مستر ویزا

مهارت‌های ارتباطی چیست و مهمترین مهارت‌های ارتباطی

مهارتهای ارتباطی

انسان موجودی اجتماعی است و اجتماع با ارتباط و تعامل معنی پیدا می‌کند. مهارت‌های ارتباطی نظیر خوب حرف زدن، اعتماد به نفس، غلبه بر مشکلات، کار گروهی، ابراز احساسات، ابراز وجود و ده‌ها مورد دیگر همگی در چهارچوب مهارت‌های ارتباطی قرار می‌گیرند. آموزش و کسب این مهارت‌ها بسیار ضروری بوده و ارتباط بسیار تنگاتنگی با آینده فرد بخصوص کودکان و نوجوانان دارد. چه بسا افراد بزرگسالی که از کودکی این مشکلات را با خود به دوش کشیده و کماکان در مهارت‌های ارتباطی ضعف دارند! در این مطلب با مهمترین مهارت‌های ارتباطی آشنا می‌شوید:

مهارت‌های ارتباطی چیست؟

همه ما به نوعی در اجتماع سهم داریم. برای اینکه بتوانیم فردی موفق باشیم حتما باید در ارتباطات خوب عمل کنیم. فرض کنید شخصی در یک رشته کاری، تخصص تمام عیار دارد. برای اینکه بتواند تخصص و مهارت خود را نشان داده و اثبات کند باید مهارت ارتباطی داشته باشد. در واقع لازمه بسیاری از ایفای نقش‌ها در جامعه، داشتن مهارت ارتباط مناسب است.

مهمترین مهارت‌های ارتباطی

مهارت نوشتاری

توانایی خوب نوشتن جز اصلی ارائه حرفه‌ای است. بسیاری از افرادی که نمی‌توانند بطور صحیح بنویسند، بسیار با استعداد هستند اما اغلب ناتوانی در نوشتن را با بی‌استعدادی اشتباه می‌گیرند. عدم مهارت در نوشتن نه تنها تبادل ایده‌ها و اطلاعات را کم کار آمدتر می‌کند بلکه موجب می‌شود نسبت به چیزهای دیگر نیز بی‌توجه باشید. یادگیری نحوه نوشتن یک اثر مهم دارد آن هم این است که باعث می‌شود نوشته خود را طوری سازماندهی کنید که متن واضح و قابل خواندن باشد. به طور مختصر، نوشتن به شما می‌آموزد که چگونه بهتر صحبت و فکر کنید.

ارتباطات غیر کلامی

ارتباط غیر کلامی شامل تن صدا، تماس چشمی، زبان بدن و غیره می‌باشد. ارتباطات غیرکلامی اغلب اطلاعات بیشتری نسبت به ارتباطات کلامی در اختیار ما قرار می‌دهند و تاثیر بیشتری بر روی روابط و ایجاد حس اعتماد بین افراد می‌گذارند. یاد بگیرید نشانه‌ها و سیگنال‌های ارتباط غیر کلامی را که لازم دارید در خود ایجاد نمایید و اگر دارای شرایط جسمانی و فیزیکی ویژه‌ای هستید باید راه‌هایی برای جلوگیری یا تصحیح سوء تفاهم پیدا کنید.

مهارت نوشتاری مهمترین مهارت‌های ارتباطی

ایجاد دوستی و احترام

ایجاد روابط دوستی، مودب بودن و احترام گذاشتن اساس و پایه برقراری ارتباط و بهبود آن است. برای گسترش این روابط باید به احساسات دیگران توجه کنید، بخشی از این پروسه برای پایه ریزی روابط دوستانه است. در مواقع نیاز از لغاتی مانند لطفا، متشکرم، متاسفم استفاده کنید. به یاد داشته باشید از افراد بپرسید که در حال چه کاری هستند و به جواب آنها به دقت گوش کنید. روزها و ایام خاص مانند روز تولد افراد را به خاطر بسپارید. البته باید توجه داشت که تمام این نشانه‌های احترام در فرهنگ‌های متفاوت متغیر هستند و همیشه درک شهودی ندارند. شما فقط باید آنها را یاد بگیرید.

انتخاب روش مناسب برقراری ارتباط

ارتباطات می‌تواند به صورت شخصی، از طریق ایمیل، تلفن، پیام متنی و یا ویدیویی صورت پذیرد. هر رسانه دارای مزایا و معایبی است و کاربرد هر کدام بسته به نوع پیامی که منتقل می‌کنند، متفاوت است. به عنوان مثال بعضی افراد ترجیح می‌دهند اخبار بد را به صورت شخصی دریافت کنند. اما این را نیز باید مد نظر داشت که نحوه پاسخ افراد در رسانه‌های مختلف متفاوت است یا مثلا افرادی که مهارت نوشتاری ضعیفی دارند ترجیح می دهند ارتباطات کلامی از طریق تلفن یا به طور شخصی و رو در رو داشته باشند. ارتباط خوب یکی از توانایی‌هایی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود اما کسانی که به مهمترین مهارت‌های ارتباطی آگاهی دارند از رشد و توسعه فردی بالایی برخوردار هستند و خوشبختانه بسیاری از مهارت‌های ارتباطی قابل یادگیری هستند.

مشکلات ناشی از نبود مهارت‌های ارتباطی

افرادی که مهارت ارتباطی خوبی ندارند موانع و مشکلات بسیاری را پیش روی خود می‌بینند. بخشی از آنها بشرح زیر است:

  • ناتوانی در گرفتن حق و حقوق اجتماعی
  • ناکامی و شکست در فعالیت‌های اجتماعی
  • از دست رفتن موقعیت‌ها و شانس‌های طلایی
  • محکوم شدن به تنهایی و انزوا
  • افسوس و حسرت حاصل از مشکلات
  • پایین آمدن متوالی اعتماد به نفس و بروز مشکلاتی نظیر افسردگی
  • و ده‌ها مشکل دیگر …

ارتباطات غیر کلامی مهمترین مهارت‌های ارتباطی

چگونه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را بیاموزیم

اگر در مهارت‌های ارتباطی مشکل دارید باید این مژده را به شما بدهیم که مهمترین مهارت‌های ارتباطی به سادگی و در کوتاه مدت قابل حل است. به این منظور، تنها کافیست در کارگاه‌های روانشناسی خانم دکتر جبلی شرکت نمایید. این کارگاه‌ها بصورت متوالی برگزار می‌شود و شما با شرکت در آنها می‌توانید مهارت‌های ارتباطی را بخوبی فرا بگیرید. اصلی‌ترین مواردی که در این کارگاه‌ها بر روی آن کار می‌شود مهارت‌های اعتماد به نفس، ابراز وجود، غلبه بر مشکلات، رفع کمرویی، غلبه بر استرس، اضطراب و … است.

آموزش مهارت‌های ارتباطی تحت نظر مشاور روانشناس

همانطور که گفته شود کسب مهارت‌های ارتباطی در این دوره زمانی بسیار ضروری است. کارگاه‌های روانشناسی برای کودکان و بزرگسالان بصورت مجزا برگزار می‌شود که می‌توانید خودتان و همچنین فرزندانتان را در آن ثبت نام کنید. تنها کافی است به صفحه تماس با ما مراجعه کرده و در قسمت چهارم، فرم درخواست خدمات غیرمشاوره‌ای را تمکیل نمایید

چگونه مهارت‌های ارتباطی‌تان را نمایش دهید؟

کارفرمایان و مدیران تقریبا برای هر موقعیت شغلی به مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و کلامی توجه می‌کنند. نحوه نگارش و توانایی‌های نوشتاری شما بهترین راه برای نشان دادن چیزی است که کارفرمایان به دنبال آن می‌گردند. زیرا نوع نگارش شما علاوه بر آن که مهارت‌های دستور زبان شما را نشان می‌دهد، نحوه رساندن مطالب که جالب و جذاب باشند را نیز شامل می‌گردد. زمان بگذارید و روی این مهارت خود کار کنید.


مصاحبه رو در رو یا تلفنی جایی است که شما مهارت‌های ارتباطی خود را نشان می‌دهید. آیا شما راحت با افراد مختلف ارتباط برقرار می‌کنید؟ اگر می‌دانید که این نقطه ضعف شما است، باید قبل از مصاحبه شغلی آمادگی‌های لازم را کسب کنید. با تمرین بیشتر می‌توانید این مهارت‌های را در خود تقویت و راحت‌تر ارتباط برقرار کنید. بعضی از مشاغل نیاز به مهارت‌های متفاوت نسبت به سایرین دارند، بنابراین موقعیت شغلی خود را بررسی کنید تا ببینید کارفرمایان خواستار چه چیزی از متقاضیان خود هستند. سپس وقت خود را وقف تطابق باشرایط کاری صرف کنید تا به کارفرمای خود نشان دهید که تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای آن موقعیت شغلی را دارید.

منبع: Communication Skills

 

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ