مستر ویزا

آشنایی با مناطق گردشگری در قاره آفریقا

گردشگری در قاره آفریقا

آفریقا قاره‌ای پهناور و شگفت انگیز است و در هر کشور و گوشه‌ای از این قاره که بروید مطمئنا با دیدنی‌های بسیاری روبرو خواهید شد. با این حال در بین تمام دیدنی‌های آفریقا برخی مقاصد هستند که به دلیل زیبایی خارق العاده‌شان شهرت پیدا کرده‌اند. این مکان‌های زیبا در کشورهای مختلف آفریقا قرار دارند و در کنار هم، آفریقای شگفت انگیز و اعجاب برانگیز را به وجود آورده‌اند. در این مطلب قصد داریم این مقاصد گردشگری را به شما معرفی کنیم و شما را با مناطق گردشگری قاره آفریقا بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با مستر ویزا همراه باشید.

آشنایی با مناطق گردشگری در قاره آفریقا

۱. آبشارهای ویکتوریا

اولین موردی که به شما معرفی می‌کنیم یکی از پدیده‌های باشکوه طبیعت است که به شکوه و زیبایی هرچه تمام‌تر در کشور زامبیا قرار گرفته است. در رودخانه زامبزی و مرز بین کشورهای زیمبابوه و زامبیا یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین دیدنی‌های آفریقا قرار دارد. آبشار ویکتوریا توسط جستجوگر مشهور، دیوید لیوینگستون به افتخار ملکه ویکتوریا به این اسم نامگذاری شده است. اما جالب است بدانید که نام آفریقایی این آبشار اسمی به مراتب جالب‌تر و بامعناتر است: موزی اوآ تونیا؛ یعنی دودهای غران! آبشارهای ویکتوریا با عرض ۱۷۰۰ متر و عمق ۱۰۸ متر دوبرابر آبشار نیگارا ارتفاع دارد! در اطراف این آبشار زیبا دشت‌های وسیع آفریقا قرار دارند که مملو از حیواناتی مثل کرگدن، اسب آبی و شیر است.

 ۲. پارک ملی کروگر، کشور آفریقای جنوبی

کشور آفریقای جنوبی دارای پارک‌های طبیعی بی‌شماری است که پارک ملی کروگر در میان دیگر پارک‌ها محبوب‌ترین گزینه و یکی از مناطق گردشگری قاره آفریقا می‌باشد. این پارک ملی در بزرگداشت پل کروگر، رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی، کروگر نامگذاری شده است. حفاظت، آموزش و گردشگری سه هدف اصلی و مهم در این پارک به شمار می‌رود. پس از پرداخت ورودی می‌توانید به تنهایی از این منطقه بازدید کنید اما بهتر است با شرکت در تورهای گردشگری یا با ملحق شدن به یک سافاری به این پارک سفر کنید. از مهمترین جاذبه‌های این پارک میتوان به رود کروکودیل‌ها و دهکده‌ای باستانی به نام ماسورینی اشاره کرد که قدمت آن به عصر آهن باز می‌گردد. همچنین پنج حیوان بزرگ و معروف آفریقا در این پارک به وفور دیده می‌شوند که عبارتند از: شیر، بوفالو آفریقایی، کرگدن، فیل‌های آفریقایی و پلنگ. گفتنی است که پارک ملی کروگر به‌ عنوان نخستین پارک ملی آفریقای جنوبی ثبت شده است. 

پارک ملی کروگر مناطق گردشگری در قاره آفریقا
پارک ملی کروگر مناطق گردشگری در قاره آفریقا

 

۳. صحرای بزرگ آفریقا

صحرای بزرگ آفریقا که ساهارا هم نامیده می‌شود بیابانی بسیار وسیع در آفریقا است که از شرق به مصر و از غرب به مراکش می‌رسد. این صحرا با تپه‌ها و رمل‌های شنی سرخ رنگش یکی از زیباترین دیدنی‌های آفریقا و همین طور مراکش است. در نزدیکی الجزایر می‌توانید شاهد عرق الشبی باشید: دریایی وسیع از شن که وزش مداوم بادها آن‌ها را به شکل موج‌های کوچک و بزرگ درآورده و منظره‌ای فوق العاده به وجود آورده است. این منطقه به شدت برای عکاسی و فیلمبرداری ایده آل است و تصاویری باورنکردنی از این مناطق گرفته می‌شود. بهترین مکان در این دریای شنی دهکده مرزوگا است که در آنجا می‌توانید سوار بر شتر بشوید و در تپه‌های نرم و روان این صحرا حرکت کنید.

۴. پارک ملی غیر قابل نفوذ بویندی، کشور اوگاندا

پارک ملی بویندی در جنوب غربی اوگاندا و در محل تلاقی دشت‌‌ها و جنگل‌های کوهستانی قرار گرفته است و گونه‌‌های بیشمار در معرض انقراض را در خود جای داده است. در صورتی که می‌خواهید حیات وحش نادر و کمیاب زمین را تماشا کنید، بازدید از پارک ملی بویندی در کشور اوگاندا را به برنامه سفر ماجراجویانه و پرهیجان آفریقایی اضافه کنید. جهت بازدید از این منطقه می‌بایستی از ماموران حیات وحش اوگاندا مجوز دریافت کنید. گردشگران می‌توانند در مرکز مناطق بوهوما تا نکورینگو به کوهنوردی بپردازند یا در دریاچه‌های با عظمت و زیبای این پارک ملی لحظات خوشی را با کایاک سواری سپری کنند. تورهای بازدید از گوریل‌ها یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری اوگاندا به شمار می‌رود. پارک بویندی کیلومترها داخل کوههای جنگلی واقع شده است و به همین خاطر پارک غیرقابل نفوذ نامیده می‌شود.

پارک ملی غیر قابل نفوذ بویندی یکی از بهترین مکان‌ها در جهان به شمار می‌رود که می‌توانید زندگی گوریل‌های کوهستانی را در زیستگاه طبیعی آنها مشاهده کنید و شاهد حیات دیگر حیوانات از جمله شامپانزه و میمون کولوبوس باشید. گفتنی است که این طبیعت بکر در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. پارک بویندی به دلیل داشتن گونه‌های مختلفی از درختان نادر نیز شهرت دارد. در سفر به کشور اوگاندا بازدید از دیگر جاذبه‌های توریستی و آشنایی با فرهنگ مردمان بومی را فراموش نکنید. بدون شک در قاره پهناور آفریقا لحظات خوشی را در دل طبیعت سپری خواهید کرد.

۵. منطقه آمو ریور – اتیوپی

کشوری محصور در خشکی واقع در شاخ آفریقا است و یکی از مناطق گردشگری قاره آفریقا محسوب می‌شود. این کشور با ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا و با ۱٬۱۰۰ هزار کیلومتر مربع دهمین کشور بزرگ قاره آفریقا است. پایتخت آن آدیس آبابا است. اتیوپی از شمال با اریتره، از غرب با سودان و سودان جنوبی، از شرق و جنوب شرقی با سومالی، جیبوتی و در جنوب با کنیا همسایه است. اتیوپی از قدیمی‌ترین کشورهای مستقل آفریقا و یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان است. این کشور پس از ارمنستان دومین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد. همچنین این کشور برای مدت‌های مدید محل تلاقی تمدن‌های شمال آفریقا، خاورمیانه و باقی مناطق آفریقا بوده‌است. به عنوان یک خصوصیت شاخص در میان ملت‌های آفریقائی، اتیوپی هرگز مستعمره کشورهای دیگر نبوده و همیشه استقلال خود را در درگیری‌های سطح آفریقا حفظ نموده‌است.

عضویت سازمان ملل

از زمان‌های قدیم، اتیوپی عضو سازمان‌های بین‌المللی بوده‌است. از جمله: در سال ۱۹۴۲ با امضای منشور ملل متحد به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. همچنین پس از تأسیس مرکز سازمان ملل در قاره آفریقا، اتیوپی به عنوان پنجاه و یکمین عضو اصلی سازمان ملل متحد پذیرفته گردید. از سوی دیگر مرکز مدیریت و یکی از بنیان‌گذاران اصلی سازمان اتحاد آفریقا می‌باشد که نام فعلی آن اتحادیه آفریقا است. در سده یکم میلادی، پادشاهی آکسوم توانست منطقه را یکپارچه کند و این پادشاهی به عنوان نیای اتیوپی سده‌های میانه و اتیوپی امروزی شناخته می‌شود. مانی، پیامبر ایرانی، آکسوم را همراه با ایران، رم و چین به عنوان یکی از چهار قدرت بزرگ زمان خود برشمرده است. در سال ۱۹۳۶ م ایتالیا اتیوپی را اشغال کرد و در سال ۱۹۴۱ م پس از شکست در جنگ جهانی دوم اتیوپی و سایر کشورهای آفریقای شرقی را تخلیه کرد. این کشور سابقهٔ هزاران ساله دارد. یونانیان از همان زمان باستان آن را اتیوپی می‌نامیدند و در نزد مسلمانان حبشه نام داشت. نام اتیوپی از واژه یونانی Αἰθίοψ (آیثیوپس) به معنای «چهره‌سوخته» گرفته شده‌است.

اهرام مصر مناطق گردشگری در قاره آفریقا
اهرام مصر مناطق گردشگری در قاره آفریقا

۶. اهرام مصر

هرم‌های مصری از مهمترین و باشکوه‌ترین سازه‌های بر جای مانده از تمدن مصر باستان هستند که نمادهای این تمدن نیز به‌شمار می‌روند. تعداد ۱۳۸ هرم شناخته شده تا سال ۲۰۰۸ در مصر موجود بودند که بیشتر آن‌ها آرامگاه فرعون‌ها و شهبانوهایشان در دوره‌های دودمانی کهن و میانه هستند. نخستین هرم‌های ساخته شده در مصر در سقاره، شمال غربی ممفیس قرار دارند. قدیمی‌ترین این هرم‌ها، هرم جوزر است که مربوط به شاه جوزر از دودمان سوم می‌شود. هرم و مجموعه آرامگاه کنار آن توسط وزیر دانشمند جوزر، ایمهوتپ، طراحی و ساخته شدند و قدیمی‌ترین سازه‌های ساخته شده توسط بشر از سنگ‌تراش‌خورده به‌شمار می‌روند. نامدارترین هرم‌های مصری اما مجموعه اهرام جیزه هستند که در منطقه جیزه در حومه قاهره قرار دارند و از بزرگترین سازه‌های ساخته شده در تاریخ بشر به‌شمار می‌روند. این هرم‌های سه‌گانه تنها بناهای بازمانده از میان هفت عجایب جهان باستان هستند که هنوز بر جای مانده‌اند.

۷. دشت‌های نمک مک گادیکگی، بوتسوانا

بوتسوانا کشوری در جنوب آفریقا و پایتخت آن گابورون است. این کشور از معدود کشورهای دموکراتیک جهان سومی است و از زمان استقلالش یعنی از تاریخ ۳۰ سپتامبر ۱۹۶۶ انتخابات‌های آزاد و عادلانه‌ای را برگزار کرده‌است. جمعیت بوتسوانا دو میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است. زبان تسوانا نیز رواج زیادی دارد. ۷۱٫۶ درصد از مردم این کشور مسیحی هستند. این کشور که پیش از این با نام «بـِچوآنالند» تحت‌الحمایه بریتانیای کبیر بود به دریاهای آزاد جهان راه ندارد. بچوآنالند پس از استقلالی که در چهارچوب اتحادیه کشورهای همسود یافت، نام بوتسوانا را برای خود برگزید. بوتسوانا کشوری صاف و هموار است و ۷۰ درصد از آن در بیابان کالاهاری قرار گرفته‌است و یکی از کمترین تراکم‌ها را از نظر جمعیت در میان کشورهای جهان دارد. جمهوری بوتسوانا در زمان استقلالش از بریتانیا یکی از فقیرترین کشورهای آفریقا به‌شمار می‌آمد اما تا پیش از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ جهان، یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در جهان را داشت. اقتصاد این کشور بیشتر بر صنعت الماس تکیه دارد. واحد پول بوتسوانا، پولا با واحد جزء «تبه» نام دارد. بوتسوانا پوشش آموزش ابتدایی را کامل کرده‌است، که یک موفقیت نادر در آفریقا است. بوتسوانا از کشورهای عضو اتحادیهٔ آفریقا است.

۸. کوه کلیمانجارو، تانزانیا

این کوه که در تانزانیا واقع شده است برای دومین بار به عنوان یک جاذبه گردشگری استثنایی در آفریقا و مهمترین مناطق گردشگری قاره آفریقا شناخته شده است. کلیمانجارو بلندترین و بزرگترین کوه واقع در آفریقاست و یکی از بهترین و ماجراجوترین مکان‌های توریستی برای گردشگران است. یک کوه نوردی رویایی در میان قله های آتشفشانی خفته که هیچ نگرانی ندارد میتواند یک سفر بی‌نقص و ماندگار را برای شما رقم بزند. اگر دوست دارید از بالاترین نقطه آفریقا بالا بروید خود را برای صعود به قله ۵۸۹۶ متری کلیمانجارو آماده کنید. این کار حدود ۶ روز طول خواهد کشید.

۹. شهر اقصر، مصر

بزرگ‌ترین کاخ‌های فراعنه در شهر باستانی اقصر مصر قرار دارند، این شهر توسط رود نیل به دو قسمت تقسیم شده است. در قسمت شرقی شهر جاذبه‌های گردشگری معروفی مانند معبد اقصر و چندین موزهی معروف از جمله موزه اقصر و موزه مومیایی قرار گرفته اند. در آن سوی رود نیل در قسمت غربی، گردشگران می‌توانند از جاذبه‌های مشهور دره پادشاهان و دره ملکه‌ها دیدن کنند. دره پادشاهان یکی از مهمترین و محبوبترین مقصد ای توریستی در قاره آفریقا بشمار می‌رود، این دره محل دفن تعداد زیادی از پادشاهان مصری می‌باشد. هنگام سفر به اقصر بهتر است از جاذبه‌های دیگر شهر مانند معبد کرنک دیدن کنید که در نزدیکی شهر قرار دارد. قدمت این معبد باستانی به حدود دو هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و بناهای عظیم و باشکوهی در این ناحیه وجود دارد.

کوه تیبل مناطق گردشگری در قاره آفریقا
کوه تیبل مناطق گردشگری در قاره آفریقا

۱۰. تپه‌های سوسوس‌وِلی، نامیبیا

سوسوس‌ولی یعنی «محل جمع شدن آب» اما اگر نمی‌خواهید در این مکان – یعنی برجسته‌ترین جاذبه‌ی نامیبیا و یکی از مناطق گردشگری قاره آفریقا – با دهیدراته شدن بدن مواجه شوید، حتما با خودتان آب آشامیدنی ببرید. این تپه‌ّها در گذر میلیون‌ها سال به وجود آمده‌اند و نتیجه‌ی جاری شدن مواد از رود اورنج به دریای آتلانتیک، حمل شدن این مواد به شمال و بازگشتشان با موج به عقب هستند. بالا رفتن از این تپه‌ها شما را با مناظر حیرت انگیزی روبه‌رو می‌سازد، از جمله دِدوَلی (دره مرگ)، گستره‌ای مملو از خاک رس خشک و سفید که بدن لخت درختان خشکیده به مانند اسکلت‌های به جا مانده از حیوانات دوران کهن از دل آن بیرون زده است.

۱۱. مجمع الجزایر زنگبار

مجمع الجزایر زنگبار بهشتی گرمسیری در ساحل اقیانوس هند است و در کشور تانزانیا قرار گرفته است. سواحل طلایی و زیبا، آب‌های نیلگون و درختان نخل رقصان در باد این جزایر را به یکی از زیباترین دیدنی‌های آفریقا تبدیل کرده‌اند. مجمع الجزایر زنگبار در حقیقت از چهار جزیره به نام‌های اونگوجا، پمبا، مافیا و جزیره غیرمسکونی لاتام و چندین جزیره کوچک تر تشکیل شده‌اند. در شهر زنگبار می‌توانید از منطقه تاریخی «شهر سنگی» دیدن کنید و همین طور جزیره اونگوجا هم در قرن ۱۹ در مسیر تجارت ادویه و برده‌ها قرار داشته و آثار متعددی از آن دوره به جای مانده است.

۱۲. کوه تیبل، افریقای جنوبی

کوهی سرتخت در جنوب غربی آفریقای جنوبی است که مشرف بر کیپ تاون و خلیج تیبل بوده و بیشتر بخش شمالی شبه‌جزیرهٔ مرتفع و صخره‌ای کیپ را در بر می‌گیرد. این کوه با شکل مشخص خود یکی از شناخته‌شده‌ترین مناطق کیپ تاون و یکی از مناطق گردشگری قاره آفریقا برای پیاده‌روی، اردو زدن و دیگر فعالیت‌هاست. کوه تیبل که در لغت به‌معنای کوه میز است در کیپ غربی در آفریقای جنوبی واقع شده و ۱٬۰۸۷ متر ارتفاع دارد. قلهٔ مسطح این کوه که گستره‌ای ۳ کیلومتری را در بر می‌گیرد، اغلب توسط ابر یا مه سفید غلیظی موسوم به «رومیزی» پوشیده شده که به هنگام وزش باد از سمت جنوب شرقی ایجاد می‌شود و سرسبزی پوشش گیاهی فلات این کوه نیز بیشتر ناشی از همین موضوع است. شکل مسطح کوه درنتیجهٔ لایه‌های تقریباً افقی سنگ آهکی به‌وجود آمده‌است که در معرض وزش باد شدید و فرسایش آب قرار داشته‌اند. دو قلهٔ فرعی جدا از کوه اصلی قرار دارند که قلهٔ لاینز هد یا سر شیر به ارتفاع ۶۶۹ متر در شمال غربی و قله شیطان که پیشتر ویندبرگ نامیده می‌شد به ارتفاع ۱۰۰۰ متر در شمال شرقی کوه تیبل واقع شده‌اند. همچنین مجموعه‌ای از قله‌ها موسوم به «دوازده حواریون» در غرب کوه، در امتداد کرانه‌های اقیانوس اطلس قرار دارند.

 

منبع: tourist attractions in africa

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ