مستر ویزا

شرایط و مراحل ثبت برند در اروپا

ثبت برند در اروپا

ثبت برند تجاری در اتحادیه اروپا موثرترین روش‌های دفاع از برند است. علائم تجاری می‌توانند در سطح ملی ثبت شده و بعد به عنوان برند تجاری اتحادیه اروپا ثبت شوند. بنابراین ثبت داخلی برند تجاری در کشور مبداء پیش نیاز ثبت بین المللی برند تجاری در کشورهای عضو سیستم مادرید می‌باشد. کمیسیون اروپا به طور مداوم سیستم برند تجاری در اتحادیه اروپا را رصد می‌کند تا روش‌های اثر بخشی و دسترسی آن به مشاغل را شناسایی کند.

برند تجاری علامتی است که کالاها و خدمات یک شرکت را از کالاها و خدمات شرکت دیگر متمایز می‌کند. به عنوان شاخص‌های مبدأ تجاری، علائم تجاری می‌توانند کلمات، نشان‌ها، اعداد، عکس‌ها و سایر ویژگی‌های متمایز یا ترکیبی از این‌ها باشند. همچنین می‌توان از آنها به عنوان “مارک” یاد کرد.

برند تجاری می‌تواند به یکی از مهمترین دارایی‌های شرکت تبدیل شود. این برند علامتی است که از طریق آن یک تجارت می‌تواند وفاداری مشتری را به خود جلب و حفظ کند و ارزش و رشد ایجاد کند. علامت تجاری در این مورد به عنوان موتور نوآوری کار می‌کند زیرا ضرورت حفظ آن باعث افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه می‌شود که به نوبه خود منجر به یک فرآیند مستمر و توسعه محصول می‌شود. این روند پویا همچنین تأثیر مطلوبی در اشتغال‌زایی دارد. ثبت علامت تجاری راهی است برای اطمینان از اینکه شخص دیگری از آن استفاده نمی‌کند.

روش‌های ثبت برند در اروپا

برای ثبت علامت تجاری در اتحادیه اروپا دو روش اصلی وجود دارد. آنها می‌توانند در سطح ملی در دفاتر مالکیت صنعتی کشورهای اتحادیه اروپا ثبت شوند یا در سطح اتحادیه اروپا به عنوان علامت تجاری اتحادیه اروپا (EUTM) ثبت شوند. ثبت (EUIPO) ملی و EUTM در کنار هم هستند و مکمل یکدیگر هستند. علامت تجاری مشابه می‌تواند در سطح اتحادیه اروپا و یا بصورت ملی ثبت شود.

شرایط ثبت برند در اروپا
ثبت برند تجاری در اتحادیه اروپا موثرترین روش‌های دفاع از برند است

این سیستم شامل یک روش ثبت نام منفرد است که در تمام کشورهای اتحادیه اروپا EUTM یک حق انحصاری به مالک اعطا می‌کند. این سیستم دوگانه نیازهای شرکت‌ها را در اندازه‌ها، بازارها و حضور جغرافیایی مختلف برآورده می‌کند. درخواست‌های برند تجاری در اتحادیه اروپا را می‌توان به صورت محلی، قبل از EUIPO سازمان جهانی مالکیت معنوی با استفاده از سیستم مادرید ثبت کرد. با مراجعه به صفحه پروتکل مادرید می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد این سیستم کسب کنید.

در اتحادیه اروپا حقوق مارک تجاری به شخص اول یا شرکتی اعطا می‌شود که آن را ثبت می‌کند مگر در برخی موارد استثنایی مانند مارک‌های تجاری معروف.

در صورت ثبت علامت تجاری آرم، نمی‌توان ادعا کرد که رنگ آن مشخص است و از آرم برای همه ترکیبات رنگی محافظت می‌شود. اگر یک علامت تجاری ثبت کنید که شامل هر دو متن و عناصر مجازی باشد، محافظت اعطایی فقط ترکیبی از هر دو عنصر را شامل می‌شود، همانطور که در آرم ثبت شده ظاهر می‌شود. اگر می‌خواهید از متن علامت تجاری یا طرح به طور جداگانه محافظت کنید باید برنامه‌های جداگانه‌ای برای علامت تجاری و طرح ثبت کنید. در اتحادیه اروپا، هیچ سندی برای ثبت درخواست برند تجاری مورد نیاز نیست، فقط باید اطلاعات مربوط به علامت تجاری ارائه شود از جمله نام و نشان تجاری (در صورت وجود)، کلاس‌های Nice، محصولات و یا خدمات مربوطه، نام و آدرس فرد یا شرکتی که مالک علامت تجاری خواهد بود.

بازرسان علائم تجاری هنگام بررسی برنامه‌های برند تجاری اعتراض افراد شخص ثالث را بر اساس علائم تجاری یکسان یا مشابه بررسی می‌کنند. یعنی اگر افراد احساس کنند که درخواست مارک تجاری با برند آنها یکسان است، می‌توانند علیه درخواست به اداره مالکیت معنوی اعتراض کنند. چنین مخالفت‌هایی مربوط به علامت تجاری می‌تواند در طول مدت انتشار سه ماه پس از طرح ثبت صورت بگیرد. هنگامی که دوره اعتراض بسته شد، برنامه به ثبت می‌رسد و یک گواهی برند تجاری دیجیتال صادر می‌شود. پس از اعطای ثبت، اعتبارات تجاری اتحادیه اروپا از تاریخ درخواست ۱۰ سال اعتبار دارند. آنها می‌توانند در مدت ۶ ماه قبل از تاریخ انقضا و تا آخرین روز ماه انقضا بدون دقیقه اضافی به مدت ده سال دیگر تمدید شوند. پس از این تاریخ دفتر ۶ ماه دیگر برای درخواست تمدید فرصت می‌دهد، اما با پرداخت جریمه.

در اتحادیه اروپا، برندهایی که ۵ سال یا بیش از ۵ سال ثبت شده‌اند اما در قلمرو اتحادیه اروپا استفاده نمی‌شوند در معرض لغو برند قرار می‌گیرند. بعلاوه اگر صاحب علامت تجاری اعتراض داشته باشد با توجه به اینکه برند تجاری بیش از ۵ سال مورد استفاده قرار نگرفته است اعتراض وی رد می‌شود.

مراحل ثبت برند در اروپا
در اتحادیه اروپا حقوق مارک تجاری به شخص اول یا شرکتی اعطا می‌شود که آن را ثبت می‌کند
مدارک لازم برای ثبت بین­ المللی برند تحت سیستم مادرید
  • درخواست کتبی جهت ثبت بین ­المللی برند (که باید حاوی نام کشورهای مدنظر باشد)
  • مدارک و اسناد مربوط به ثبت برند در کشور مبدأ
  • تصویر برابر با اصل مدارک شناسایی مدیران شرکت و صاحبان حق امضا یا تصویر مدارک شناسایی متقاضی حقیقی
  • روزنامه­‌های حاوی آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  • انتخاب کشورهای مدنظر و پر کردن فرم لاتین
  • تکمیل فرم هزینه­‌ها (که باید متقاضی ذیل آن را مهر و امضا کند)
  • گواهی پرداخت هزینه‌های ثبت بین­ المللی برند

اولین قدم در این فرآیند جستجوی جامع علامت تجاری است. دلیل این جستجو این است که تعیین کنید آیا این برند قبلاً در اتحادیه اروپا ثبت شده است یا خیر. اینکه آیا شما در حال حاضر در اتحادیه اروپا تجارت می‌کنید یا قصد دارید در آینده این کار را انجام دهید شاید عاقلانه باشد که یک ثبت نام تجاری اتحادیه اروپا را در نظر بگیرید. علامت تجاری با ثبت یکپارچه، از طریق اتحادیه اروپا (EUIP) در ۲۸ کشور (که عضو این اتحادیه هستند) مورد حمایت قرار می‌گیرد. با انجام جستجوی جامع علامت تجاری شروع کنید. سپس، برنامه را در EUIPO ثبت کنید. نخستین گام در این امر، پرکردن فرم اظهارنامه علامت تجاری نزد اداره مالکیت صنعتی می‌باشد که امور مربوط به ثبت علائم تجاری را به عهده دارد. این فرم درخواست باید شامل جزئیات و مشخصات علامت مورد درخواست از قبیل رنگ، فرم و سایر مشخصات علامت مزبور باشد. این فرم همچنین باید شامل لیست کالاها یا خدمات مرتبط طبق طبقه بندی بین المللی علائم تجاری باشد که علامت درخواستی، آنها را در برمی‌گیرد. پس از اتمام بررسی و انتشار آن مارک تجاری اتحادیه اروپا یک علامت تجاری برای شما صادر می‌کند که منقضی نمی‌شود تا زمانی که هر ۱۰ سال به استفاده از مارک و تمدید پرونده ادامه دهید. صرفه جویی در هزینه، صرفه جویی در زمانِ روند فرآیند ثبت و سهولت در پیگیری دعاوی علیه علامت تجاری از مزایای ثبت یکپارچه اتحادیه اروپا می‌باشد.

منبع: brand registration in europe

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ