مستر ویزا

شاه ماهی طلایی آب های المپیک کیست؟

شاه ماهی طلایی آب های المپیک کیست؟

مایکل فلپس متولد  30  ژوئن 1985 در بالتیمور مریلند شناگر آمریکایی، دارنده  28  مدال المپیک و پرافتخارترین و مشهورترین قهرمان تاریخ بازی‌های المپیک است و ملقب به ماهی طلایی آب های المپیک که بیش از هر ورزشکار دیگری در تاریخ المپیک طلا صید کرده و نام او در تاریخ المپیک جاودانه شده است

راز موفقیت منحصر به فرد مایکل فلپس شناگر آمریکایی چیست؟

مایکل فلپس بیش از دو برابر نزدیک‌ترین رقیبش بانو لاریسا لاتینانا، ژیمناست شوروی سابق با 9 مدال طلا قهرمان المپیک شده است.

مرد سال ورزش جهان

مایکل فلپس در سال 2012 میلادی به عنوان مرد سال ورزش جهان انتخاب شد

همچنین مایکل فلپس رکورددار کسب بیش‌ترین مدال المپیکی در یک دوره المپیک می باشد او در بازی‌های المپیک تابستانی 2004 که در کشور زیبای یونان برگزار شد، درحالی‌که فقط  19 سال سن داشت، توانست 8 مدال المپیک را به دست بیاورد که 6 عدد از این مدال ها از طلا بودند.

راز قهرمانی آقای شنای جهان و اعتبار شنای المپیک در چیست؟

مایکل فلپس در سال 2012 میلادی به عنوان مرد سال ورزش جهان انتخاب شد

همچنین مایکل فلپس رکورددار کسب بیش‌ترین مدال المپیکی در یک دوره المپیک می باشد او در بازی‌های المپیک تابستانی 2004 که در کشور زیبای یونان برگزار شد، درحالی‌که فقط  19 سال سن داشت، توانست 8 مدال المپیک را به دست بیاورد که 6 عدد از این مدال ها از طلا بودند.

حتما بارها و بارها شنیده اید که موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید و پله های موفقیت آسانسور ندارد و هیچ اسطوره‌ای هم تنها با تکیه بر استعدادش به جایی نمی‌رسد مگر آنکه ژن خوبی داشته باشد. همانطور که توماس ادیسون، مخترع آمریکایی گفته بود:

 نبوغ تشکیل شده از ۹۹ درصد تمرین و یک درصد الهام است

فلپس پس از المپیک لندن و در حالی که در مجموع 22 مدال المپیک داشت بازنشسته شد، اما دو سال بعد دوباره به ورزش حرفه‌ای بازگشت و تا اینجای کار در المپیک ریو 4 مدال طلا گرفته بود.

ورزش شنا تا به حال شناگری مانند مایکل فلپس آمریکائی به خود ندیده است.

فردی که نه تنها در رشته‌های مختلف شنا از تکنیک فوق‌العاده ای برخوردار است، بلکه به طور مستمر و با اقتدار در صدر این رشته ایستاده است.

ناگفته‌هایی درباره زندگی شاه ماهی طلایی آب های المپیک

مایکل فلپس در سال ۱۹۸۵ میلادی در بالتیمور ایالات متحده امریکا در خانواده ایی شنا دوست چشم به جهان گشود، پدر مایکل پلیس و مادر مایکل معلم بودندو  دو خواهر بزرگتر از خودش دارد که آنها هم در رشته شنا فعالیت دارند و یکی از مشوق‌های اصلی مایکل برای ورود به رشته شنا خواهران مایکل محسوب می‌شوند.

پناه بردن به استخر بجای پناه بردن به مواد مخدر و الکل

مایکل در پنج سالگی شنا کردن را شروع کرد، دو سال بعد یعنی در هفت سالگی مایکل،  والدینش هم جدا شدند. بعدها یکی از خواهران او در مصاحبه ای گفته بود: برای فرار از جنگ و دعواهای پدر و مادرم به استخر پناه می‌بردیم.

غلبه بر ترس ها و خروج از منطقه آرامش

مایکل از اینکه صورتش را زیر آب ببرد می‌ترسید، برای همین مربی‌اش به مایکل اجازه داد از پشت شنا کند و در نتیجه شنای کرال پشت نخستین مهارتی بود که مایکل یاد گرفت.

بیماری پنهان شاه ماهی طلایی آب های المپیک

مایکل فلپس پسربچه‌ای شیطون بلا بود و فوق‌العاده پرانرژی و پر جنب و جوش. او به سختی می‌توانست روی درس هایش تمرکز کند. کلاس ششم ابتدایی بود که پزشکان همیشه در صحنه تشخیص دادند او دچار اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) است. برای همین پزشکان جزء نگر و حاذق داستان ما، طبق معمول همیشه بجای حل مسئله به فکر پاک کردن صورت مسئله افتادند و به مایکل پر جنب و جوش داروی ریتالین تجویز کردند و مایکل بیچاره  باید هر روز یک قرص ریتالین مصرف می‌کرد. بدین ترتیب مایکل توانست روی درس هایش کمی تمرکز کند و پرستار مدرسه هر روز وقت ناهار  یک قرص ریتالین  به مایکل می‌داد تا بخورد، کاری که باعث خجالت مایکل داستان ما شده بود.

 در ۱۲ سالگی مایکل شجاع، به تصمیم پزشکان جزء نگر شک کرد و یک تصمیم مهم گرفت و برای همیشه  مصرف قرص ریتالین را قطع کرد و خودش را به دنیای آب و  آبتنی سپرد.

مایکل شجاع و جسور قصه ما فعالیت‌های بدنی سخت و تغییرات رفتاری را جایگزین نسخه تک بعدی پزشکان جزء نگر کرد  نتیجه چنین تصمیمی او را به پسر افسانه‌ای شنا و شاه ماهی طلایی آب های المپیک تبدیل کرد.

مربی دلسوز و متعهد گلی است از گلهای بهشت

باب بومن نخستین مربی مایکل فلپس بود مربی دلسوز و متعهدی که با ارائه برنامه تمرینی سخت، مستمر و رژیم غذایی مخصوص و مناسب مایکل فلپس را به سمت مسیر قهرمانی هدایت کرد. مایکل فلپس شناگر درباره باب بومن می‌گوید: تمرین کردن با باب بومن بهترین چیزی است که نصیب من شده و قرار گرفتن او در مسیرم یکی از شانس‌های زندگی‌ام بود هیچ وقت با فرد دیگری تمرین نمی‌کنم.

بررسی عملکرد مایکل فلپس و تاثیر آن بر قهرمانی اش

عملکرد فلپس را نیز باید ترکیبی از استعداد، تمایل او به تمرین سخت و تفکر برنده‌اش دانست و در حقیقت با داشتن همین باور و تمرین مستمر توانسته به این درجه رفیع در عالم شنا برسد.

در گروهی از ورزشکاران استعداد غالب است و با تمرین و کارکردن بر روی ضمیر ناخوداگاه خود، ذهنیت قهرمانی را به دست می آورند، ضمن این که سطح تمرین‌های قهرمان یک رشته با سایر شرکت‌کنندگان متفاوت است اما در همه رشته ها میتوان به چند فاکتور یا پارامتر مشترک رسید: تمرینات مستمر و حرفه ای، نظم، باور به موفقیت و برنده شدن.

خصوصیات بدنی مایکل فلپس، شاه ماهی آبهای المپیک

با یک نگاه به قد و قواره مایکل فلپس متولد بالتیمور می‌توان به فیزیک فوق‌العاده او پی برد مثلا تنه او قاعدتا باید متعلق به مردی با قد ۲۱۰ سانتیمتر باشد در حالی که قد او تنها ۱۹۵ سانتیمتر است. بدن او فوق‌العاده انعطاف پذیر است، مفاصل بسیار نرم و با انعطافی دارد و سایز پای 48 مایکل فلپس نیز به او کمک می‌کند تا در حین شنا آب را با قدرت بیشتری و به طور مستمر به عقب فشار دهد.

قدرت بدنی مایکل فلپس در مقایسه با سایر ورزشکاران

نکته دیگری که مایکل فلپس را از سایر قهرمانان هم رشته خودش متمایز می‌کند قدرت بالای تحملش در تمرینات است.

اهمیت برنامه غذایی سالم و بدون هرگونه مواد مضر و داشتن لایف استایل یا سبک زندگی سالم و دوری از عادتهای سمی مانند مصرف مشروبات الکلی و یا سیگار و قلیان نیز در این موفقیت های پی در پی بر کسی پوشیده نیست.

 سرعت تولید اسید لاکتیک در بدن مایکل فلپس بسیار پایین است و همین موجب می‌شود که دیرتر خسته شود. محل تمرین مایکل فلپس همراه با تیم ملی شنای آمریکا در پایگاه کماندوهای نیروی دریایی آمریکایی در کلرادو است.

برنامه بدن‌سازی او که ترکیبی از کار با وزنه و ورزش‌های هوازی است، نشان از اراده مایکل فلپس برای رسیدن به بالاترین حد آمادگی بدنی دارد.

مایکل فلپس در کنار تمرینات سرعتی و قدرتی همواره روی ساختن بدنی عضلانی که به عملکرد او داخل استخر کمک کند نیز تمرکز می‌کند.

تمرینات روزانه شاه ماهی طلایی آب های المپیک

مایکل فلپس از 19 سالگی همواره تمرینات خاصی را انجام می‌دهد از جمله “دراز و نشست هفت شکل،  نوعی از این تمرین که در آن بدون خم شدن دست و پا، نوک انگشتان دست پنجه پا را لمس می‌کند.

انجام این تمرینات روزانه و مستمر موجب شده تا گردش خون و عملکرد ماهیچه‌های او بهتر شود و بدنش نیز عضلانی‌تر گردد. ضمن این که بارفیکس رفتن به شیوه‌های مختلف نیز بدنی ایده‌آل برای او ساخته است.

فلپس همچنین برای داشتن سرعت بیشتر و تنفس بهتر در استخر به طور متوالی فواصل ۵۰ متر، ۱۰۰ متر، ۱۵۰متر و ۲۰۰ متر را شنا می‌کند در حالی که بین هرکدام از آن‌ها فقط 30 ثانیه  استراحت می‌کند، مایکل سپس همین فواصل را از آخر به اول تکرار می‌کند و این بار با تمام قدرت آن را انجام می‌دهد.

تاکید روی قسمت اول تمرین که آهسته‌تر است موجب می‌شود تا بدن او خودش را برای بخش دوم تمرین بهتر تطبیق دهد و سریع‌تر شنا کند.

علاوه بر این تمرینات قدرتی و استقامتی مایکل فلپس، تمریناتی مانند زدن پای کرال در آب به صورت عمودی و پا زدن زیر آب را نیز انجام می‌دهد که کمک بزرگی برای افزایش سرعت او هستند.

گذر عمر برای شاه ماهی طلایی آب های المپیک

البته طبیعی است که او در ۳۱ سالگی برنامه‌اش نسبت به سال‌هایی که جوانتر بود تغییر کرده و تمرینات او از ۵ تا ۶ ساعت در روز به ۲ تا ۴ ساعت کاهش یافته است. هرچند که هنوز هم شدت تمرینات او خیلی بالاست و می‌تواند او را در بالاترین حد نگه دارد و بالاترین گواه این موضوع نیز کسب سه مدال طلا است.

مایکل فلپس و رژیم غذایی روزانه

اگر فکر می‌کنید روش تمرین فلپس وحشتناک است، هنوز از رژیم غذایی او خبر ندارید. مایکل فلپس در سفت و سخت‌ترین حالت رژیم غذایی‌اش روزی ۱۲۰۰۰ کالری دریافت می‌کند که شامل ۴۰۰۰ کالری در هر وعده غذایی است.

صبحانه او شامل سه ساندویچ نیمرو همراه با سس مایونز، کاهو، گوجه فرنگی، پنیر کم‌چرب و پیاز سرخ‌شده است.

 بعد از آن فلپس یک کاسه بلغور، سه تکه نان تست فرانسوی با شکر، سه پن‌کیک شکلاتی و یک فنجان قهوه می‌خورد.

اگر فکر می‌کنید کار فلپس با این صبحانه پر و پیمان تمام می‌شود، اشتباه می‌کنید. 

هنوز ناهار و شام باقی مانده است که شامل تعدادی ساندویچ کالباس و پنیر، ۱۰۰۰ کالری نوشابه انرژی‌زا و حدود یک کیلو پیتزا و ماکارونی است.

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ