مستر ویزا

آشپزی در اوکراین | دستور تهیه بورش سیاه

آشپزی در اوکراین | دستور تهیه بورش سیاه

افرادی که به اوکراین سفر کرده اند می دانند یکی از خوشمزه ترین و پرمصرف ترین غذاهای اوکراینی، غذایی به نام بورش است

اما توریستهایی که به شهرهای توریستی اوکراین مثل کی یف، خارکف، لویو، اودسا، خرسون و … سفر کرده اند در اغلب موارد سوپ بورش را به رنگ قرمز دیده اند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بورش سیاه رنگ هم در اوکراین تهیه می شود.

نامهای دیگر borshch عبارتند از barzcz (لهستانی) ، barščiai (لیتوانیایی) ، борш (مولداوی) و borş (رومانیایی). املا در انگلیسی متفاوت است ، از جمله borsh ، borsch ، borsht

منشاء سوپ بورش کدام کشور است؟

سوپ بُرشچ یا بورش (به روسی: борщ) یک غذای سنتی و خوشمزه و مقوی از اروپای شرقی است و زادگاه اصلی آن کشور اوکراین میباشد. بورش (борщ) یک سوپ خوشمزه، نشاط آور و زیبا با منشاء غذاهای اوکراینی است. در حالی که دارای تنوع منطقه ای بی شماری در سراسر کشور اوکراین برای غذای بورش وجود دارد ، سوپ بورش دارای ماده اولیه چغندر در یک آبگوشت  است. با گذشت زمان ، محبوبیت بورش فراتر از اوکراین گسترش یافت و این خورش یا سوپ کمی تا قسمتی غلیظ اکنون در غذاهای بسیاری از ملل اسلاوی شرقی برجسته است. در زیر یک دستور العمل اساسی خواهید یافت ، که می توانید آن را به سلیقه خود سفارشی کنید.

ماده اصلی و پایه در سوپ بورش چیست؟

ماده اصلی سوپ بورش چغندر است و دلیل اصلی رنگ قرمز سوپ بورش وجود همین چغندر قرمز رنگ در سوپ است. اوکراینی ها  عادت دارند به همراه بورش ماده ایی به اسم اسمتانا مصرف کنند. اسمتانا در حقیقت نوعی خامه یا ماست است و به ماست غلیظ ایرانی یا خامه شباهت زیادی دارد.

در زیر دستور تهیه بورش سیاه آمده است که تیم اعزامی سرآشپز یوهن کلوپوتنکو هنگام انجام تحقیقات در استان ولین غربی کشف کرده است.

در گوشه ای از اوکراین ، در نزدیکی زنجیره جذاب دریاچه های شاتسک ، نوع خاصی از بورش برای مدت طولانی به محض ذبح گراز طبخ میشد. در شاتسک و روستاهای نزدیک آن منطقه “سیاه” نامیده می شود. این رنگ غیر معمول را از خون گراز وحشی ، که اصلی ترین ماده در غذا است ، به دست می آورد.

برای پخت موفقیت آمیز برش سیاه ، مقداری آب در یک دیگ چدنی ریخته می شود ، چغندر قرمز از پیش تخمیر شده اضافه می شود و همچنین پیازهای ریز خرد شده قبل از قرار دادن ظرف در فر.

همانطور که چغندرها می جوشند ، قسمتهای تازه گراز (گلو ، قلب ، کبد ، کلیه و طحال) به آن اضافه می شود (در شاتسک ، طحال “زمستان” نامیده می شود ، زیرا مردم معتقدند طحال طولانی تر ، زمستان طولانی تر خواهد بود). ادویه جات و ترشی جات را اضافه می کنند: برگ بو ، فلفل دلمه ای ، نمک  میگذارند در روی آتش تا بجوشد و سپس خون گراز تازه را که کمی با آب سرد رقیق شده است اضافه می کنند  تا خون تکه تکه نشود. یکبار دیگر در روی آتش قرار می دهند و در 10 دقیقه آماده است.

در اوکراین در اکثر رستورانها مشاهده می کنید که مردم برای غذای روزانه خود، همراه غذاهای دیگر سوپ یا خورش برش را سفارش می دهند که معمولا در کاسه های کوچک، متوسط، بزرگ  سرو می شود.

مصرف غذای برش در اوکراین در فصل پاییز و زمستان بسیار بیشتر و همه گیر تر از مصرف آن در فصول بهار و تابستان است.

تهیه سوپ بورش در خانه

همانطور که در بالا اشاره شد یکی از مواد اصلی غذای برش، چغندر می باشد اگر بخواهید سوپ بورش را در خانه و سریع درست کنید می توانید چغندر ریز ریز شده و آماده شده را که در بسته های کوچک در فروشگاه های مختلف مواد غذایی در اوکراین مثل آ ت ب، نووس، فورا، مگا مارکت و … عرضه می شوند، بخرید و به خانه بیاورید و با سیب زمینی و هویج و افزودنی های دیگر ترکیب کنید و در کمتر از یکساعت سوپ یا خورش بسیار خوشمزه بورش را آماده کنید.

خیلی از مردم اوکراین همراه برش و سایر سوپها، اسمتانا می خورند

اسمتانا نوعی خامه است که هم در خانه میشود درست کرد و هم در تمامی فروشگاه های اوکراین برندهای مختلفی از اسمتانا با درصدهای چربی متفاوت موجود است

اسمتانا ده درصد

اسمتانا پانزده درصد

اسمتانا بیست درصد و …

بسیار خوشمزه ولی چاق کننده است، مراقب باشید

قیمت سوپ یا خورش بورش در اوکراین

همانطور که بالاتر توضیح دادیم سوپ یا خورش برش در اوکراین بسیار پرمصرف می باشد هم در فصل سر سال و هم در فصول بهار و تابستان

در رستورانهای زنجیره ایی پوزاتا خاتا که شعبات متععدی در شهرها و مناطق مختلف هر شهر دارند سوپ یا خورش بورش در سه سایز کوچک، متوسط، بزرگ ارائه میشود

قیمت هر کاسه سوپ یا خورش بورش در رستوران پوزاتا خاتا از بیست و شش گریونی تا چهل گریونی می باشد

برند پوازتا خاتا ادعا میکند که سوپ برش تهیه شده توسط این برند بصورت خانگی است یعنی تمام مواد اولیه آن تازه است و همان روز تهیه و پخت میشود

در سایر رستورانهای فعال در سطح شهر کی یف، معمولا سوپ بورش در یک سایز متوسط سرو می شود که بستگی به محل قرارگیری رستوران و قیمت غذاهای منوی رستوران، این عدد بین چهل گریونی تا هفتاد گریونی می باشد.

مثلا قیمت سوپ بورش در رستوران ایرانی خیام واقع در یکی از گرانترین و توریستی ترین مناطق شهر کی یف، عدد شصت و پنج گریونی است که واقعا هم در یک کاسه بزرگ سوپ بورش سرو می شود و تقریبا هرچقدر میخورید، تمام نمیشود.

مصرف سوپ بورش در اوکراین به عنوان پیشگیری یا درمان سرماخوردگی

اکثریت مردم اوکراین و روسیه بصورت غریزی و نسل اندر نسل به درمان های گیاهی عادت دارند و در مقایسه با مردم ایران، اصلا برای سرماخوردگی و یا حتی زکام به دکتر مراجعه نمی کنند و سعی میکنند با روشهایی که از نسل قبل و پدران و مادرانشان یاد گرفته اند و با استفاده از درمان های خانگی و گیاهی، خود را درمان کنند، حتی اگر در مواردی برای درمان سرماخوردگی یا زکام به دکتر مراجعه کنند، دکترها و اطباء اوکراینی نیز سعی میکنند با تجویز حداقل داروهای شیمیایی بیمار را راهی خانه کنند.

یکی از پرمصرف ترین داروهای گیاهی یا درمانهای خانگی که مخصوصا در فصول پاییز و زمستان در اوکراین مصرف بالایی دارد، خوردن سوپ بورش برای جلوگیری از سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، گرم نگاه داشتن بدن و کمک به تعریق بیشتر برای دفع سموم بدن می باشد.

 

ماندگاری سوپ بورش در خانه چند روز است؟

اگر سوپ بورش را از رستوران تهیه کردید و به اصطلاح سابوی کردید و به خانه آوردید می توانید آن را در یک ظرف در بسته در یخچال قرار بدهید

به دلیل اینکه سوپ بورش خریداری شده از اکثر رستورانهای اوکراین در مقایسه با سوپ بورش تهیه شده در خانه، گوشت کمتری دارد، می توانید آنرا حتی تا 72 ساعت بعد از آن در صورتیکه در یخچال نگهداری شده باشد مصرف کنید و اگر خودتان در خانه اقدام به تهیه و پخت سوپ بورش کرده بودید بهتر است آنرا ظرف مدت چهل و هشت ساعت مصرف کنید.

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ