مستر ویزا

تاثیرات فن بیان و ارتباطات در تجارت

فن بیان

مهارت فن بیان از جمله مواردی است که می تواند در داشتن یک بیزینس موفق تاثیرگذار باشد. قطعا کسی که فن بیان قوی‌تری دارد می‌تواند در مذاکرات و سخنرانی‌ها تاثیر گذارتر باشد و بتواند با استفاده از فن بیان خود در کسب و کار خود به موفقیت دست پیدا کند. شاید برخی تاثیر فن بیان بر مذاکرات موفق را ناچیز بشمارند. به همین خاطر برای نشان دادن تاثیر فن بیان در موفقیت و ثروتمندی، نتایج آزمایشاتی را در این جا ذکر خواهیم کرد. دکتر “جانسون اکنور” که در آزمایشگاه مهندسی انسانی در بوستون امریکا کار می‌کند رابطۀ جالبی بین فن بیان و واژه‌های کلامی در افراد و موفقیت حرفه‌ای پیدا کرده است: او از ١٠٠ مرد جوان که در حال مطالعه در صنعت بودند امتحان واژگان گرفت. پنج سال بعد، دکتر جانسون روند موفقیت آنها در تجارت را بررسی کرد، رابطه جالبی کشف کرد: از میان کسانی که نمره واژگان آنها بالا بود، از هر چهار نفر یک نفر تاجر موفقی شده بود. از میان تاجران موفق فقط یک نفر در امتحان واژگان نمره پایینی آورده بود. بنابراین از این آزمایش نتیجه گیری شده است که دایره لغات در فن بیان، ٢۵٪‏ شانس موفقیت در بیزنس را افزایش می‌دهد. بنابراین هرگز تاثیرات فن بیان در موفقیت را دست کم نگیرید.

رعایت فن بیان در برخورد با مشتری با حفظ لحنی هماهنگ

درست مانند نواختن قطعه‌ای در موسیقی، درهنگام صحبت کردن با مشتری هم باید به لحن و ریتم کلام خود دقت کنید. اگر لحن شما مناسب نباشد، برقراری ارتباط سخت و دشوار می‌شود. برای نمونه: «دیگه چی؟» و «دیگه چه کمکی ازم ساخته است؟» را با هم مقایسه کنید. این ۲ سؤال مفهوم مشابهی دارند اما اثرشان از زمین تا آسمان تفاوت دارد. بعد از بررسی تیم کارکنان خود، استانداردهایی برای مکالمه و رعایت فن بیان با مشتری ترتیب بدهید. همه‌ی کارکنان باید از معیار مشخصی در صحبت کردن با مشتری استفاده کنند، اما به‌خاطر اینکه هر یک صدای منحصربه‌فرد خود را دارند، لازم نیست تا نگران تکراری و ماشینی شدن قضیه باشید.

تاثیرات فن بیان در موفقیت‌های مربوط به کسب و کار

تنها داشتن یک محصول با کیفیت و خوب تضمین کافی برای موفقیت در کسب و کار نیست. شما باید بتوانید به بهترین نحو محصول خود را معرفی کنید و از آن در بازار رقابتی دفاع کنید. از مدیران کسب و کار انتظار می‌رود با اعتماد به نفس کامل با کارکنان، مشتریان، شرکای تجاری، سرمایه گذاران و مردم صحبت کنند. ممکن است بدست آوردن میلیاردها تومان تنها به فن بیان درست صاحبان کسب و کار بستگی داشته باشد.

تاثیرات فن بیان و ارتباطات در تجارت

درنظر گرفتن لحن در گستره و طیف

مثال بالا را دوباره به خاطر بیاورید: «دیگه چی؟» و « دیگه چه کمکی ازم ساخته است؟» اولین جمله، آشکارا لحنی غیردوستانه و تلخ را تداعی می‌کند و جمله‌ی دوم کاملا دوستانه و حرفه‌ای است و در تعاملات مشتری بسیار مفید و خوشایند جلوه می‌کند.

تاثیر فن بیان در مدیریت زمان

مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت بسیار حائز اهمیت است. برای زمان خود و دیگران ارزش قائل باشید. با استفاده از تکنیک‌های موثر برای برقراری ارتباط تمرکزتان را بر روی پیامی بگذارید که می‌خواهید به دیگران انتقال دهید. کسی که مهارت بالایی در فن بیان دارد میتواند یک پیام ۳۰ دقیقه‌ای را در کمتر از ۵ دقیقه به مخاطب منتقل کند. بدون اینکه ذره‌ای از کیفیت پیام کاسته شود.

خوب صحبت کردن در فروش

وقتی که با مخاطبین خود صحبت می‌کنید سعی کنید تا آنها این توصیه‌های شما را بپذیرند و به تاثیرات فن بیان آگاهی پیدا کنند.

۱- رابطه دوستانه و اعتماد بوجود آورید.

۲- نیازهای آنها را مشخص کنید.

۳- ایده‌هایتان را به وضوح ارائه کنید.

۴- به دغدغه آنها توجه کنید

۵- از آنها بخواهید که کاری انجام دهند.

مهارت فن بیان و دید افراد نسبت به ما

شاید عادلانه به نظر نرسد اما ما انسان‌ها دائما یکدیگر را قضاوت می‌کنیم. خود افراد، شخصیتشان، شغلشان، ظاهرشان، نحوه ارتباط برقرار کردنشان با دیگران، طرز حرف زدنشان و صدها مورد دیگر! اغلب هم تمایل داریم در این باره افراط کنیم. مثلا یک نفر به نظرمان یا خیلی بد است و یا خیلی خوب. به یاد داشته باشید که کردار و فن بیان ماست که به دیگران می‌گوید ما که هستیم و چگونه باید ما را قضاوت کنند. پس هر چقدر مهارت‌های ارتباطی بهتری داشته باشیم و بتوانیم ارتباط موثرتری با دیگران برقرار کنیم از نظر آن‌ها انسان بهتری هستیم. در نتیجه بیشتر موفقیت خود را تضمین می‌کنیم. بنابر این با یادگیری تکنیک‌های فن بیان شانس موفقیت خود را در جامعه و یا زندگی شخصیتان بالاتر ببرید.

تاثیرات فن بیان در موفقیت

صدای واضح در فن بیان

بسیاری از فروشنده‌ها در موقع صحبت با مشتری بگونه‌ای حرف می‌زنند که مشتری متوجه صحبت آنها نمی‌شود. مشکلات عمده‌ای که دیده می‌شود شامل سرعت زیاد صحبت، لهجه داشتن، جویده جویده شدن برخی از حروف و کلمات است. بهترین گزینه برای حل این مشکل ضبط صدا و گوش دادن به صحبت‌های خودتان و حذف مواردی  است که مشکل داشته‌اید. راه حل بعدی تمرین شمعک است، برای اینکار باید وسیله‌ای به ارتفاع حدود ۱.۵ تا ۲ سانت (مانند هسته خرما) را بین دندانهای جلو بگذارید و بلند بلند متنی را بخوانید، این کار کمک می‌کند دهان شما بیشتر باز و بسته بشود و به ادای کامل کلمات عادت کنید و به مرو صدای شما صدای واضح و بهتری می‌شود. البته این تمرین‌ها نیازمند تکرار و ممارست برای فن بیان قوی است.

با اعتماد به‌ نفس صحبت کردن

اِاِ…، سلام به همگی…، اسم من، اِاِ…، امینه. متأسفانه باید بگویم کسی به ادامه ی این سخنرانی گوش نمی کند. این مثال نشان می دهد که چگونه نداشتن اعتماد به‌ نفس به تاثیرات فن بیان لطمه می‌زند، مخصوصا به صدای‌تان. احساس کنید حرفی که می‌زنید، متعلق به خودتان است. با تمام اعتماد به‌ نفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. فرض کنید می خواهید با کاراته‌بازی، تعدادی بلوک محکم را بشکنید. اندکی تردید باعث می‌شود به جای بلوک ها دست‌های شما بشکنند.

استفاده از زبان خوش و مثبت

زبان خوش و به کار گرفتن عبارات و جملات مثبت باعث می‌شود تا مکالمه ادامه پیدا کند و از سوءتفاهم‌های احتمالی جلوگیری شود. کلمات منفی مانند نمی‌توانید، نباید و… باری به‌شدت منفی دارند. سعی کنید تا مشکل مشتری را حل کنید و چیزی نگویید که واکنش او را برانگیزید. مثلا دربرابر یکی از خواسته‌‌های مشتری که انجام آن برای‌تان مقدور نیست، خیلی قاطع نگویید «خیر، ما این محصول را نداریم یا کاری از ما ساخته نیست.» درعوض بگویید «فعلا امکان رسیدگی به این خواسته‌ی شما برای ما ممکن نیست اما از اینکه نظر و خواسته‌ی خود را با ما مطرح کردید کمال تشکر را داریم و از آن به عنوان پیشنهادی خوب برای رسیدگی در آینده استفاده خواهیم کرد.»

 

منبع: The effects of expressive technique

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ