مستر ویزا

ثبت اختراع در آلمان و بررسی مراحل آن

ثبت اختراع در آلمان

حق ثبت اختراع یکی از مهمترین حقوق مالکیت صنعتی در آلمان است که بوسیله آن می‌توانید از ایده خود محافظت کنید. این حق ثبت می‌تواند برای هر نوع اختراعی در تمام زمینه‌های فناوری اعطا شود به شرطی که جدید باشد، شامل یک مرحله اختراعی باشد و برای کاربردهای صنعتی قابل اجرا باشد. اگر می‌خواهید (برای محافظت از ایده فنی خود) اختراع و ایده خود را در آلمان یا اروپا ثبت کنید ابتدا باید درخواست ثبت اختراع را به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری در مونیخ یا اداره ثبت اختراعات آلمان ارائه دهید. برای بدست آوردن بهترین حمایت از ایده فنی توصیه می‌شود برای تهیه پیش نویس درخواست، از یک متخصص ثبت اختراع به عنوان مثال وکیل ثبت اختراع کمک بگیرید. پس از ثبت اختراع، محتوا توسط اداره ثبت اختراع بررسی می‌شود و الزامات مورد تأیید قرار می‌گیرد. به طور خاص شرط جدید در اغلب موارد مورد اعتراض اداره ثبت اختراعات قرار می‌گیرد.

درخواست
با ثبت درخواست در ادارۀ ثبت اختراعات و علائم تجاری آلمان، تاریخ بررسی درخواست تعیین می‌شود و به محض ثبت درخواست بررسی رسمی برای اعطای حق ثبت اختراع آغاز نمی‌شود. برای شروع این روند باید در آلمان درخواست خود را ارائه کرده و هزینه ۳۵۰ یورویی پرداخت کنید. منظور از اختراع، محصول تازه‌ای می‌باشد که فرد یا مخترع با قدرت فکری بالای خود برای برطرف کردن مشکل یک حرفه خاص آن را ارائه می‌دهد، البته لازم است، این نکته را نیز یادآوری کنیم که تمام ایده‌ها و افکار را نمی‌توان به ثبت رسانید. اختراعاتی قابل ثبت شدن می‌باشند که از ابداع نوینی برخوردار بوده و امکان مورد استفاده قرار دادن آن در حرفه مورد نظر وجود داشته باشد. اختراعی که تنها تئوری و نظری بوده امکان به ثبت رسیدن و پذیرش آن وجود نخواهد داشت. اختراع باید از نظر عملی مورد استفاده قرار گرفته و بتوان آن را در صنعت تولید کرد.

در سال ۲۰۲۰ آلمان با شکستن روند پیروزی شش ساله کره جنوبی، در بالای رتبه بندی بلومبرگ به عنوان نوآورترین کشور جهان قرار گرفت. شاخص نوآوری بلومبرگ با استفاده از ۷ سنجه شامل سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ارزش افزوده ساخت، اثربخشی و کیفیت تولید، تراکم فناوری‌های پیشرفته و اثربخشی آموزش عالی، تعداد پژوهشگران و اختراعات کشور‌های جهان سنجیده می‌شود و تحت این عنوان کشورهای نوآور را رتبه‌بندی می‌کند. در این فهرست آلمان در رتبه اول قرار دارد. پیش از این، کره جنوبی ۶ سال متوالی جایگاه نخست این رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده بود. آلمان یک مرکز شکوفایی اروپایی برای نوآوری است که در این کشور فعالیت‌های ثبت اختراع، تراکم فناوری‌های پیشرفته و ارزش افزوده ساخت در حال افزایش است. این کشور به ویژه به دلیل تکنولوژی مدرن اتومبیل سازی مشهور است. در واقع ثبت اختراعات آلمان برای اتومبیل‌های بدون راننده در پنج سال گذشته دو برابر شده است و سه حوزه برتر ثبت اختراع آن در سال ۲۰۱۷ حمل و نقل (۱۱۰۰۰+ ثبت اختراع)، ماشین‌های الکتریکی (۷۰۰۰+ اختراع ثبت شده) و عناصر مکانیکی (۶۰۰۰+ اختراع ثبت شده) بوده است. اگر می‌خواهید به این روند بپیوندید و نوآوری خود را در آلمان ثبت اختراع کنید در اینجا مراحل را مشاهده کنید.

ثبت اختراع در آلمان

مراحل درخواست ثبت اختراع در آلمان

مرحله ۱
اسناد درخواست ثبت اختراع را تهیه کنید که شامل موارد زیر است:
– یک توضیح کتبی (برای اینکه دیگران بتوانند نحوه کار را ببینند)
– نقاشی (برای نشان دادن اختراع)
– ادعا (اظهارات دقیق حقوقی به صورت تک جمله برای تعریف ویژگی‌های فنی)
– چکیده (خلاصه‌ای که شامل جنبه‌های مهم فنی است)

مرحله ۲
فرم درخواست ثبت اختراع Antrag auf Erteilung eines Patents و فرم نامگذاری مخترع Erfinderbenennung را به همراه سه نسخۀ یکسان از ادعاهای ثبت اختراع، توضیحات، نقاشی‌ها و همچنین متن و طرح چکیده پر کرده و بایگانی کنید. درخواست‌ها همچنین می‌توانند به زبانی غیر از آلمانی ثبت شوند. در این صورت ترجمه آلمانی باید ظرف مدت سه ماه پس از تشکیل پرونده ارسال شود. متقاضیانی که نه اقامتگاه و نه شرکتی در آلمان دارند باید یک وکیل ثبت اختراع یا یک وکیل دادگستری در آلمان را به عنوان نماینده قانونی خود تعیین کنند. این نماینده همچنین می‌تواند تبعه یک کشور عضو اتحادیه اروپا یا یک کشور عضو توافق نامه منطقه اقتصادی اروپا باشد مشروط بر اینکه یک وکیل ثبت اختراع یا یک وکیل دادگستری، مقیم آلمان مجاز به دریافت خدمات ارتباطات رسمی باشد.

مرحله ۳
سپس یک رسید حاوی شماره پرونده رسمی و تاریخ تشکیل پرونده برای شما ارسال خواهد شد. اگر نماینده‌ای تعیین کرده‌اید رسید برای نماینده شما ارسال می‌شود.

مرحله ۴
پس از دریافت هزینه تشکیل پرونده، درخواست شما بررسی خواهد شد تا ببینند آیا با شرایط رسمی مطابقت دارد یا خیر و همچنین نقایص آن بررسی می‌شود. درخواست ثبت اختراع معمولاً ۱۸ ماه پس از تاریخ تشکیل پرونده یا تاریخ اولویت در بستر انتشار الکترونیکی DPMApublikationen قرار می‌گیرد.

ثبت اختراع در آلمان

مرحله ۵
صرفاً ثبت درخواست به طور خودکار منجر به بررسی قابلیت ثبت اختراع نمی‌شود. این بررسی باید جداگانه درخواست شود. اگر درخواست خود را ثبت کرده باشید و هزینه مناسبی را برای این درخواست پرداخت کرده باشید، یک بررسی فنی صورت می‌گیرد تا مشخص شود که آیا محتوای برنامه شما قابلیت ثبت اختراع را دارد یعنی جدید و شامل یک مرحله اختراعی است و از نظر تجاری قابل استفاده است.

مرحله ۶
اگر برنامه مطابق با الزامات تجویز شده باشد، اگر نقص برطرف شده باشد و اگر موضوع برنامه قابل ثبت باشد، حق ثبت اختراع اعطا می‌شود. آثار حقوقی حق ثبت اختراع با انتشار اعطای کمک هزینه در روزنامه ثبت اختراع لازم الاجرا می‌شود و همزمان مشخصات ثبت اختراع منتشر خواهد شد. این انتشار شامل ادعاهای حق ثبت اختراع، توضیحات و نقشه‌هایی است که براساس آنها حق ثبت اختراع اعطا شده است. ظرف سه ماه از زمان انتشار، هر شخصی می‌تواند نسبت به مخالفت با حق ثبت اختراع اقدام کنند. اگر نقص برجسته‌ای وجود داشته باشد یک ماه دیگر فرصت دارید که آنها را اصلاح کنید. در نهایت، اگر درخواست شما تمام شرایط را داشته باشد حق ثبت اختراع به شما اعطا و منتشر خواهد شد و به شما یک گواهی اعطا می‌شود. از طرف دیگر اگر فرد نتواند الزامات ثبت اختراع را برآورده کند پس حق ثبت اختراع رد خواهد شد.

مرحله ۷
لطفا توجه داشته باشید که طبق قانون ثبت اختراعات آلمان یک ایده یا مفهوم تجاری (مانند فروش همبرگر در یک فست فود) نمی‌تواند توسط حق ثبت اختراع محافظت شود. با این حال از طریق حقوق مالکیت صنعتی (مانند حق ثبت اختراع، علائم تجاری، طرح‌ها و غیره یا از طریق ترکیب آنها) حداقل از جنبه‌های خاص یک ایده می‌توان محافظت کرد.

منبع: patent in germany

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ