مستر ویزا

گواهینامه اوکراین و شرایط رانندگی در اوکراین

شرایط رانندگی در اوکراین

با توجه به موقعیت مهم کشور اوکراین و داشتن شروط بهتری از جمله هزینه‌های کمتر زندگی در این کشور، هر سال افراد زیادی از سراسر جهان اقدام به مهاجرت به این کشور و ساکن شدن در این کشور می‌کنند. از نکات مهم برای همه افرادی که اقدام به مهاجرت می‌کنند آگاهی و اطلاع داشتن از شرط‌های رانندگی و دریافت گواهینامه اوکراین می‌باشد که در این مطلب به معرفی این موارد و نحوه همخوانی گواهینامه کشور خود با کشور اوکراین می‌پردازیم. همچنین اگر قصد سفر به کشور اوکراین را دارید بهتر است جهت آشنایی کامل با اوکراین حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

گواهینامه اوکراین

به طور کلی گواهینامه در کشور اوکراین مدرکی است که طبق آن اجازه و صلاحیت رانندگی به اشخاص در این کشور داده می‌شود.

برای رانندگی کردن در کشور اوکراین و مواجه نشدن با مشکلات احتمالی، برای افراد دو نوع گواهینامه درنظر گرفته شده است و می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدامات لازم را انجام دهند؛ نوع اول تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه بین المللی می‌باشد که باید بصوت ترجمه و نیز مهر ناتاریوس در آن حتما باشد.

نوع دوم که البته برای افراد مورد بهتری می‌باشد دریافت گواهینامه مربوط به کشور اوکراین است که با داشتن این نوع گواهینامه در حدود ۱۲۵ کشور جهان نیز دارای اعتبار است و می‌توان با آن رانندگی کرد.

گواهینامه بین المللی

در واقع یک نوع گواهینامه برای افرادی است که بدون هیچ گونه آزمون و امتحانی برای آن‌ها صادر می‌شود و برای دریافتش اقدامات لازم را انجام می‌دهند و میزان اعتبار این نوع گواهینامه بین ۱ تا ۳ سال می‌باشد.

برای دریافت این نوع گواهینامه سایر افراد باید به مراکز نمایندگی‌های اتومبیلرانی در ایران مراجعه کنند (بعضی از این نمایندگی‌ها آژانس‌های هواپیمایی نیز می‌باشند).

از شرایط اصلی و مهم داشتن این نوع گواهینامه‌ها استفاده از آن در کشورهای دیگر جز کشور خود است که شخص باید گواهینامه اصلی صادره از کشور خود را داشته باشد تا اجازه رانندگی کردن در کشورهای دیگر را داشته باشد.

از شرایط داشتن و استفاده از گواهینامه بین الملل بدین شرح است که فرد دریافت کننده آن نباید قوانین و مقررات رانندگی کشور مقصد را اجرا نکند و نسبت به انجام دادنشان کوتاهی نماید.

گواهینامه بین المللی که از ایران برای اشخاص صادر می‌گردد قابلیت‌های استفاده در بسیاری از کشورهای جهان را دارد علاوه بر زبان فارسی به هفت زبان دیگر از جمله ‌انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیائی و چینی نیز ترجمه می‌شود.

سایر اشخاصی که این نوع گواهینامه‌ها را دریافت کرده‌اند در صورت داشتن گواهینامه اصلی از کشور خود، در سایر کشورهای بیگانه به صورت کاملا آزاد با وسایل شخصی خود می‌توانند رانندگی کنند و به گردش و تفریح بپردازند. البته نکته مهمی که در این خصوص نباید نادیده گرفت این است که این نوع گواهینامه‌ها قابل تمدید نیستند و زمانی که اعتبارشان پایان می‌پذیرد شخص باید نسبت به صدور مجدد آن اقدامات لازم را انجام دهد.

شرایط رانندگی در اوکراین
گواهینامه بین المللی رانندگی قابلیت استفاده در بسیاری از کشورهای جهان را دارد

صدور گواهینامه اوکراین بین المللی برای ایرانی‌ها

به موجب این گواهی‌نامه‌های بین‌المللی که مدت اعتبار آنها یک و سه سال می‌باشد، می‌توان در کشورهایی که گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی را قبول دارند به صورت موقت رانندگی کرد. بدیهی است دارنده این مدرک بین‌المللی نباید قوانین و مقررات مربوط به شرایط اقامت و یا پرداختن به شغل و یا حرفه‌ای را نادیده گرفته و یا نقض کند که در کشورهای مسیر حرکت او جاری و قابل اجرا می‌باشد.

مدارک لازم برای صدور و دریافت گواهینامه بین المللی

۱- اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله
۲- یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ (با رعایت حجاب اسلامی برای بانوان)
۳- گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
۴- اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه
۵- تکمیل فرم درخواست
۶- پرداخت هزینه‌های اعلام شده

گواهینامه رانندگی در اوکراین

اشخاصی که در اوکراین ساکن هستند و با زبان این کشور آشنایی کافی را دارند و تسلط کامل را در این زمینه به دست آورده‌اند به راحتی می‌توانند در آموزشگاه‌های رانندگی در این کشور ثبت نام نمایند.

نهایتا بعد از تقریبا دو ماه گواهینامه اوکراین را می‌توانید دریافت نمایید اما با وجود اکثر افراد بیگانه و ایرانی‌هایی که زبان اوکراینی را بلد نمی‌باشند می‌توانند با پرداخت مبلغی اضافه‌تر بدون حضور در کلاس‌های آموزشی و یا حتی بدون شرکت در آزمون قبولی گواهینامه خود را دریافت نمایید.

این روش که هزینه زیادی را به همراه دارد برای خود خطرات و ریسک‌های احتمالی را نیز شامل می‌شود چرا که در این امر کلاه برداری‌های زیادی انجام می‌پذیرد.

نوع دیگری متفاوت از انواع گفته شده گواهینامه‌ها وجود دارد به نام گواهینامه بین الملل آمریکایی که افراد زیادی برای بدست آوردن آن درخواست‌های زیادی را انجام داده‌اند اما نکته مهم این امر این است که این نوع گواهینامه‌ها دارای هیچ گونه اعتباری نمی‌باشند و فقط برای کلاه برداری به افراد پیشنهاد داده می‌شوند.

توجه کنید که در صورت داشتن این نوع گواهینامه و در زمانی که پلیس اوکراین از شما گواهینامه را درخواست می‌کند نه تنها آن را نمی‌پذیرد بلکه با داشتن آن شما را جریمه هم می‌کند چرا که این نوع گواهینامه در این کشور دارای اعتبار نمی‌باشد.

گواهینامه‌های بین الملل برای افرادی که اقامت دائم در کشور اوکراین دارند هیچ گونه اعتبار و ارزشی ندارد.

گواهینامه رانندگی در اوکراین
اولین گام ثبت نام در آموزشگاه رانندگی و قبولی در یک آزمون تئوری و عملی است

گواهینامه رانندگی به عنوان غیر ساکن در اوکراین

مطابق با کنوانسیون ۱۹۶۸ وین در مورد ترافیک جاده‌ای اگر کشور شما در لیست زیر قرار گرفته باشد مجوز رانندگی شما ممکن است برای رانندگی یا کرایه اتومبیل در اوکراین به عنوان توریست بیش از ۶۰ روز دارای اعتبار باشد:

اتریش، آذربایجان، آلبانی، باهاما، بحرین، بلژیک، بلاروس، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، برزیل، ونزوئلا، ویتنام، ارمنستان، غنا، یونان، دانمارک، جمهوری دموکراتیک کنگو، اکوادور، استونی، زیمبابوه، اسرائیل، اندونزی، عراق، ایران، اسپانیا، ایتالیا، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، مقدونیه، کاستاریکا، کوبا، کویت، لتونی، لیتوانی، لیبی، لوکزامبورگ، مراکش، مکزیک، موناکو، مغولستان، نیجریه، هلند، آلمان، نروژ، واحد امارات متحده عربی، پاکستان، پرو، آفریقای جنوبی، لهستان، پرتغال، کره جنوبی، مولداوی، روسیه، رومانی، سان مارینو، سنگال، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، انگلیس، تاجیکستان، تایلند، تونس، ترکیه، ترکمنستان، مجارستان، ازبکستان، اروگوئه، فیلیپین، فنلاند، فرانسه، کرواسی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری چک، شیلی، مونته نگرو، سوئیس و سوئد.

گواهینامه رانندگی به عنوان ساکن در اوکراین

فعلا در اوکراین ۲ نوع مجوز رانندگی وجود دارد: ملی و بین المللی.

طبق مقررات کشور، افراد بیگانه حق رانندگی با وسایل نقلیه را در خاک اوکراین با استفاده از گواهینامه رانندگی بین المللی دارند اما پس از ثبت قانونی به عنوان ساکن شده در کشور باید گواهینامه رانندگی اوکراین را دریافت کنند.

اگر شما دارای گواهینامه رانندگی هستید می‌توانید آن را با گواهینامه اوکراینی ظرف ۶۰ روز پس از ثبت نام همسان سازی کنید. برای این کار فقط باید آزمون پزشکی دهید و تست قوانین رانندگی اوکراین را قبول شوید و نیازی به گذراندن دوره آموزشی در آموزشگاه رانندگی ندارید.

ولی اگر گواهینامه رانندگی ندارید، می‌توانید همانند یک شهروند اوکراینی به مراکز صدور گواهینامه مراجعه کرده تمام مراحل را انجام داده و گواهینامه اوکراینی خود را دریافت کنید.

گواهینامه رانندگی در اوکراین
در اوکراین دو نوع مجوز رانندگی ملی و بین المللی وجود دارد

نحوه دریافت گواهینامه رانندگی برای اولین بار (راهنمای گام به گام)

برای دریافت گواهینامه اوکراینی باید چهار مرحله اجباری بگذرانید :

مرحله ۱
اولین گام ثبت نام در آموزشگاه رانندگی و قبولی در یک آزمون تئوری و عملی است.
شما باید در آموزشگاه رانندگی که دانش نظری و مهارت‌های عملی رانندگی را به شما یاد می‌دهد ثبت نام کرده و از دوره‌های مورد نظر موفق بیرون آیید.
در کی یف مدارسی وجود دارد که برخی از معلمان آن به انگلیسی مسلط هستند.
شرایط و هزینه دوره‌های رانندگی به نوع خودروی انتخاب شده بستگی دارد. برای ثبت نام در آموزشگاه رانندگی باید مدارک زیر را همراه داشته باشید.

بیانیه‌ای که محل زندگی و نوع وسیله نقلیه شما را نشان می‌دهد.
گذرنامه و اجازه نامه اقامت
۴ عکس ۳.۵ × ۴.۵
مجوز پزشکی
پس از اتمام دوره شما باید در آزمون شرکت کنید (آزمون را می‌توانید به زبان انگلیسی نیز انجام دهید).
با کسب نمره قبولی گواهی پایان دوره به مدت ۲ سال از تاریخ اتمام آموزش دریافت خواهید کرد.

آموزشگاه‌های رانندگی در کی یف که به زبان انگلیسی دروس را برگزار می‌کنند:

Intensive” – Hr 900 for two hours 4A Krymskoho St., Mon. – Sun. 9 a.m. – ۹ p.m., +380 67 5642 334
“Virtuoz” – Hr 1,200-1,450 for 90 minutes 23 Bandery Av., Mon. – Fr. 9 a.m. – ۶ p.m., +380 67 4424 804
“Indycar” – Hr 4,900 for a standard course (includes theoretical and practical lessons) 52A Artema St., Mon. – Sun. 8 a.m. – ۱۰ p.m., Indycar@ukr.net

مرحله ۲
گذراندن معاینه پزشکی می‌باشد معاینه پزشکی شامل:
معاینه عمومی توسط متخصصان پزشکی و آزمایشگاه (آزمایش خون و تجزیه و تحلیل ادرار، آزمایش قند خون و معاینه چشم).
گواهی پزشکی مبنی بر عدم بیماری مطابق با “لیست بیماری‌ها و نقص‌هایی که رانندگی برای این اشخاص مجاز هست یا نیست.

مرحله ۳
قبولی در امتحانات در مرکز خدمات ( آزمون می تواند به انگلیسی نیز برگزار شود).
مرکز خدمات وزارت کشور اکنون لیستی از سوالات مطرح شده در قسمت کتبی آزمون رانندگی را انتشار داده که به انگلیسی نیز ترجمه شده است. این بخش از آزمون به صورت تئوری است و در آن قوانین و مقررات جاده‌ای مورد سوال قرار می‌گیرد. بعد از آن یک آزمون عملی نیز باید بگذرانید.

این امتحان برای دریافت گواهینامه رانندگی از دو قسمت تشکیل شده است:

قسمت اول تئوری (۲۰ دقیقه آزمون با کامپیوتر شامل ۲۰ سوال).
قسمت دوم آزمون عملی (آزمون رانندگی). اگر زمان برگزاری آزمون موفق نشدید رانندگی کنید یا بیش از دو خطا داشتید در آزمون قبول نمی‌شوید و باید دوباره امتحان دهید.
ولی امتحان کتبی را می‌توانید به تعداد نامحدودی شرکت کنید اما در آزمون رانندگی فقط سه بار اجازه انجام دادن آن را دارید.

مرحله ۴
گرفتن گواهینامه رانندگی. مجوز رانندگی بعد از ۵ روز کاری پس از گذراندن امتحانات صادر می‌گردد.
این گواهی فقط به شخص راننده تحویل داده می شود (با ارائه گذرنامه یا شناسنامه معتبر).

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ