مستر ویزا

شرایط و مراحل ثبت برند بین المللی

ثبت برند بین المللی

برند بین المللی به صاحبان برندهای تجاری اجازه می‌دهد تا برندهای تجاری خود را در چندین کشور (طرفین قرارداد) با یک برنامه واحد و یکنواخت از طریق سیستم بایگانی متمرکز ثبت کنند که توسط دفتر بین المللی اداره می‌شود. مانند سایر حقوق مالکیت معنوی، حقوق برند تجاری به عنوان یک کل در هر کشور یا حوزه قضایی متمایز است. هر کشور دارای حوزه قضایی حق دارد حقوق برند تجاری را به روشی به رسمیت بشناسد و از آن محافظت کند که اهداف سیاست خود را برآورده می‌کند. اگرچه اصطلاح “حقوق برند تجاری بین المللی” به مجموعه‌ای از حقوق برند تجاری در تعدادی از کشورها یا حوزه‌های قضایی اشاره دارد اما وجود و قابلیت اجرای این حقوق منحصر به هر کشور یا حوزه قضایی است و به طور کلی به یکدیگر وابسته نیست. علی رغم اختلاف در شناخت و اجرای حقوق برند تجاری، بسیاری از کشورها و مراجع قضایی بر روی روش‌های مشترک یا پروتکل‌های ثبت درخواست‌های برند تجاری توافق کرده‌اند. در زیر به این گزینه‌ها اشاره شده است.

در کدام کشورها باید برند خود را ثبت کنم؟

شما باید برند خود را در هر حوزه قضایی یا کشوری ثبت کنید که محصولات یا خدمات خود را تحت آن نشان ارائه می‌دهید و همچنین در آن کشورهایی که قصد دارید در آینده از برند شما برای محصولات یا خدمات خود استفاده ‌کنند. استفاده از برند پیش شرط تشکیل پرونده در اکثر کشورها و قلمروهای قضایی نیست با این حال آیا متقاضی می‌تواند ثبت برند تجاری خود را در بیش از یک کشور ثبت کند؟

بله. چندین توافق نامه بین المللی امکان ثبت یک برنامه و برند واحد را در بیش از یک کشور فراهم می‌کند. به عنوان مثال ثبت نام در دفتر مالکیت معنوی بنلوکس محافظت از برند تجاری را در قلمرو بنلوکس (بلژیک، لوکزامبورگ و هلند) ارائه می‌دهد.

ثبت برند تجاری اتحادیه اروپا از برند تجاری در تمام کشورهای عضو (EUTM) و اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا) محافظت می‌کند. توافق نامه مادرید و پروتکل مادرید امکان ثبت درخواست ثبت جهانی را فراهم می‌کند و در هر یک از کشورهایی که متقاضی تعیین می‌کند و طرف قرارداد با هر دو معاهده هستند، از یک برند تجاری محافظت می‌کند. تشکیل پرونده با سازمان مالکیت معنوی منطقه‌ای آفریقا از یک برند تجاری در تمام کشورهای عضو آن سازمان محافظت می‌کند.

شرایط ثبت برند بین المللی
سیستم مادرید سیستمی برای ثبت بین المللی برندها است
سیستم مادرید چیست؟

سیستم مادرید سیستمی برای ثبت بین المللی برندها است. این سیستم وسیله‌ای برای جستجوی حمایت از برند تجاری به طور همزمان در تعداد زیادی از حوزه‌های قضایی را فراهم می‌کند. این سیستم توسط دو معاهده بین المللی جداگانه اداره می‌شود توافق نامه مادرید (توافق نامه) و پروتکل مادرید (پروتکل). طبق این توافق نامه اتباع هر یک از امضا کنندگان می‌توانند از برند تجاری خود که در کشور مبدا ثبت شده است در تمام کشورهای دیگر (که طرف قرارداد هستند) محافظت کنند. طبق این پروتکل، اتباع هر یک از امضا کنندگان می‌توانند در کشورها و حوزه‌های قضایی طرف قرارداد بر اساس درخواست یا ثبت نام در کشور یا حوزه قضایی مبدا از برند خود محافظت کنند. این توافق نامه و پروتکل توسط دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اداره می‌شوند. از اول سپتامبر ۲۰۰۸ برای کشورهای مقید هم توافق نامه و هم پروتکل اعمال می‌شود. در نتیجه از آن تاریخ ثبت جهانی بین المللی منحصراً توسط پروتکل در کلیه کشورها و حوزه‌هایی اداره می‌شود که فقط طرف پروتکل هستند یا در کشورهایی که هم طرف پروتکل و هم طرق توافق نامه هستند. این توافق نامه فقط بر کشورهایی حاکم است که فقط به توافق نامه متعهد هستند.

ثبت برند بین المللی چیست؟

سیستم مادرید در حال حاضر دارای ۸۵ عضو متشکل از کشورها و دفاتر منطقه‌ای می‌باشد. بموجب مقررات ثبت بین المللی علائم تجاری (سیستم مادرید)، علامت با توجه به قوانین داخلی هر کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس وارد طریق بین المللی خود می‌شود یعنی ثبت بین المللی علائم تجاری در مرحله اول با ثبت ملی در اداره کشور مبداء صورت می‌گیرد و سپس بصورت اتوماتیک با تعیین کشورهای مورد نظر در سطح بین المللی انجام می‌شود.

مراحل ثبت برند بین المللی
سیستم مادرید در حال حاضر دارای ۸۵ عضو متشکل از کشورها و دفاتر منطقه‌ای می‌باشد
آیا ثبت درخواست بین المللی در مقابل درخواست‌های ملی مزایایی دارد؟

برای متقاضیانی که مایل به ثبت درخواست برند تجاری در چندین کشور هستند ثبت بین المللی ممکن است مزایایی نسبت به ثبت درخواست‌های ملی منفرد داشته باشد.

ثبت بین المللی به صاحبان برندهای تجاری اجازه می‌دهد تا برندهای تجاری خود را در چندین کشور (طرفین قرارداد) با یک برنامه واحد و یکنواخت از طریق سیستم بایگانی متمرکز ثبت کنند که توسط دفتر بین المللی اداره می‌شود. WIPO شرایط رسمی از جمله صحت مشخصات کالاها، خدمات و پرداخت هزینه‌های مربوطه را بررسی می‌کند و ثبت جهانی را به کشورهای منتخب هدایت می‌کند. پس از آن دفتر مالکیت معنوی هر کشور تعیین شده ۱۲ یا ۱۸ ماه فرصت دارند (تحت پروتکل مادرید) اجازه ثبت یا رد حمایت از ثبت بین المللی را بدهند و تصمیم خود را به صاحب برند تجاری ابلاغ کند. دوره‌های بررسی ثابت، روند بررسی برنامه را قابل پیش بینی و در بعضی موارد طولانی‌تر می‌کند.

داشتن حمایت بین المللی تحت یک ثبت بین المللی واحد، حفظ حقوق در سطح جهانی را آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند. امتیاز سیستم مادرید این است که متقاضی با ارائه یک اظهارنامه بین المللی از طریق وایپو میتواند در همه ۸۶ کشور عضو یا تعدادی از آن‌ها برند خود را به ثبت برساند. بنابراین مزیت ثبت بین المللی در ساده، ارزان و موثر بودن آن می‌باشد یعنی تنها بوسیله یک تقاضانامه بین المللی واحد به یک زبان (فرانسوی، انگلیسی یا اسپانیولی) و پرداخت یک تعرفه به فرانک سوئیس، تحصیل و تامین حمایت از علائم تجارتی یا خدماتی درکشورهای تعیین شده در فرم درخواست میسر می‌گردد.

آیا ثبت‌نام‌های بین المللی می‌تواند به برنامه‌های ملی تبدیل شود؟

ثبت بین المللی علائم تجاری در مرحله اول با ثبت ملی در اداره کشور مبداء صورت می‌گیرد و سپس بصورت اتوماتیک با تعیین کشورهای مورد نظر در سطح بین المللی انجام می‌شود. به موجب سیستم مادرید، علامت با توجه به قوانین داخلی هر کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس وارد طریق بین المللی خود می‌شود. اگر درخواست ملی یا ثبت نام ملی ظرف مدت پنج سال پس از تاریخ ثبت بین المللی از بین رفته باشد ممکن است دیگر از حمایت ناشی از ثبت بین المللی استفاده نشود. با وجود این دارنده این حق را دارد که ثبت جهانی خود را به برنامه‌های ملی مربوطه ظرف سه ماه از تاریخی که ثبت جهانی لغو شده تبدیل کند.

منبع: International brand registration

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ