مستر ویزا

شرایط و مراحل ثبت برند تجاری در اوکراین

ثبت برند تجاری در اوکراین

برند تجاری مفهومی است که برای شناسایی محصولات یا خدمات یک شخص از محصولات یا خدمات شخص دیگر استفاده می‌شود. یک علامت تجاری خوب توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند و تصویری مثبت از تولید کننده ایجاد می‌کند و البته پول خوبی به همراه دارد. در زندگی روزمره افراد برای ارجاع به علامت تجاری از کلمات مختلفی استفاده می‌کنند: آرم، مارک، علامت تجاری، نام تجاری، نام اختصاصی و شعار. هر نماد یا ترکیبی از نمادها که برای شناسایی یک محصول استفاده می‌شود می‌تواند علامت تجاری باشد. این نمادها شامل نام‌های شخصی، حروف، شکل‌ها، عناصر گرافیکی، رنگ‌ها یا ترکیبات آنها و همچنین هر ترکیبی از آنها است. یک علامت تجاری توسط قانون محافظت می‌شود، مگر اینکه نظم اجتماعی را بر هم بزند یا اصول انسانی و اخلاقی را نقض کند در این صورت بنا به دلایل مندرج در قانون اوکراین “در مورد حمایت از حقوق برند تجاری کالاها و خدمات” از وی حمایت قانونی نمی‌شود. یک شخص حقیقی یا یک شخص حقوقی (مقیم یا غیر مقیم اوکراین) یا جانشینان حقوقی آنها واجد شرایط درخواست مجوزهای ثبت برند تجاری در اوکراین هستند.

در کشور اوکراین علامت تجاری برای اعطای حقوق بیش از یک علامت تجاری اجباری است، زیرا این یک صلاحیت قضایی برای اولین پرونده محسوب می‌شود. فقط در برخی موارد استثنایی می‌توان از برند تجاری ثبت نشده محافظت کرد. برنامه‌های برند تجاری باید در موسسه مالکیت معنوی اوکراین (UIPV) ثبت شوند. شرکت دولتی Ukrpatent مسئولیت ثبت برند تجاری به نام صاحبان اثر و خلاقان و ایده پردازان آن را به صورت رسمی عهده‌دار است.

اوکراین یکی از کشورهای عضو پروتکل مادرید است، بنابراین ثبت بین المللی یک برند از طریق سیستم مادرید برای این کشور امکان پذیر است. لطفا توجه داشته باشید که به طور پیش فرض، برنامه‌هایی از جمله آرم بدون ادعای رنگ ثبت می‌شوند. این به دارنده برند تجاری اجازه می‌دهد تا از برند تجاری در هر ترکیب رنگی استفاده کند. در صورت درخواست، می‌توان رنگ را به عنوان یکی از ویژگی‌های برند تجاری لحاظ کرد.

مرجع مربوط به علائم تجاری در حوزه قضایی اوکراین چیست؟

مقامات مربوط به علائم تجاری عبارتند از: وزارت توسعه اقتصاد، تجارت و کشاورزی اوکراین (MDETAU) که نهاد مرکزی قدرت اجرایی در زمینه‌های حمایت قانونی از مالکیت معنوی است و انستیتوی مالکیت معنوی اوکراین (UA PTO) که یک شرکت دولتی تحت مدیریت MDETAU است و بررسی برنامه‌های مارک تجاری ثبت شده را انجام می‌دهد و سایر موارد مرتبط را اداره می‌کند.

ثبت برند تجاری در اوکراین
ثبت بین المللی یک برند از طریق سیستم مادرید برای کشور اوکراین امکان پذیر است
کالاها و خدمات چگونه توصیف می‌شوند؟

کالاها یا خدماتی که برند برای آنها در نظر گرفته شده است باید به طور واضح ذکر شده و مطابق با نسخه فعلی طبقه بندی بین المللی کالاها و خدمات تحت توافق نامه، گروه بندی شوند. ترجمه اوکراینی از لیست کالاها یا خدمات باید در صورت ثبت به زبان خارجی به UA PTO ارائه شود. اطلاعات در سامانه Ukrpatent طی ۳ ماه پس از دریافت هزینه‌های مربوط به ثبت علامت تجاری منتشر می‌شود و علامت تجاری در ثبت احوال گواهی‌های برند تجاری ثبت می‌شود. گواهینامه ظرف مدت ۱ ماه پس از ثبت نام به متقاضی اعطاء و ۱۰ سال نیز اعتبار دارد.

مراحل ثبت برند در اوکراین

۱. انتخاب یک علامت به عنوان علامت تجاری و ایجاد لیست کالاها و خدمات
در اوکراین معمولاً علائم برند تجاری علامت‌های کلمه‌ای، علائم مجازی و آرم یا ترکیبی از آنها هستند، اگرچه انواع دیگری نیز وجود دارند به عنوان مثال علائم سه بعدی و موارد دیگر.
کالاها و خدمات باید طبق طبقه بندی بین المللی کالاها و خدمات تعیین شده با توافق نامه نیس مشخص شوند.
متقاضی می‌تواند یک نهاد یا شخص حقیقی باشد یا متقاضیان متعددی داشته باشد.
پس از ثبت درخواست علامت تجاری، کالاها یا خدمات دیگری نمی‌توانند اضافه شوند.

۲. جستجوی مقدماتی
جستجوی مقدماتی به منظور به حداقل رساندن خطرات احتمالی در طی فرآیند ثبت برند تجاری است. این خطرات ممکن است با وجود علائم تجاری یکسان یا مشابهی مرتبط باشند که قبلاً اعمال یا ثبت شده‌اند و درنهایت منجر به امتناع یا عدم اعطای برند شود. جستجوی مقدماتی رسمی است و طی ۳ تا ۷ روز کاری انجام می‌شود.

ثبت برند تجاری در اوکراین
در اوکراین معمولاً علائم برند تجاری علامت‌های کلمه‌ای، علائم مجازی و آرم یا ترکیبی از آنها هستند

۳. پر کردن درخواست علامت تجاری و مرحله آزمون
درخواست علامت تجاری باید تهیه و به اداره ثبت اختراعات اوکراین ارسال شود و باید حداقل شامل نشانه، لیست کالاها و خدمات و اطلاعات مربوط به متقاضی باشد.
مرحله بررسی مارک تجاری از ۸ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد.
در صورت مخالفت توسط مرجع امتحان یا متقاضی، شخص ثالث حق اعتراض را دارد. اشخاص ثالث در صورت‌ اعتراض می‌توانند درخواست خود را حداکثر تا پنج ۵ روز قبل از تصمیم گیری در مورد ثبت برند توسط دفتر علائم تجاری ارائه کنند. اقدامات پس از ثبت برند تجاری نیز انجام می‌شود اما این اقدامات از طریق موسسه مالکیت معنوی انجام نمی‌شود بلکه از طریق دادگاه‌های اوکراین انجام می‌شود. کل مراحل ثبت علامت تجاری در اوکراین حدود ۱.۵ تا ۲ سال طول می‌کشد.

۴. ثبت و صدور گواهی علامت تجاری
درصورتی که درخواست علامت تجاری به ثبت منجر شود، اداره ثبت اختراعات اوکراین برای یک متقاضی گواهی صادر می‌کند. متقاضیان خارجی باید توسط یک وکیل قانونی در اوکراین اقدام به ثبت برند کنند. برند تجاری ثبت شده نباید به مدت سه سال بدون استفاده باقی بماند در اینصورت به دلیل عدم استفاده از برند تجاری ممکن است اعطای برند لغو شود.

برای ثبت درخواست مارک تجاری در اوکراین به موارد زیر نیاز داریم:
– نام و آدرس متقاضی
– چاپ علامت تجاری
– لیست کالاها و خدمات مطابق با طبقه بندی بین المللی
– کپی معتبر سند اولویت در صورت ادعای اولویت (ممکن است ظرف سه ماه از تاریخ تشکیل پرونده به اداره مارک تجاری اوکراین ارسال شود)
– وکالت نامه امضا شده (قانونی و محضری لازم نیست، ممکن است ظرف دو ماه از تاریخ تشکیل پرونده به اداره برند تجاری اوکراین ارسال شود).

اعتبار و تمدید علامت تجاری

یک برند تجاری در اوکراین ۱۰ سال از تاریخ تشکیل پرونده معتبر است و می‌تواند هر ۱۰ سال یکبار تمدید شود. البته در کشور اوکراین امکان درخواست تمدید علامت تجاری ۶ ماه قبل از مهلت مقرر وجود دارد. همچنین یک مهلت ۶ ماهه وجود دارد که اجازه می‌دهد پس از پایان مهلت مقرر، با پرداخت جریمه تعیین شده، درخواست را تمدید کنید. تمدید مجدد برند منقضی شده (پس از انقضا مهلت تعیین شده) امکان پذیر نیست.

منبع: Trademark registration in Ukraine

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ