مستر ویزا
به کجا مهاجرت کنم؟

به کجا مهاجرت کنم؟ مهاجرت آگاهانه و با برنامه حق مسلم هر فردی است، شاید برای شما خواننده گرامی و علاقه مند به مهاجرت، که از طریق جستجو در گوگل وارد این صفحه از سایت مستر ویزا شده اید، گفتن این جمله زیاد خوشایند نباشد اما در واقع الزاما هر مهاجرتی موفقیت آمیز نیست.

این که زاده آسیاییم رو می گن جبر جغرافیایی

خیلی از جوانان و حتی در سنین میانسالی بارها در گفتگوهای ذهنی با خود نجوا کرده اند که به کجا مهاجرت کنم؟ مثلا اگر به آلمان مهاجرت میکردم الان این مشکلات را نداشتم، یا اگر چندسال پیش به اسپانیا مهاجرت می کردم الان اوضاع خیلی بهتری داشتم.

تاثیر محیط بر موفقیت افراد

تاثیر محیط بر موفقیت افراد و حتی بر میزان آرامش آنها انکار ناشدنی است اما پارامترهای دیگری هم در موفقیت هر فردی مخصوصا فردی که تصمیم به مهاجرت به اروپا یا مهاجرت به کانادا و آمریکا گرفته است، دخیل هستند و شاید بتوان چنین مثال زد که پارامترهای دخیل در موفقیت یک مهاجر در پروسه مهاجرت ایشان، همانند دروسی هستند که در امتحان کنکور باید دانشجوی علاقه مند به تحصیل پزشکی یا تحصیل مهندسی پاس بکند و هرکدام ازین درس ها یک ظریبی دارند.

بیائیم موضوع بالا را با یک مثال عینی بررسی کنیم

فرض کنیم درس زبان انگلیسی در کنکور ضریب سه دارد و برای قبولی در رشته پزشکی در گنکور سراسری نیز درس زیست شناسی، ضریب سه دارد و حالا من چون از بچگی عاشق زبان انگلیسی بودم و زبانم خوب است پس صد در صد کنکور قبول هستم.

خودتان میدانید داشتن چنین طرز تفکری منجر به قبولی در کنکور سراسری که هیچ، حتی منجر به قبولی در کنکور پزشکی دانشگاه آزاد نیز نمی شود.

درست است که درس انگلیسی ضریب سه دارد و شما با تمام قوا همه سوالات انگلیسی را به درستی پاسخ داده اید، اما اگر سوالات درس زیست شناسی را که اتفاقا آنهم برای قبولی در رشته پزشکی ضریب سه دارد، به درستی پاسخ ندهید در کنکور پزشکی قبول نمی شوید.

تاثیر محیط بر موفقیت هر فردی همانند مثال بالا است.

مهاجرت الزاما برای هر فردی موفقیت آمیز نیست

تکرار میکنم مهاجرت الزاما برای هر فردی موفقیت آمیز نیست اما اگر به هر دلیلی تصمیم به مهاجرت به اروپا یا کانادا و آمریکا دارید اول میبایست با برنامه و بر اساس مزایا و معایب هر کشور و بر اساس پتانسیل ها و امکانات موجود در خودتان، کشوری که مناسب شما است را  انتخاب و به سوال به کجا مهاجرت کنم؟ را پاسخ دهید و سپس پروسه مهاجرت را شروع کنید.

در این حالت، شما کاملا آگاهانه مسیر پیش رو را قبل از شروع و استارت بررسی کرده اید

مهاجرت همانند صعود به قله اورست می ماند

دقیقا مثل صعود به قله اورست می ماند.

برای کسی که هیچ اطلاعاتی راجع به کوهنوردی ندارد ولی فقط سودای صعود به قله اورست را دارد، قدم گذاشتن و شروع کوهنوردی برای صعود، یعنی رخ دادن اتفاقات ناگواری که حتی شاید به مرگ چنین کوهنوردی منجر بشود.

اما برای کسی که می خواهد قله اورست را فتح کند و برای این تحقیق و صعود برنامه ریزی کرده است، این پروسه صعود با تمام سختی هایی که دارد میتواند موفقیت آمیز باشد چون چنین فردی از قبل نقشه صعود را تهیه کرده است، برای طوفانها و چالشهای پیش رو برنامه ریزی کرده است، مقاومت بدنی خودش را از چندین ماه قبل افزایش داده است و …. .

فاکتورهای لازم برای مهاجرت موفق

امروزه متاسفانه با توجه به شرایط محیطی و اقتصادی ایران، بسیاری از افراد در همه گروه های سنی و با هر وضعیت تاهلی، چه مجرد و چه متاهل، به فکر مهاجرت افتاده اند و وقتی وارد اینستاگرام می شوید انواع و اقسام آگهی های تبلیغاتی گروه های فعال در زمینه مهاجرت را به اندازه کافی می بینید.

برای مهاجرت موفق به یک آینه شفاف و تمیز نیاز دارید

بهتر است حتی قبل از تماس با شماره تلفن دفتر گروه مهاجرتی، یک کاغذ و قلم بردارید و روی این چند سوال فکر کنید و سپس اقدام به گرفتن مشاوره از یک مشاور مهاجرتی نمائید چون پاسخ این سوالات نقش بسیار مهم و اساسی در آینده شما دارد و تنها کسی که می تواند پاسخ صحیحی به این سوالات بدهد، خود شما هستید.

مشاور مهاجرتی یک گروه یا فردی که تلفن شما را پاسخ می دهد دقیقا همانند هر فردی که فعایت تجاری و بازرگانی دارد، یک خدمات یا سرویسی را می فروشد.

مشاور مهاجرتی مورد اشاره نیز، بستگی به اینکه چه کشور یا کشورهایی را تبلیغ میکنند و یا از پروسه مهاجرتی کدام کشور، سود بیشتری نصیبشان میشود، ممکن است فقط کشورهای خاصی را به شما پیشنهاد کند یا بقبولاند. پس تکرار میکنم بهتر است حتی قبل از اینکه گوشی تلفن را بردارید یا از طریق دایرکت اینستاگرام به گروه یا موسسه مهاجرتی پیام بدهید

این سوالات را کاملا دقیقا و موشکافانه از خودتان در جلوی یک آیینه بپرسید و به خودتان صادقانه جواب بدهید و جواب هارا روی کاغذ یادداشت کنید.

سوالات اساسی برای مهاجرت موفق

  • چقدر بودجه برای مهاجرت فراهم کرده اید؟

اینکه بگوئید بستگی داره چقدر میشه، اشتباه ترین جواب ممکن است

شما تلفن را برمیدارید از یک مشاور مهاجرتی سوال می کنید مثلا هزینه ثبت شرکت در اوکراین چقدر می شود؟

مشاور مهاجرتی هم به شما می گوید شش هزار دلار

آن مشاور مهاجرتی فقط هزینه پروسه انجام کار مهاجرت شما را عنوان کرده است

شما از لحظه ایی که در این قرارداد ببندید تا لحظه ایی که از پله های هواپیما در کشور بسلامتی مقصد پایین بیائید، هزینه هایی دارید که مشاور مهاجرتی در خوشبینانه ترین حالت ممکن در جلسه مشاوره به شما صادقانه بیان میکند.

اما مشاور مهاجرتی هزینه های جاری و اغلب پنهان پروسه مهاجرت شما را که پس از اتمام کار اجرائی گروه مهاجرتی مورد نظر است را به شما عنوان نکرده و نمیکند چون اولا تعهد گروه مهاجرتی فقط برای به اتمام رساندن پروسه مهاجرت شما بوده است و به بعد آن کاری ندارد و ثانیا بسته به نوع و استایل زندگی هر فرد، این هزینه های مخفی متفاوت و همچنین متعدد است.

در پاسخ به این سوال چقدر بودجه برای مهاجرت فراهم کرده اید، لطفا بدبینانه به این سوال پاسخ دهید

به خودتان نگوئید یک زمین دارم فلان قسمت شهر یا در فلان شهرستان و این را مثلا سه میلیارد  می خرند، برای محاسبه بودجه مهاجرت خودتان، قیمت ها را به روز و کمی سختگیرانه محاسبه کنید

مثلا اگر نرخ دلار امروز معادل بیست و پنج هزار تومان است و شما هنوز آن زمین را نفروخته اید، شما نرخ دلار را متاسفانه باید حدود سی هزار تومان محاسبه کنید

  • چه زمانی بودجه مورد نظر برای مهاجرت واقعا بصورت نقدی فراهم است؟

متاسفانه در شرایطی هستیم که قیمت ها هر روز تغییر میکنند و در نوسان هستند و این باعث میشود در پروسه مهاجرت که اکثر گروه های فعال، هزینه های قراردادی خود را به یورو و دلار مطالبه میکنند، پروسه مهاجرتی شما را دچار اختلال کند.

پیش آمده است که بسیار از خانواده ها مثلا برای خرید خانه در ترکیه مبلغ اولیه قرارداد را هم پرداخت کرده اند اما چون برای خرید خانه در ترکیه، مثلا روی پول فروش زمین پدری حساب کرده بودند، بنا به اتفاقات داخل ایران، هنوز این زمین بفروش نرفته است و پروسه مهاجرتی ایشان هم دچار اختلال شده است.

  • چه تخصص و مهارتی دارید که صفر تا صد آن را به درستی می توانید انجام بدهید و از آن پول در بیاورید؟

اینکه لیسانس فلان رشته هستید یا مدرک فنی حرفه ایی فلان رشته را دارید ملاک نیست

تخصص و مهارت یعنی اینکه مثلا شما به اسپانیا مهاجرت کرده اید و بدون اینکه احتیاج به کمکی داشته باشید بتوانید در یک کارگاه نجاری و یا ساخت کابینت مشغول به کار شوید و یا اینکه بعنوان یک ماساژور در یک باشگاه ورزشی بتوانید مشغول به کار شوید و کسب درآمد کنید و یا اینکه نقاشی یک واحد ساختمانی را بطور کامل بتوانید انجام دهید.

تکرار میکنم منظور از تخصص و مهارت، انجام دادن یک خدمات بصورت بی نقص و کامل است بطوری که مشتری راضی باشد.

  • سطح مکالمه زبان انگلیسی شما در چه حدی است؟

لطفا از این توهم  بیرون بیائید که مثلا به کانادا مهاجرت میکنم و دوستم گفته اینجا حتی اگر زبان بلد نباشی، میتوانی با مترجم گوگل کار آهنگری قبول کنی و ساعتی ۱۲ دلار کسب درآمد کنید.

به سوال بالا دقت کنید، منظور مکالمه است مکالمه هم یعنی شنیدن و صحبت کردن.

در اکثر کشورهای دنیا حتی اگر شما زبان محلی و لوکال آن کشور را بلد نباشید باز توانایی مکالمه به زبان انگلیسی یک امتیاز مثبت برای موفقیت آمیز شدن پروسه مهاجرت شما به حساب می آید.

  • به چه زبان یا زبانهای دیگری را دارید توانایی مکالمه دارید؟

توانایی مکالمه به زبان روسی

توانایی مکالمه به زبان عربی

توانایی مکالمه به زبان اسپانیایی

توانایی مکالمه به زبان آلمانی یا ایتالیایی

  • در حال حاضر که در ایران هستید، چقدر فرصت دارید برای شروع مهاجرت به کشور مقصد یا پاسخ به سوال به کجا مهاجرت کنم؟

جواب این سوال هم بسیار مهم است، فرض کنیم شما میخواهید به کشور آلمان مهاجرت کنید ولی فقط توانایی مکالمه به زبان انگلیسی دارید

اگر بخواهید در حد مکالمه اولیه که شامل خرید مواد غذایی، سوار شدن به اتوبوس و مترو، رفت و آمد در شهر و خواندن اسم خیابان ها، و موارد اینچنینی زبان آلمانی را آموزش ببینید، اگر داخل ایران باشید حداقل سه تا شش ماه با سیستمهای آموزشی داخل ایران زمان نیاز دارید.

اگر شاغل هستید شما برای شرکت در دوره های آموزشی محدودیت تایم و زمان دارید و حتی اگر بخواهید برای آموزش زبان کشور مقصد معلم خصوصی بگیرید ممکن است این دوره آموزشی برای شما شش ماه بطول بیانجامد.

  • چقدر فرصت دارید برای سوار شدن به هواپیما؟

پاسخ دقیق و بسیار بدبینانه به این پرسش هم بسیار مهم و اساسی است.

  • آیا از لحاظ احساسی به خانواده وابسته هستید؟

قرار نیست فردی بی عاطفه و بدون احساس باشیم تمامی افراد نسبت به نزدیکان خود ابراز علاقه و حبت میکنند و نسبت به اتفاقاتی که برای آنها می افتد خوشحال یا ناراحت می شوند

اما در بعضی از شرایط مثل پروسه مهاجرت، فرد مهاجر باید با صبر و خویشتنداری بیشتری بتواند نسبت به اتفاقات روزمره واکنش نشان دهد.

امروزه با توجه به وجود وسایل و برنامه های ارتباط جمعی رایگان و بالاخص تصویری، مثل واتس اپ، تلگرام، اسکایپ، زوم و … هر فردی میتواند از کیلومترها آنطرف تر با اعضای خانواده و یا دوستان خود بصورت روزانه و در هر ساعت از شبانه روز گفتگوی زنده تصویری داشته باشد و در مقایسه باچندین سال پیش، که حتی تلفنهای اینترنتی هم نبودند، غم غربت بسیار بسیار بسیارکمتر احساس میشود.

  • آیا فقط غذای ایرانی دوست دارید یا می توانید با مزه و طعم غذاهای کشورهای دیگر نیز کنار بیائید؟

عده ایی از دانشجویان و یا افرادی که بعنوان مهاجر از ایران خارج شده اند، همواره سعی کرده اند حتی تایمی که در خانه غذا درست نمیکنند، به رستوران های ایرانی موجود در کشورهای اروپایی یا آمریکا و کانادا بروند و ناهار یا شام را فقط در این رستوارن ها سپری کنند.

رفتن به رستوران های  ایرانی موجود در کشورهای مختلف به خودی خود بد نیست، اما عادت کردن و عادت دادن خودتون فقط و فقط به غذای ایرانی ممکن است بر روی پروسه مهاجرت شما در طول زمان تاثیر بدی بگذارد.

اینکه بتوانید با طعم غذا و ذائقه افراد کشور مقصد کم کم و به مرور زمان آشنا بشوید، به شما به عنوان یک فرد مهاجر کمک میکند تا زودتر وارد جامعه کشور مقصد بشوید و این موضوع تاثیر بسزایی در میزان موفقیت آمیز بودن پروسه مهاجرت شما دارد.

  • آیا در فصول سرد سال احساس دپرشن یا افسردگی دارید؟

در اغلب کشورهای اروپایی در فصل پاییز و زمستان تقریبا ساعت سه و نیم تا چهار عصر به بعد  هوا کم کم تاریک می شود حتی در کشورهای اسکاندیناوی مثل فنلاند و نروژ، بالاخص کشور فنلاند تایم تاریکی در فصول سرد سال بیشتر است.

واکنش افراد مهاجر در قبال چنین پدیده ایی بسیار متفاوت است

عده ایی از مهاجران سعی میکنند خودشان را با محیط و شرایط محیطی وفق بدهند، مثلا در باشگاه ورزشی ثبت نام کنند و یا خودشان در خانه با فیلمهای آموزشی ورزشی از طریق یوتیوب ورزش کنند تا دچار افسردگی نشوند

عده دیگری از مهاجران مخصوصا دانشجویان جوان، سعی میکنند تمام طول شبانه روز در خانه بمانند و بیرون نروند و حتی در خانه هم فعالیت ورزشی به خصوصی که باعث عرق کردن بدن  بشود انجام ندهند. این عده به خصوص ممکن است کم کم دچار افسردگی و یا دپرشن بشوند.

در فنلاند شش ماه روز است و شش ماه شب ولی شاد ترین مردم دنیا را دارد

لازم به ذکر است که کشوری مثل کشور فنلاند و سوئد سالهای سال است که جزء شاد ترین کشورهای دنیا هستند در صورتیکه تعداد روزهای آفتابی که در طول سال دارند به مراتب خیلی کمتر از کشور ایران و یا سایر کشورهای خاورمیانه می باشد

در حقیقت واکنش و ری اکشن مردم به اتفاقات پیرامون خود آنها است که شادی یا افسردگی را رقم می زند.

  • آیا برای زندگی اشتراکی یا گرفتن همخانه انعطاف پذیری دارید؟

بسیاری از دانشجویان یا حتی زوجهای جوان برای کاهش هزینه های زندگی مدتی را در خوابگاه های دانشجویی سپری می کنند حتی عده ای دیگر برای اینکه از امکانات یک خانه کامل با تمام وسایل و تجهیزات استفاده کنند و در هزینه ها هم صرفه جوئی کنند، بصورت گروه های سه تا شش نفره یک خانه ۱۵۰ متری یا حتی ۲۰۰ متری را اجاره میکنند ولی چون هزینه اجاره این خانه تقسیم بر شش نفر میشود شاید در بعضی از شرایط هزینه اجاره ماهیانه برای هر نفر از هزینه اجاره ماهیانه خوابگاه دانشجوئی نیز کمتر بشود.

یکی از پارامترهای اساسی در موفقیت آمیز بودن پروسه مهاجرت، مدیریت مالی و بودجه بندی منابع مالی است و همیشه یکی از هزینه های اساسی در مهاجرت به هر کشوری، هزینه اجاره خانه یا اجاره خوابگاه و بطور کلی هزینه مسکن است.

  • اگر متاهل هستید، آیا می خواهید با همسر خود اقدام به مهاجرت کنید؟
    و
    اگر میخواهید با همسر خود اقدام به مهاجرت کنید، آیا می توانید چند ماه اول بدون ایشان در کشور مقصد سپری کنید تا ایشان بعد از طی چندماه اولیه به شما ملحق بشود یا خیر؟

پاسخ واقعی به این سوال نیز بسیار در پروسه مهاجرت نقش کلیدی دارد

یک نفر در ماه های اولیه مهاجرت، راحت تر می تواند چالش های پیش روی یک مهاجر را تحمل کند و هزینه کمتری نیز در بر دارد اما شرایط برای یک زوج یا یک خانواده سه نفره بسیار متفاوت است.

ممکن است یک فرد تنها اگر لازم باشد دو شب در هفته نان و ماست هم بخورد، اما برای یک زوج از لحاظ روحی شاید زیاد جالب نباشد و یا همچنین برای یک خانواده با یک فرزند کوچک.

اینها مهم ترین سوالاتی بودند که می بایست حتی قبل از مشورت با یک مشاور مهاجرتی، از خودتان صادقانه بپرسید و به خودتان هم بسیار صادقانه پاسخ بدهید.

حال که جواب این سوالات را به دست آورید بهتر می توانیم به سراغ پاسخ سوال به کجا مهاجرت کنم؟ برویم.

مهاجرت آگاهانه و انتخاب کشور مقصد

برای انتخاب کشور مقصد، اکثر ایرانیان به دنبال چشم و همچشمی هستند

بارها و بارها در جلسات مشاوره دیده ایم که پس از تکمیل فرم بیوگرافی اولیه، از متقاضی مهاجرت پرسیده ایم، می خواهید به کدام کشور مهاجرت کنید؟

متقاضی مهاجرت گفته، آلمان یا هلند یا کانادا

وقتی علت را جویا می شویم، یا می پرسیم آیا قبلا سابقه سفر به یکی از این کشورها را داشته اید؟ بازهم اکثر غریب به اتفاق متقاضیان پاسخ منفی می دهند

دوباره می پرسیم پس چرا میگوئید می خواهید فقط به یکی از سه تا کشور آلمان، هلند، کانادا مهاجرت کنید؟

پاسخی که می دهند جالب است، می گویند چون مثلا پسر خاله ام از طریق پناهندگی به آلمان رفته و او راضی است.

میگوییم آیا اون با خانواده رفته؟  چه سالی اقدام به این کار کرده؟ از مسیر زمینی رفته یا با هواپیما؟ آیا فکر نمی کنید مهاجرت از طریق پناهندگی برای شما به همراه یک خانم و یک دختر یازده ساله، بسیار خطرناک است و درصد موفق شدن شما شاید زیر بیست درصد باشد.

این داستان شاید برای خیلی از افراد تکراری باشد اما واقعیت تلخ پروسه مهاجرت خیلی از دوستان یا نزدیکان ما است.

خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج

اگر میخواهیم به مهاجرت به عنوان یک سفر ماجراجوئی و تفریحی نگاه کنیم داستان متفاوت است و مشکلی نیست، اما اگر می خواهیم به مهاجرت و اینکه  به کجا مهاجرت کنم؟ را به عنوان یک پروسه ایی که موفق شدن یا موفق نشدن در آن، می تواند بر زندگی ده تا پانزده سال آینده ما و حتی فرزندان ما اثر بگذارد، باید از همان اول ماجرا قدم ها را با برنامه و شمرده برداریم و آجر ها را درست و با صبر و حوصله بچینیم.

در حال حاضر یعنی در اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی و با توجه به جمیع شرایط و اتفاقات کرونایی و غیر کرونایی و شرایط صدور ویزا برای هموطنان ایرانی از سفارتخانه های فعال داخل ایران، می توان چهار کشور را برای پروسه مهاجرت پیشنهاد کرد که هرکدام از این چهار کشور شرایطی دارند که ممکن است برای یک متقاضی مهاجرت بسیار خوب و مساعد و برای متقاضی دیگر مهاجرت، نشدنی و نامساعد باشد.

در ادامه می خواهیم شرایط سه کشور اسپانیا، اوکراین، امارات متحده عربی و کانادا را برای پاسخ به سوال به کجا مهاجرت کنم؟ بررسی کنیم.

نکاتی که شاید در هیچ جلسه مشاوره مهاجرتی به شما نگویند

بازهم تاکید میکنیم تمام سعی ما در این مقاله اینست که واقعیت های مهاجرت و اینکه به هر کشوری شفاف بیان شود، نکاتی که شاید در هیچ جلسه مشاوره مهاجرتی به شما نگویند و متقاضی مهاجرت با شرایط خودش کاملا بسنجد، در این صورت ممکن است مهاجرت به اسپانیا برای یک نفر بسیار عالی باشد و سکوئی پرتابی برای آن فرد مهاجر و خانواده اش به حساب بیاید و برای متقاضی دیگر مهاجرت، همان مهاجرت به کشور اسپانیا، اصلا جالب نباشد و حتی اگر اقدام نماید ممکن است منجر به از دست دادن سرمایه و وقت و انرژی آن فرد و خانواده اش گردد بنابراین به کجا مهاجرت کنم؟ خیلی مهم است

ادامه دارد ….

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ