مستر ویزا

جاذبه‌های گردشگری در قاره اروپا

گردشگری اروپا

سلام امروز قصد داریم درباره جاذبه‌های گردشگری در قاره اروپا صحبت کنیم و از مکان‌های دیدنی کشورهای موجود در این قاره اطلاعات مفیدی را برایتان آماده کنیم تا اگر روزی به این مکان‌ها سفر کردید کمی در باره تاریخچه آن اطلاعات داشته باشید.

ساگرادا فامیلیا

ساگرادا فامیلیا (یک کلمه لاتینی است به معنی خانواده مقدس) کلیسایی در شهر بارسلون اسپانیا است که نه تنها یک مکان مذهبی است بلکه از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شود. کلیسای کاتولیک را در سال ۱۸۸۲ میلادی شروع به ساخت نمودند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶ ساخت آن همچنان ادامه خواهد داشت و زمان تکمیل این کلیسا هنوز مشخص نیست. این کلیسا را آنتونیو گائودی معمار مشهور اسپانیایی طراحی کرد که پانزده سال آخر زندگی خودش را صرف تکمیل این کلیسا نمود.

مکان این بنا کجاست؟ بارسلون، کاتالونیا، اسپانیا

کولوسئوم

کولوسئوم (نام باستانی: Amphitheatrum Novum) یک تماشاخانه یا به عبارت دیگر یک نمایشگاه یا به عبارت امروزی آن سالن نمایش در شهر رم ایتالیا و یکی از جاذبه‌های گردشگری اروپا است.کولوسئوم بزرگترین میدان نمایش در امپراتوری روم باستان بوده‌است. کولوسئوم ظرفیتی میان پنجاه تا هشتاد هزار نفر و ۸۰ در ورودی داشته‌است. ساخت کولوسئوم توسط وسپاسیان بین سالهای ۶۹ تا ۷۰ میلادی پایه‌گذاری شد. پس از آن فرزند و جانشین وی تیتوس در سال ۸۰ میلادی کار ساخت آن را در زمین‌های باتلاقی میان تپه‌های اسکوئیلین و کائلین را به اتمام رسانید. البته پس از او دومیتیان (برادرش) در کولوسئوم تغییراتی را ایجاد کرد که پس از آن عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی در روم باستان معرفی شد. امروزه بیش‌تر کولوسئوم را با تاریخ خونین نبرد میان گلادیاتورها در آن می‌شناسند. در کولوسئوم گلادیاتور با یکدیگر یا با حیوانات وحشی می‌جنگیدند و اسباب سرگرمی تماشاچیان و مردم حاضر در این مکان می‌شدند (که اغلب از اشراف، سناتورها و یا طبقه ثروتمند جامعه بودند). برخی اعدام‌ها (مانند اعدام با رهاسازی حیوانات وحشی) نیز در کولوسئوم انجام می‌شده‌است.

در معماری هر طبقه بنا از سبک‌های مختلف معماری از جمله ستون‌های ایونیک، گوتیک و قرنتی استفاده شده است. کلوسئوم یکی از مشهورترین بناهای تاریخی در سینمای هالیوود است که در فیلم‌های مختلف سینما از جمله گلادیاتور و جامپر (JUMPER) به عنوان صحنه اصلی برای فیلم انتخاب شد.

پلن ومعماری این بنای تاریخی

نقشه بنای این مجموعه به شکل یک بیضی با قطرهای ۱۸۸ متر و ۱۵۶ متر و زیر بنای ۶ جریب می‌باشد. ارتفاع آن حدود ۴۸ متر است، کف صحنه چوبی است و در زیر آن مجموعه‌ای از اتاق‌ها و گذرگاه‌ها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه‌اندازی و اجرای نمایش قرار گرفته‌است. تعداد ۸۰ دیوار به عنوان تکیه‌گاه برای طاق‌های گنبدی شکل، گذرگاه‌ها، پلکان و ردیف‌های صندلی، روی صحنه قرار گرفته‌است. لبه بیرونی طاق‌های متوالی باعث اتصال طبقات مختلف و پلکان بین آن‌ها به یکدیگر شده‌است.

نمای داخلی کولوسئوم از بالا سه ردیف طاق‌های گنبدی شکل رو در روی ستون‌ها و سر ستون‌ها قرار گرفته‌اند، در ستون‌های طبقه اول سبک معماری سبک دوریکا، در طبقه دوم سبک ایونیک و در طبقه سوم سبک قرنتی که نزدیک به سبک کلاسیک یونان بود، به کار رفته‌است. این بنا به دلیل عبور و مرور آسان جمعیت به داخل و خارج میدان یکی از شاهکارهای مهندسی است،در بالای این سه طبقه اصلی، طبقه زیرشیروانی شامل ستون‌های مستطیل شکل سبک قرنتی قرار دارد، فضای بین ستون‌ها با ۴۰ عدد پنجره کوچک مستطیل شکل پر شده‌است. در قسمت بالا، دیوارکوب‌ها و بندگاه‌هایی وجود دارد که تیرک‌هایی را که سایه بان‌ها به آن‌ها آویزان است، نگه داشته‌اند. در ساخت عمارت با دقت بسیاری از انواع ترکیبات ساختمانی استفاده شده، برای فونداسیون از بتون و برای ستون‌ها و طاق‌ها از سنگ آهک (تراورتن) استفاده شده، در ستون‌های به کار رفته برای دیوار دو طبقه زیرین، از نوعی سنگ متخلخل به نام توفا استفاده شده‌است. برای طبقات فوقانی و اکثر طاق‌ها از آجر بتونی استفاده شده‌است.

مکان این بنا کجاست؟ رم، ایتالیا

کولوسئوم از جاذبه‌های گردشگری در قاره اروپا
کولوسئوم از جاذبه‌های گردشگری در قاره اروپا

 

دژ ادینبورو

دژ ادینبورو، یا کاخ ادینبورو، (به گیلیک اسکاتلندی: Edinburgh Castle)، یک قلعه تاریخی و یکی از جاذبه‌های گردشگری اروپا است که تسلط باروی آن بر شهر ادینبورو، از فراز کاسل راک، افق آن را می‌سازد و در اسکاتلند قرار دارد. به باور تاریخ نگاران و مورخان حضور و سکونت انسان در روی این تخته‌سنگ دست کم از عصر آهن، (قرن ۲ میلادی) آغاز شده، اگر چه ماهیت اولیهٔ ساکنان آن نامعلوم باقی مانده است. بر روی این تخته‌سنگ، دست کم از زمان پادشاهی دیوید یکم، یک کاخ سلطنتی در قرن ۱۲ ساخته‌شده بوده‌است. این دژه مستحکم: به محل اقامت خانواده سلطنتی بودن تا ۱۶۳۳ ادامه داد تا در قرن ۱۵ نقش مسکونی این دژ به ندرت کاهش یافته‌است و در قرن ۱۷ از آن عمدتاً به عنوان یک دژ کاملا نظامی با یک پادگان نظامی بزرگ استفاده شده‌ است. اهمیت این بنا به عنوان بخشی از میراث ملی اسکاتلند به گونه فزاینده‌ای از اوایل قرن ۱۹ به بعد شناخته شد و برنامه‌های بسیاری برای ترمیم و مرمت آن در طول یک و نیم قرن گذشته انجام شده‌است.

عجایب و گفته‌های محلیان در باری این دژ نظامی

در عمق پی قلعه، چند تونل وجود دارد که آن را به رویال مایل و ظاهراً هلیرود پلس متصل می‌کنند. گفته می ‌شود یک فلوت ‌زن تنها به زیر قلعه فرستاده شد تا آنچه را که در عمق مخفی شده است را بررسی کند. او فلوتش را برداشت تا افرادی که در بالا هستند با شنیدن صدای فلوت زدن وی بتوانند مسیر حرکتش را ارزیابی کنند. ناگهان، در میان راه، صدای فلوت قطع شد. یک گروه نجات چند نفری به پایین فرستاده شد اما آن‌ها دست خالی به بالا بازگشتند و گفتند که فلوت ‌زن به طور غیر باوری ناپدید شده است. تا امروز صدای فلوت او شنیده می ‌شود که بی‌‌طاقت در میان تونل ‌ها قدم می‌زند. یک زندانی به امید این که به رویال مارک برده شود، خود را در پشته‌ی مدفوع حیوانات مخفی کرد. وقتی پشته در سراشیبی‌های صخره‌‌ای قلعه خالی شد، مرد بیچاره مُرد. بازدید کنندگان می‌گویند روح او سعی می‌‌کند آن‌ها را از برج‌ها هل دهد و همیشه هنگام حضور او بوی کود پخش می‌شود.

مکان این بنا کجاست؟ شهر ادینبورگ اسکاتلند

مسجد ایاصوفیه استانبول ترکیه

ایا صوفیه یا حاجیا سوفیا یا هاگیا صوفیا (ترکی: Ayasofya یونانی:Ἁγία Σοφία) کلیسای مسیحیت شرق بود که ساختمان فعلی آن در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور ژوستین یکم ساخته شد و یکی از جاذبه‌های گردشگری اروپا محسوب می‌شود. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) مأموریت یافتند.

بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام گرفت. پس از فتح استانبول، محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند. در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. این لوحه‌ها در زمان سلطنت عبدالمجید با الواح مدوری که به خط ابراهیم افندی نوشته شده بود، جایگزین گردید. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده‌است.

مکان این بنا کجاست؟ ترکیه

مسجد ایاصوفیه از جاذبه‌های گردشگری در قاره اروپا
مسجد ایاصوفیه از جاذبه‌های گردشگری در قاره اروپا

نوی‌شوان‌شتاین

قصر نویْ‌شُوانشتاین (به آلمانی: Neuschwanstein) قصری است متعلق به قرن نوزدهم میلادی در جنوب استان باواریا در جنوب کشور آلمان که توسط پادشاه وقت باوریا (بایرن) به نام لودویگ دوم (بایرن) ساخته شد. این قصر هم‌اکنون یکی از محبوب‌ترین نقاط توریستی در کشور آلمان است. بدون تردید قلعه «نوی شوان اشتاین» (Neuschwanstein) را می‌توان پربازدیدترین قلعه در کشور آلمان دانست به طوری که بر اساس آمارهای رسمی، سالانه بیش از ۱ میلیون نفر از این قلعه باستانی در جنوب باواریا دیدن می‌کنند.

«لودویگ دوم» (Ludwig II) پادشاه باواریا که گاهی با القاب «دیوانه»، «غیرعادی»، «قو» و «افسانه‌ای» نیز از وی یاد می‌شود، کاخ رؤیاهای خود را بر اساس سبک احیای گوتیک و در مسافتی نه‌چندان دور از صخره‌های «هوهن شوانگو» (Hohenschwangau) احداث کرد. نوع محل قرارگیری قلعه نوی شواین اشتاین کاملاً منطبق با چشم‌انداز خط‌ الراس تنگه «پولات جورج» (Pöllat Gorge) در غرب قرار داشته و همین موضوع سبب شده است تا تصویری افسون آمیز از آن ارائه شود. از هر سمتی که به قلعه نگاه کنید، قطعاً از نوع معماری ویژه و موقعیت مکانی آن هیجان‌زده خواهید شد و شاید به همین دلیل است که نباید از انتخاب این طراحی برای قلعه سیندرلا در دیزنی‌لند چندان متعجب شد.

مکان قرارگیری این بنا کجاست؟ جنوب استان باواریا در جنوب کشور آلمان

واتیکان

واتیکان (به ایتالیایی: Vaticano) با نام رسمی دولت‌شهر واتیکان. دولت‌شهری مستقل است که در درون شهر رم در کشور ایتالیا قرار دارد. واتیکان محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک است. واتیکان با مساحتی در حدود ۰٫۴۴ کیلومتر مربع، کوچکترین کشور دنیا و با جمعیتی در حدود ۸۰۰ نفر، کم‌جمعیت‌ترین کشور مستقل دنیا و یکی از جاذبه‌های گردشگری اروپا محسوب می‌شود.

واتیکان از سریر مقدس که نام حوزهٔ اسقف‌نشین این شهر است، متفاوت است. واتیکان دولت‌شهری مستقل است که در سال ۱۹۲۹ با توافق مقامات سریر مقدس و بنیتو موسولینی نخست‌وزیر ایتالیا بنیان نهاده شد، اما قدمت سریر مقدس به اوایل پیدایش مسیحیت می‌رسد. سریر مقدس عالی‌ترین اسقف‌نشین کلیسای کاتولیک و حکومت مرکزی کلیساهای کاتولیک به‌شمار می‌رود و در جامعهٔ بین‌المللی یک واحد مستقل واجد حاکمیت به‌شمار می‌رود که موضوع حقوق بین‌الملل است و در بسیاری از کشورها سفارتخانه و در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی عضویت دارد. سفرای این کشور و نمایندگان پاپ نیز به‌طور رسمی نماینده و سفیر سریر مقدس نامیده می‌شوند و نه دولت‌شهر واتیکان. همچنین مصوبات واتیکان به زبان ایتالیایی منتشر می‌شود اما اسناد رسمی سریر مقدس به زبان لاتین است. این دو واحد حتی گذرنامه‌های متفاوتی نیز صادر می‌کنند. سریر مقدس گذرنامه‌های دیپلماتیک و خدماتی را صادر می‌کند و واتیکان گذرنامه‌های عادی. کلیسای سن پیر بزرگ‌ترین کلیسای جهان است و در واتیکان قرار دارد.

واتیکان چگونه به وجود آمد؟

شهر واتیکان با وجود اینکه بخشی از کشور ایتالیا است، کشوری مستقل با قدرت تام محسوب می‌شود. البته موضوع به این سادگی نیست. پس از یک سری کشمکش‌های طولانی با دولت ایتالیا، در نتیجه‌ی وضع توافقنامه‌ی لاتران این کشور ایجاد شد.

واتیکان از جاذبه‌های گردشگری در قاره اروپا
واتیکان از جاذبه‌های گردشگری در قاره اروپا

سبک شهر، نشانی از قریحه‌ی معماری

نام رسمی شهر واتیکان، Stato della Città del Vaticano، به معنای دولت شهر واتیکان است. ریشه‌ی اصطلاح واتیکان در زبان لاتین است. این کلمه از واژه‌ی Mons Vaticanus ریشه گرفته و به معنای کوه واتیکان است. این شهر که مساحتی ۴۴ هکتاری (۰.۴۴کیلومتر) را در بر می‌گیرد جمعیتی حدود ۸۱۲ نفر ( آمار تا دسامبر ۲۰۱۱) دارد. واتیکان دارای سیستم بانکی، اداره‌ی پست، ایستگاه رادیویی، رصدخانه و سیستم تلفن مستقل است.

کلیسای بازیلیکای سن پیترو که در آرامگاه سن پیتر واقع شده در قرن چهارم ساخته شده است. این کلیسا در قرن ۱۶ بازسازی شد، و اکنون یکی از جاذبه‌های توریستی مهم به شمار می‌رود ( اصطلاح بازیلیکا به کلیساهای مهم اطلاق می‌شود). از شش ورودی شهر، تنها سه دروازه‌ی پیاتزا (Piazza)، آکرو دله کمپانه (the Arco delle Campane) و ورودی موزه واتیکان و گالری‌ها برای عموم آزاد است. این شهر نیازمند واردات آب، غذا، برق، گاز و دیگر ضروریات است.

مالیات بر درآمد در این شهر اعمال نمی‌شود و محدودیتی برای وارد یا خارج کردن پول نیز در واتیکان وجود ندارد. اداره‌ی پست خود واتیکان به دلیل سرعت بالای کار در میان مردم رم نیز محبوب است. واتیکان تمبرهای مخصوص به خود را منتشر می کند. واتیکان نیروهای مسلح ندارد. دفاع نظامی واتیکان بر عهده‌ی کشور ایتالیا است. پاپ، کاردینال‌ها، اعضای گارد سوئیس و روحانیون پاسپورت‌های خود را از شهر واتیکان دریافت می‌کنند. واتیکان هیچ هیئت دیپلماتیکی به آن شکل رایج ندارد؛ روابط خارجی توسط سریر مقدس اداره می‌شود.

حکومت

شخص اول در اداره شهر، پاپ اعظم است که در عالی‌ترین مسند قرار دارد و حق قانون‌گذاری، قضاوت و اداره دولت به عهده اوست. به دلیلی که پیشینه‌ای تاریخی دارد، دولت حاکم بر واتیکان ساختاری خاص و منحصربه‌فرد دارد و همان‌طور که اشاره شد بعد از پاپ که در صدر است، دبیران رسمی منطقه از جمله حکمران و نماینده پاپ اعظم در کمیسیون قرار دارند که نه تنها این اعضا بلکه سایر افراد از سوی شخص پاپ انتخاب و در صورت خواست وی از مسند قدرت عزل می‌شوند. حکمران شهر که در بسیاری از مواقع به عنوان رئیس‌جمهور واتیکان مطرح می‌شود، در واقع وظیفه‌ای شبیه یک شهردار یا مدیر اجرایی دارد.

جغرافیای واتیکان

واتیکان که کوچکترین ایالت خودمختار اروپایی و از جاذبه‌های گردشگری اروپا محسوب می‌شود، بر روی تپه‌ای به همین نام در شمال غرب شهر بزرگ رم واقع شده و گرداگرد آن را دیواری احاطه کرده‌است تا شهر و به خصوص پاپ اعظم را از خطر حملات خارجی محافظت کند.

واتیکان کوچکترین منطقه خودمختار و مستقل در جهان به‌شمار می‌رود و کل آن تنها ۶/۱۰۸ هکتار است آب و هوای مدیترانه‌ای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌هایی بارانی را برای آن به ارمغان می‌آورد و مانند شهر رم درجه دمای آن متغیر است. مه و بخار پراکنده در هوای شهر که ناشی از فواره بزرگ و عظیم‌الجثه سینت پیتر باسیلیکا است نیز موجب رطوبت هوا و پراکنش دائمی قطرات آب در هوا می‌شود. این شهر کوچک اما مقتدر، تمامی نیازهای خود را برآورده می‌کند و دارای اداره پست، آتش‌نشانی، نیروهای پلیس، ایستگاه راه‌آهن، شبکه‌های نیروی برق، رستوران‌ها، بانک و شبکه انحصاری اینترنتی است.

مکان قرارگیری این بنا کجاست؟ ایتالیا واتیکان

موزه لوور از جاذبه‌های گردشگری در قاره اروپا
موزه لوور فرانسه از جاذبه‌های گردشگری در قاره اروپا

موزه لوور فرانسه | Paris Louvre

مجموعه بی نظیر از اشیا تاریخی و باستانی سراسر دنیا از قرن ۶ قبل از میلاد تا ۱۹ میلادی در موزه لوور به نمایش گذاشته می‌شود. جالب است بدانید موزه لوور به عنوان پربازدیدترین موزه در جهان شناخته شده است. اگر می‌خواهید تاریخ، فرهنگ و تمدن دنیا را در مکان مشاهده نمائید موزه لوور در تور فرانسه اولین جز اولین انتخاب خود قرار دهید.

مکان قرارگیری این بنا کجاست؟ در سمت راست رودخانه سن، در منطقه ۱ شهر پاریس

نگارخانه ملی لندن انگلیس

نگارخانه ملی لندن در سال ۱۸۲۴ افتتاح شد و یکی از موزه‌های مشهور جهان در زمینه هنر نقاشی و یکی از جاذبه‌های گردشگری اروپا محسوب می‌شود. در این نگارخانه آثار قرون ۱۳ تا ۱۹ میلادی در اروپای غربی نگهداری می‌شود. این نگارخانه در بیشتر روزهای سال باز و بازدید از آن مجانی است. بسیاری از آثار وان گوگ، رامبراند و دیگر نقاشان برجسته جهان در این نگارخانه نگهداری می‌شوند.

کاخ الحمرا گرانادا اسپانیا

کاخ الحمرا در گرانادای اسپانیا با معماری موروها (اعراب شمال افریقا) یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری اروپا محسوب می‌گردد. کاخ الحمرا گرانادا که مشرف به شهر گرانادا (غرناطه) واقع شده، نمونه‌ی برجسته‌ای از هنر قرن سیزدهم در جنوب اسپانیاست. نام کاخ که به معنای سرخگون است، بنا به نظر بسیاری، از رنگ غالب بر این بنای زیبا گرفته شده‌ است. “آبنمای شیران” و “قلعه” از بخش‌های دیدنی این کاخ هستند.

 

منبع: european tourist attractions

 

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ