مستر ویزا

نکات کلیدی قبل از اقدام برای خرید بیزینس در اوکراین در سال ۲۰۲۰

خرید بیزینس در اوکراین

در سال‌های اخیر قانونگذاران اوکراینی سعی کرده‌اند شرایط را برای افتتاح شرکت‌ها و تجارت در اوکراین ساده‌تر و هموارتر کنند. این امر، به ویژه، به قانونگذاری شرکت‌ها و ارز کشور مربوط می‌شود که طی دو سال گذشته با تغییرات اساسی روبرو شده است. اجازه دهید نکات کلیدی در مورد خرید بیزینس در اوکراین را مرور کنیم.

نکات کلیدی برای خرید بیزینس در اوکراین

شکل فعالیت تجاری
فعالیت‌های تجاری غیر مقیم در خاک اوکراین ممکن است با ثبت نام دفتر نمایندگی یا افتتاح شرکت انجام شود. افتتاح دفتر نمایندگی یک شرکت خارجی در اوکراین می‌تواند یک فرایند پیچیده باشد که باید در آن بسیاری از واسطه‌ها و خروجی‌ها مورد توجه قرار بگیرد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها این است که دفتر نمایندگی، یک شخص حقوقی نیست و نیازی به سرمایه گذاری اولیه ندارد (در صورتی که شعبه برای اهداف تبلیغاتی در اوکراین تاسیس شود و غیر سود ده باشد می‌تواند از مالیات معاف شود). در حالی که شایع‌ترین نوع ثبت شرکت در اوکراین، یک شرکت با مسئولیت محدود است. این نوع شرکت به خوبی توسط قانون اوکراین تنظیم می‌شود و اجازه می‌دهد تمام وظایف معمولی مؤسس خارجی بدون هیچ گونه تشریفات اضافی (به عنوان مثال صدور سهام، در مقایسه با یک شرکت سهامی خاص) حل شود. شرکت با مسئولیت محدود شکلی از تجارت است که با کسب و کارهای کوچک ایجاد می‌شود و حداکثر تعداد سهامداران آن نباید بیشتر از ۱۰ نفر باشد.

موسس و مدیر شرکت
بنیانگذاران شرکت‌های اوکراینی می‌توانند هم اشخاص حقیقی باشند و هم اشخاص حقوقی- غیر مقیم (یا تنها یا مشترکاً با شرکای تجاری). قانون اساسی اوکراین مقرر می‌کند که شهروندان خارجی در قلمرو اوکراین از حقوق و تعهدات مشابه شهروندان اوکراینی برخوردار باشند، البته شرط اصلی آن این است که یک غیر مقیم اوکراینی باید به طور قانونی در قلمرو اوکراین سکونت داشته باشد. به منظور ثبت شرکت اوکراینی، شخص حقیقی ابتدا باید کد شناسایی مالیات اوکراینی را بدست آورد. یک فرد غیر مقیم می‌تواند مدیر شرکت اوکراینی هم باشد به شرط اینکه اول از همه مجوز کار را دریافت کند. در غیاب چنین سندی، مدیر اول ممکن است شهروند اوکراینی یا غیر مقیم باشد که در حال حاضر دارای مجوز اقامت اوکراین است. بلافاصله پس از ورود شرکت مطابق با قانون، غیر مقیم می‌تواند مجوز کار را بدست آورد و مراحل تغییر مدیریت را آغاز کند.

اقامت اوکراین از طریق خرید بیزینس

صاحبان ذینفع
در چارچوب استراتژی ضد فساد در اوکراین، اصلاحات در اعمال چندین قانونگذاری انجام شده است. مطابق قانون شرکت‌هایی که مطابق با مقررات اوکراین تأسیس شده‌اند باید اطلاعات مربوط به صاحبان نهایی آنها را در اختیار ثبت احوال قرار دهند (به عنوان مثال اشخاص حقیقی نهایی که بیش از ۲۵٪ در شرکت سهام دارند).

سرمایه مجاز و مسئولیت محدود
سرمایه مجاز یک شرکت با مسئولیت محدود بین موسسین شرکت تقسیم می‌شود که جذابیت اصلی شرکت‌های با مسئولیت محدود است. بدین معنی که اعضای شرکت مسئولیت تعهدات شرکت را بر عهده نخواهند داشت و تنها ضررهای ناشی از فعالیت‌های LLC را تحمل می‌شوند که فقط در ارزش سهم پرداختی آنها باشد. قبل از اقدام برای خرید بیزینس در اوکراین معقول است که سرمایه مجاز را به مبلغی تشکیل دهید که بتواند هزینه‌های نگهداری اولیه شرکت را قبل از رسیدن به سودآوری (اجاره و نگهداری محل، پرداخت حقوق به کارمندان و غیره) پوشش دهد. سرمایه مجاز باید در مدت ۶ ماه از تاریخ ثبت شرکت توسط اعضا پرداخت شود، مگر اینکه در مواد مقرر شده باشد.

سیستم مالیات
قانون اوکراین دو سیستم مالیاتی را ارائه می‌دهد: عمومی و ساده. مالیات بردرآمد شرکت‌ها در ارتباط با سود درآمدها تعریف می‌گردد که توسط اشخاص حقوقی ساکن داخل و خارج از اوکراین و اشخاص غیر مقیم دارای اقامت دائم در اوکراین به دست می‌آید. بنابراین یک شرکت با مسئولیت محدود با یک عضو خارجی- شخص حقوقی که بیش از ۲۵٪ مالک آن باشد، تحت سیستم عمومی نظارت مالیات قرار می‌گیرد. مالیات اصلی که تحت سیستم عمومی قابل پرداخت است، مالیات بر درآمد با نرخ ۱۸٪ است.
بنگاه اقتصادی که میزان فعالیت آن در ۱۲ ماه گذشته به ۱،۰۰۰،۰۰۰ UAH (برابر با ۳۳،۰۰۰ یورو) تقسیم شده است باید مشمول ثبت نام اجباری به عنوان پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده، با نرخ ۲۰٪ باشد. اگر شما برای یک کارفرمای اوکراینی کار کنید، آنها مالیات خود را از حقوق و دستمزد شما محاسبه می‌کنند و از طرف شما به مقامات مالیاتی می‌پردازند. مدل ساده شده برای کارآفرینان رایج‌تر است و چهار گروه مالیاتی را مورد توجه قرار می‌دهد که توسط یک کارآفرین فردی مطابق با معیارهای خاص انتخاب می‌شود.

اقامت اوکراین از طریق خرید بیزینس
سود غیر مقیم
پس از پرداخت کلیه مالیات‌ها و هزینه‌های اجباری سود سهام از سود خالص شرکت توزیع می‌شود. ضمن پرداخت سود سهام به نفع افراد غیر مقیم، LLC باید بازپرداخت مالیات را از درآمد غیر اقامتی منع کند. نرخ کلی 15٪ تشکیل می‌شود، مگر اینکه توافق نامه‌های مالیاتی مضاعف بین المللی اعمال شده باشد.

محدودیت برای افراد غیر مقیم
علیرغم اینکه حقوق اجتماعی و فردی برای شهروندان اوکراینی یکسان است، هنوز هم در اوکراین محدودیت‌هایی برای افراد غیر مقیم وجود دارد به عنوان مثال: خارجی‌ها حق ندارند زمین‌های کشاورزی را به عنوان مالکیت به دست آورند (یک گزینه جایگزین ممکن است اجاره بلند مدت باشد).

تغییرات مثبت در قوانین شرکت
در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۱۸، قانون جدید اوکراین درباره “شرکت‌های با مسئولیت محدود و اضافی” به مرحله اجرا در آمد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. این قانون جدید، جایگزین قانونِ منسوخ و پیچیدۀ قبلی شد و جنبه‌های بحث برانگیز قوانین قبلی را از بین برد. همچنین هنجارهای ضمنی (به عنوان مثال روش تشکیل و برگزاری جلسه عمومی، آستانه رأی گیری و غیره) با هنجارهای مجاز جایگزین شد و با این کار انجام تجارت و خرید بیزینس در اوکراین آسان‌تر شد. علاوه بر این در حال حاضر بنیانگذاران فرصت این را دارند که وارد معاهدات سهامداران شوند که طبق قانون اوکراین تنظیم و محافظت می‌شوند.

آزادسازی ارز
در ۷ فوریه ۲۰۱۹ قانون جدید “درباره ارز و معاملات ارزی” لازم الاجرا شد که جایگزین مقررات ارزی سال‌های گذشته شد. این قانون اولین قدم در مورد آزادسازی ارز اوکراین است و در نهایت باید به حذف محدودیت‌های ارزی و ساده سازی معاملات ارزی منجر شود.

منبع: Establishing business in Ukraine

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ