳ درصد است، در حالی که در بارسلونا این گزینه ۳ درصد است.

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ