مستر ویزا

نگاهی به کارآفرینان موفق جهان

کارآفرینان موفق

امروز ما قرار است لیستی از کارآفرینان موفق جهان را به اشتراک بگذاریم، ما این داستان‌ها را از کارآفرینان معروف جهان که از گذشته تا حال راه خود به قله‌های موفقیت را به آرامی و با تلاش باز کردند، به اشتراک می‌گذاریم. هدف انسان‌ها در زندگی رسیدن به موفقیت و پیروزی است. دست‌یابی به این هدف آسان‌تر می‌شود اگر بدانیم مشهورترین کارآفرینان برتر جهان هم از ابتدا «مشهورترین» نبوده‌اند! بلکه انسان‌هایی عادی مانند همه مردم بودند و در میان مردم عادی دیگر زندگی می‌کردند. اما چرا امروز، ما آن‌ها را «مشهورترین» و «موفق‌ترین» می‌نامیم؟

نگاهی به کارآفرینان موفق جهان

۱. اپرا وینفری

اپرا وینفری یکی از افرادی است که توانسته از زندگی فقیرانه خود در کودکی، به ثروتمندترین آفریقایی-آمریکایی قرن بیستم و یکی از کارآفرینان موفق جهان تبدیل شود. «ملکه‌ی میزگرد روزها» که ثروت او را بیش از ۳ میلیارد دلار تخمین می‌زنند را می‌توان بانفوذترین زن در جهان نامید؛ چرا که قدرت و نفوذش می‌تواند باعث موفقیت یک کتاب یا رئیس‌ جمهور شود! موفقیت باورنکردنی او را می‌توان متاثر از تربیت خاص وی و انضباط فردی دانست. مادرش خدمتکار بود و به همین خاطر کودکی‌اش را در فقر واقعی و پر از فراز و نشیب سپری می‌کرد. او همیشه در مدرسه به خاطر پوشیدن لباس‌های کهنه‌ای که از کیسه‌های سیب‌زمینی دوخته شده بود، مورد تمسخر همکلاسی‌ها و اطرافیان قرار می‌گرفت. اولین موفقیت کاری او، استخدام در رادیوی محلی سیاه‌پوستان بود. حمایت و تشویق‌های مدیران رادیو، باعث شد اپرا همه تلاش خود را برای ارتقای سطح شغلی خود بکند، تلاشی که در نهایت منجر به حضور خانم وینفری در تلویزیون شد.

رابرت ایبرت (Robert Ebert)، خانم وینفری را برای اجرا در برنامه‌ی «شوی تلویزیونی اپرا» تشویق کرد. برنامه‌ای که در مدت کوتاه به یکی از موفق‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی آمریکا تبدیل شد. موفقیت باور نکردنی او، با توجه دوره رشد و کودکی‌اش بسیار چشمگیر ‌و تاثیر گذار است. دختر یک زن مجرد نوجوان که به عنوان خدمتکار در خانه‌ها کار می‌کرد، اپرا در فقر بسیار شدید بزرگ شد. او همچنین توسط خانواده‌اش قربانی تجاوز جنسی نیز شد، که در طی یک قسمت ویژه از نمایش با تماشاچیان تلویزیونی در این مورد صحبت کرد.

اپرا وینفری از کارآفرینان موفق جهان
اپرا وینفری از کارآفرینان موفق جهان

۲. خانم جی واکر

سارا بردلاو مشهور به سی.جی والکر را می‌توان یک زن اُعجوبه و از کارآفرینان موفق جهان دانست. او به عنوان اولین سیاه و سفید میلیونر آمریکایی شناخته می‌شود. وی در سال ۱۸۶۷ متولد شد. والدین، خواهر و برادرش در مزارع لوئیزیانا به عنوان برده کار می‌کردند. او اولین فرد از اعضای خانواده بود که شانس با او همراه شده و در آزادی کامل متولد شد.

مادام سی.جی والکر زمانی که مشاهده کرد موهایش به دلیل کار در رخت‌شو خانه و تماس با مواد شوینده شروع به ریختن کرده‌است، تصمیم گرفت دارویی برای ترمیم موهایش درست‌ کند. ریختن مو، مساله‌ای بود که بسیاری از زنان کارگر در رخت‌و خانه در آن زمان درگیرش شده بودند و خانم والکر، به جای کنار آمدن با این مساله تصمیم گرفت به دنبال راه حل آن باشد؛ و این آغاز کار حرفه‌ای او در زمینه‌ی تولید محصولات مو و زیبایی برای زنان سیاه‌پوست بود. همانطور که انتظار می‌رفت، وی برای رسیدن به هدفش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد. خانم والکر یک زن باهوش، خلاق و کارآفرین است که کاملاً می‌توان او را در این زمینه موفق دانست.

۳. استیو جابز

استیو جابز (متولد ۲۴ فوریهٔ ۱۹۵۵ در سان‌فرانسیسکو – درگذشتهٔ ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در پالو آلتو) از کارآفرینان موفق جهان، مخترع نابغه، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ ساله به‌همراه دوستش استیو وزنیاک ۲۶ ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. اولین رایانهٔ شخصی‌ای که شرکت اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت.

یک سال بعد از آن در سال ۱۹۷۷ اپل II نیز راهی بازار شد. در سال ۱۹۸۵ طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را تأسیس کرد. از مهم‌ترین محصولات شرکت نکست می‌توان به نکست کامپیوتر اشاره کرد که بعدها میزبان اولین مرورگر وب شد. در سال ۱۹۹۶ شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجدداً به اپل بازگشت. از اتفاقات مهم پس از این مسئله در اپل می‌توان به معرفی آی‌پاد در سال ۲۰۰۱، پرده‌برداری از آی‌تیونزاستور در سال ۲۰۰۳ و معرفی آی‌فون و آی‌پد در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ اشاره کرد.

جابز در سال ۱۹۸۶ یک گروه گرافیکی را از بخش گرافیک کامپیوتر لوکاس فیلم خرید. این شرکت که بعدها توسط خودش پیکسار نامیده شد، توانست فیلم‌های پویانمایی موفقی بسازد. در سال ۲۰۰۶ شرکت والت دیزنی، پیکسار را خرید. پس از این معامله جابز به سهام‌دار اصلی والت دیزنی تبدیل شد و به عضویت هیئت مدیرهٔ آن درآمد. در اکتبر ۲۰۰۳ سرطان جابز تشخیص داده شد و در اوت ۲۰۱۱، او از سمت مدیرعاملی اپل استعفا داد. تیم کوک، از مدیران ارشد اپل، مدیرعامل شد و جابز به‌عنوان رئیس هیئت مدیره به فعالیت‌هایش ادامه داد. استیو جابز در نهایت بر اثر عوارض ناشی از سرطان لوزالمعده، در تاریخ چهارشنبه ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

اندرو کارنگی از کارآفرینان موفق جهان
اندرو کارنگی از کارآفرینان موفق جهان

۴. اندرو کارنگی

کارآفرینان موفق جهان، سرمایه‌دار و نیکوکار اسکاتلندی‌تبار آمریکایی بود. او بنیان‌گذار شرکت فولاد کارنگی بود که بعداً به شرکت فولاد ایالات متحده یا یو. اس. استیل تبدیل شد. کارنگی بیشتر ثروت خود را صرف تأسیس موسسات سودمند همگانی مانند کتاب‌خانه‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها (همانند دانشگاه کارنگی ملون) کرد. وی در مدت عمر خود ۳۰۰۰ کتابخانه عمومی (همانند کتابخانه مرکزی سیاتل) تأسیس نمود، این کتابخانه‌ها در شهرهای مختلف آمریکا، کانادا، انگلستان، نیوزیلند، اسکاتلند و در فیجی با صرف بیش از ۶۰ میلیون دلار ساخته شدند و در اختیار عموم مردم قرار گرفتند. او همین‌طور قریب ۳۵۰ میلیون دلار صرف ساخت اماکنی همچون تالار کارنگی و حمایت از برنامه‌های فرهنگی نمود. او تلاشهای زیادی برای گسترش صلح در جهان نمود. تأسیس دادگاه بین‌المللی لاهه در هلند یکی از فعالیت‌های او در زمینه صلح جهانی است.

با توجه به علاقه وافری که به شهر زادگاه در اسکاتلند داشت مبلغ هنگفتی از ثروتش را صرف ساخت ورزشگاه‌ها وسایر مکانهای فرهنگی وهنری در آنجا کرد. همچنین بسیاری از شعرا، نویسندگان، ادبا و محققین برای انجام کارهای فرهنگی و هنری خود از کمک‌های او بهره‌مند می‌شدند. او معتقد بود هر فرد ثروتمندی که با نشان دادن شایستگی‌هایش ثروتش را از جامعه بدست می‌آورد بایستی بخش مازاد بر نیازش را به جامعه برگرداند تا بتوان صاحب جامعه بهتر شد. به گفته او: مردی که ثروتمند بمیرد، بی آبرو مرده‌است. اندوخته‌های مالی‌تان را هرگز به بازماندگانتان نسپارید، چون بر روی پای خویش نخواهند توانست ایستاد. به هیئت و بنیاد نیز وامگذارید، چون عاقبت بر خلاف خواسته‌هایتان عمل خواهند کرد. ثروتتان را خود وقف کنید، نه بعنوان بخشش و صدقه، بلکه بعنوان هدیه به موسسات عمومی که در خدمت بشریت می‌کوشند.

۵. بنجامین فرانکلین

یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا است. فرانکلین یک نویسنده، چاپخانه‌دار، طنزنویس، نظریه‌پرداز سیاسی، سیاستمدار، فراماسون، رئیس پست، دانشمند همه‌چیزدان، مخترع، فیزیکدان، فعال مدنی، رجل سیاسی و دیپلمات بود. به عنوان یک دانشمند، او یکی از چهره‌های مطرح در روشنگری آمریکا بود و در تاریخ فیزیک برای کشف‌ها و نظریه‌هایش در مورد برق شناخته شده‌است. میله برق گیر، عینک دو کانونی، بخاری هیزمی فرانکلین، و هارمونیکای شیشه‌ای از اختراعات او هستند. همچنین او در ایجاد سازمان‌های بسیاری، از جمله نخستین کتابخانه عمومی در آمریکا، دانشگاه پنسیلوانیا و نخستین ایستگاه آتش‌نشانی پنسیلوانیا نقش کلیدی داشت. فرانکلین لقب اولین آمریکایی را برای تلاش‌های خستگی ناپذیرش برای اتحاد کولونیهای سیزده‌گانه به عنوان نویسنده و سخنگوی کولونی‌های متعدد در لندن به دست آورد. به عنوان نخستین سفیر آمریکا در فرانسه، نمونه‌ای از مردم کشور تازه تأسیس آمریکا برای دنیا بود. فرانکلین در تعریف روح آمریکا به شکل وصلت ارزش‌های عملی صرفه جویی، سخت کوشی، آموزش و پرورش، روح جمعی، موسسات مستقل از دولت (ان جی او) و مخالفت با هر گونه خودکامگی دینی و سیاسی، همراه با ارزش‌های علمی و صبورانه عصر روشنگری نقشی اساسی داشت.

به قول مورخ هنری استیل کاماجر، «در فرانکلین ارزش‌های پیورتانیسم بدون کاستی‌هایش و نور عصر روشنگری بدون حرارتش تلفیق شده بودند». والتر ایزاکسوندر مورد فرانکلین می‌گوید: «او پیشرفته‌ترین آمریکایی زمان خود و تأثیر گذارترین فرد در اختراع نوع جامعه‌ای بود که آمریکا به آن شکل درآمد.»

زندگی رنگارنگ او و میراث دستاوردهای علمی و سیاسیش، و لقب یکی از تأثیرگذارترین پدران آمریکا، همگی خود را در گرامی داشتن یاد او در سکه‌ها و اسکناس‌ها، کشتی‌های جنگی؛ اسم بسیاری شهرها، روستاها، مراکز آموزشی و شرکت‌ها بیش از ۲۰۰ سال پس از مرگش زنده نگه داشته‌است.

بنجامین فرانکلین از کارآفرینان موفق جهان
بنجامین فرانکلین از کارآفرینان موفق جهان

۶. جان دیویس راکفلر

حتی اگر جان دیویس راکفلر را ثروتمندترین مرد تاریخ آمریکا بدانیم، نمی‌توانیم بگوییم که تنها بخت و اقبال خوب باعث رشد و توسعه فردی او شده است. راکفلر یکی از ثروتمندترین مردانی است که تا به حال می‌زیسته است. پدرش فروشنده‌ی دوره‌گرد بود و زندگی فقیرانه‌ای داشتند. در خردسالی با فروش شکلات و انجام کارهای پیش و پا افتاده همسایگان، سعی می‌کرد درآمد مختصری داشته باشد تا اینکه تلاش و پشتکارش بالاخره نتیجه داد و کمپانی استاندارد اویل را بنیان نهاد. هیچ شغل و کسب و کاری مثل تجارت نفت نیست و همین عامل رشد و افزایش ثروت راکفلر شد. هر چند در دوره‌ای وی متهم به انجام کسب‌وکارهای پشت پرده برای خارج کردن رقبای اصلیش از این حرفه شد، با این حال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از ثروت خود را صرف کارهای عام المنفعه و خیریه کرد.

۷. هانس کریستین اندرسون

عزم و اراده‌ی هانس کریستین اندرسون او را تبدیل به یکی از مشهورترین و کارآفرینان موفق جهان کرد. کودکی اندرسون در فقر گذشت، در چهارده سالگی به کپنهاگ رفت و یک فالگیر به او نوید یک زندگی خوب را داد و به او گفت علیرغم درد و مشقت‌های زیاد در کودکی، فرد مشهوری خواهد شد. پیش‌بینی‌ای که در نهایت به حقیقت پیوست. اندرسون تلاش کرد تا بازیگر و خواننده شود، ولی در این کار نتوانست موفقیت چندانی به دست بیاورد. مدیر تئاتر سلطنتی دانمارک از اندرسون خوشش آمد و زیر بال و پرش را گرفت، تا اندرسون بتواند به تحصیلاتش ادامه دهد. در مدرسه به شدت از سوی دانش آموزان و مدیر مورد تمسخر و آزار و اذیت قرار می‌گرفت، به همین خاطر همیشه از آن دوران به عنوان یکی از بدترین روزهای زندگیش یاد می‌کرد. بعد از ترک مدرسه، اندرسون شروع به انتشار نوشته‌هایش کرد. داستان‌هایش به سرعت مشهور شد و به همین واسطه شهرتی که آن پیشگو در کودکی به او وعده داده بود، محقق گشت. او هرگز دوران سخت زندگی‌اش را فراموش نکرد. داستان دخترک کبریت فروش، الهام گرفته از داستان زندگی مادرش بود که مجبور بود در کودکی برای گدایی به خیابان برود. هم‌چنین خود اندرسون، داستان جوجه اردک زشت را به عنوان زندگی‌نامه‌اش معرفی کرده است. هانس کریستین اندرسون شخصیت محبوبی در جهان است و هنوز هم داستان‌هایش مورد استقبال مردم زیادی در جهان است، بسیاری از داستان‌هایش الهام گرفته از شخصیت‌های انیمیشنی دیزنی بود.

۸. جان پل دجوریا

امروزه او برای محصولات موی پل مایچل و برای Patron Tequila شناخته شده‌است، اما جان پاول دجوریا از هیچ شروع به کار کرد. نسل اول، خانواده آمریکایی دجوریا از والدین آلمانی و ایتالیایی متولد شده‌است. او به یک پرورشگاه در لندن فرستاده شد تا در آنجا زندگی کند و حتی در یک باند خیابانی نیز وقت خود را سپری می‌کرد. هنگامی که او برای اولین بار سیستمJohn Paul Mitchell را ایجادکرد، محصولاتش را درب به درب درحالی که در خودرویش زندگی می‌کرد می‌فروخت. هرچند که این روش همه پول سرمایه گذاری شده را جبران کرد- امروز سیستم جان پل میچل سالانه بیش از ۹۰۰ میلیون دلار درآمد دارد. جان پل دجوریا ثابت می‌کند که کار‌ها قبل از اینکه بهتر شوند، باید بدتر شوند.

بیل گیتس از کارآفرینان موفق جهان
بیل گیتس از کارآفرینان موفق جهان

۹. بیل گیتس

بیل گیتس یکی از کارآفرینان موفق جهان در عصر حاضر است. ثروتمندترین مرد در جهان، که ثروتش بیش از ۷۹ میلیارد دلار تخمین زده میشود. لقب ثروتمندترین مرد دنیا در ۲۱ سال گذشته، ۱۶ بار به بیل گیتس تعلق گرفته است. بیل گیس یکی از بنیانگذاران بزرگترین شرکت نرم‌افزاری در دنیاست. شرکت مایکروسافت که انقلاب بزرگی را در صنعت رایانه‌های خانگی ایجاد کرد. گیتس در خردسالی هم علاقه‌ی زیادی به برنامه‌های رایانه داشت و معمولاً در اوقات فراغت به خلق برنامه‌هایی بر روی ترمینال تله‌تایپ رایانه مدرسه می‌پرداخت. بعدها تمام تلاش خود را برای ساخت نرم‌افزاری انجام داد که بتواند بر روی رایانه‌های شخصی نصب شود و با تولید نرم افزار ویندوز به شهرت شگرفی رسید. 

بیل گیتس مانند بسیاری از کارآفرینان برتر جهان، بیشتر به خاطر فعالیت‌های عام المنفعه‌اش شهرت پیدا کرد و مقدار زیادی از ثروتش را صرف سازمان‌های خیریه و گسترش تلاش‌های علمی کرد. گیتس در سال ۲۰۰۰، موسسه گیتس و مالیندا را بنیان‌گذاری کرد، موسسه‌ای خصوصی که هدفش کاهش فقر، افزایش بهداشت عمومی، بهبود سطح سواد جامعه و دسترسی بیشتر جامعه به تکنولوژی بود.

گیتس بیش از ۲۸ میلیارد دلار برای بنیان‌گذاری این موسسه هزینه کرد و خودش نیز در آنجا مشغول به کار شد. ما همیشه دربارهٔ اتفاقاتی که در دو سال آینده رخ خواهد داد، اغراق می‌کنیم؛ اما آنچه که در ۱۰ سال آینده رخ خواهد داد را خیلی کم تخمین می‌زنیم. هرگز اجازه ندهید که رکود و سکون به سراغتان بیاید. (بیل گیتس)

۱۰. جوان کتلین رولینگ

امروز J.K. رویلینگ یک نام خانوادگی آشنا برای طرفداران سری کتاب‌های دوست‌داشتنی هری پاتر است، اما او همیشه با استعداد سحر و جادو همراه نبوده‌است. واقعیت این است که J.K Rowling، پیش از آن‌که باند جنجالی ساحره‌ها و جادوگران او را نجات دهد، در پایان طناب بوده‌است. پیش از پرفروشترین کتابش خوانندگان را جادو کند، J.K. رویلینگ در رفاه زندگی می‌کرد و تلاش می‌کرد که به عنوان یک مادر تنها پیشرفت کند. امروزه برآورد شده‌است که ارزش خالص ثروت او ۱ میلیارد دلار است.

شایعه شده‌است که او رئیس بانک جادوگری گرینگتس نیز می‌باشد، اگر چه موضوع تا حدودی در میان گوبلین‌ها پنهان است. آیا می‌دانستید که برخی از مردم بر این باورند که J.K رویلینگ روح خود را به شیطان در ازای الهام داستان هری پاتر فروخت؟ وقتی که شما خیلی موفق هستید مردم فکر می‌کنند که با شیطان کار می‌کنید و شما بسیار مهم هستید.

 

منبع: successful entrepreneurs of the world

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ