مستر ویزا

هزینه ویزای کار در لهستان چقدر است و به چه شرایطی بستگی دارد؟

هزینه ویزای کار در لهستان

هر ساله مهاجران زیادی تصمیم می‌گیرند که برای کار به لهستان مهاجرت کنند. نرخ پایین بیکاری، افزایش متوسط حقوق و دستمزد در لهستان و هزینه‌های زندگی نسبتاً پایین این کشور از دلایل مهم افزایش مهاجرت کاری به لهستان است. با این حال، اخذ مجوزهای لازم برای کار برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا اندکی پیچیده است. ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که هزینه ویزای کار در لهستان چقدر است و به چه شرایطی بستگی دارد؟ با ما همراه باشید تا با این مراحل و نکات پیرامون آن بیشتر آشنا شوید.

آیا برای کار قانونی در لهستان به مجوز کار نیاز داریم؟

بیایید با یک سؤال کلی این مبحث را شروع کنیم. آیا برای کار در لهستان به مجوز کار نیاز داریم؟ لهستان بخشی از اتحادیه اروپا است، بنابراین، شهروندان کشورهای EEA می‌توانند بدون هیچ‌گونه مجوز خاصی در لهستان کار کنند. اگر شهروند ارمنستان، بلاروس، گرجستان، مولداوی، روسیه یا اوکراین هستید و قصد ندارید بیش از ۶ ماه در سال در لهستان کار کنید؛ نیازی به درخواست مجوز کار ندارید. در نهایت، اگر شهروند کشورهای دیگر هستید برای کار قانونی در لهستان نیاز به درخواست ویزا (یا اجازه اقامت) و مجوز کار دارید. البته چند مورد استثنا در این قانون وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • اجازه اقامت در لهستان را دارید.
  • ساکن یکی از کشورهای اتحادیه اروپا هستید.
  • هنگامی که همسر یا همسر سابق یک شهروند لهستانی هستید؛ به شرط داشتن اجازه اقامت برای خاک لهستان.
  • کارت لهستانی معتبری دارید.
  • در حال تحصیل در لهستان هستید.
  • به دلایل بشر دوستانه یا امنیتی موقت در خاک لهستان هستید. توجه داشته باشید که اگر به دلیل بشردوستانه در لهستان اقامت دارید؛ نمی‌توانید به طور قانونی در لهستان کار کنید.

مجوز کار در لهستان

اخذ مجوز کار در لهستان یک کار دشوار است؛ اما قبل از پرداختن به آن، اجازه دهید چند موضوع را روشن کنیم. برای کار قانونی در لهستان لازم است هم مجوز کار داشته باشید و هم اقامت خود را قانونی کنید. این دو موضوع حقوقی متفاوت هستند و نباید آن‌ها را اشتباه گرفت. با گرفتن ویزا یا اجازه اقامت می‌توانید به طور قانونی در لهستان اقامت داشته باشید، اما به این معنی نیست که می‌توانید کار کنید. برای کار قانونی در لهستان به مجوز کار نیاز دارید و این سند فقط براساس درخواست کارفرمای آینده شما صادر می‌شود.

هزینه ویزای کار در لهستان
لهستان بخشی از اتحادیه اروپا است، بنابراین، شهروندان کشورهای EEA می‌توانند بدون هیچ‌گونه مجوز خاصی در لهستان کار کنند

روند درخواست مجوز کار

فرض می‌کنیم کارفرمایی پیدا کرده‌اید که مایل است شما را استخدام کند و اقامت شما در لهستان نیز قانونی است (براساس ویزا یا اجازه اقامت). برای دریافت مجوز کار، کارفرمای شما باید یک درخواست مجوز کار را پر کند؛ که شامل نام شرکت و عنوان شغلی آینده شما است. در این صورت مجوز کار شما فقط برای شرکت و موقعیت مورد نظر معتبر است. اگر تصمیم بگیرید شرکت مورد نظر را ترک کنید مجوز کار شما باطل می‌شود. کارفرمای شما از نظر قانونی موظف است:

  • قرارداد کار را به صورت کتبی نوشته و ارائه دهد.
  • ترجمه قرارداد کار را به زبان شما ارائه دهد.
  • در نهایت اعتبار مجوز را بررسی کرده و از مجوز اقامت یا ویزای خود کپی بگیرید.
  • ظرف مدت ۷ روز پس از امضای قرارداد، به مؤسسات بیمه اطلاع دهید (که به شما حق مراقبت‌های بهداشتی رایگان، مرخصی و سایر مزایای اجتماعی را می‌دهد).

هزینه ویزای کار لهستان

از آنجا که کارفرمای شما برای مجوز کارتان درخواست می‌کند؛ هیچ هزینه اضافی برای شما وجود ندارد. اما اگر ویزا یا مجوز اقامت را ندارید باید هزینه آن را پرداخت کنید.

ملاحظات مجوز کار

به طور خلاصه، تنها در صورتی مجوز کار به شما اجازه می‌دهد به طور قانونی در لهستان کار کنید که موارد زیر را رعایت کنید:

  • اقامت خود را قانونی کرده باشید.
  • کارفرمای شما مجوز کار را برای شما دریافت کرده باشد.
  • شما یک کار تعریف شده در مجوز کار خود داشته باشید.
  • شما یک قرارداد با کارفرمای خود امضا کرده‌ باشید.
روند درخواست مجوز کار
برای کار قانونی در لهستان لازم است هم مجوز کار داشته باشید و هم اقامت خود را قانونی کنید

انواع ویزاهای کاری و استخدامی

با توجه به مدت اقامت، اسناد مجاز به کار در لهستان می‌تواند دو نوع باشد:
ویزای نیمه سالانه – به شما این امکان می‌دهد برای شش ماه در سال به طور قانونی در لهستان کار کنید.
ویزای سالانه – حق کار کل مدت مشخص شده در ویزا را می‌دهد.

نوع انتخاب شده به روش و شرایط ثبت نام، دعوت‌نامه یا مجوز بستگی دارد. هزینه ویزای ملی لهستان که توسط واسطه‌ها اخذ می‌شود تفاوت قابل توجهی دارد و همچنین به فوریت ثبت نام نیز بستگی دارد.

اجازه اقامت و کار هم زمان (ویزای کار در لهستان)

پیش از این اعلام کردیم بین قانونی شدن اقامت و مجوز کار قانونی در لهستان تمایز وجود دارد. به عبارت دیگر، ابتدا باید برای اجازه اقامت یا ویزا اقدام کرده و سپس کارفرمایی را پیدا کنید که شما را استخدام کند و برای شما مجوز کار بگیرد.

اما راه دیگری نیز وجود دارد. شما می‌توانید هم‌زمان درخواست اقامت موقت و مجوز کار کنید؛ بنابراین با یک سنگ دو نشان بزنید. به طور مشابه، شما باید کارفرمایی پیدا کنید که مایل به استخدام شما باشد.

کارفرما باید اثبات کنند که استخدام شما مبتنی بر برآورد بازار کار است؛ یعنی هیچ شهروند لهستانی بیکاری وجود ندارد که بتواند شغل آینده شما را انجام دهد. نتیجه برآورد بازار کار باید به درخواست شما پیوست شود. علاوه بر این، کارفرمای آینده شما باید با شما قرارداد کاری اولیه امضا کند.

انواع ویزاهای کاری و استخدامی
اجازه اقامت موقت و کار می‌تواند تا ۳ سال اعتبار داشته باشد؛ اما اعتبار آن به قرارداد کاری بستگی دارد

اقامت موقت و مجوز کار برای چه مدت معتبر است؟

اجازه اقامت موقت و کار می‌تواند تا ۳ سال اعتبار داشته باشد؛ اما اعتبار آن به قرارداد کاری بستگی دارد. اگر کارفرمای شما تصمیم بگیرد یک سال شما را استخدام کند؛ اجازه اقامت و کار برای یک سال معتبر است. درصورتی که تصمیم بگیرید وارد شغل جدیدی شوید باید کل مراحل را دوباره طی کنید.

هزینه اقامت موقت و درخواست ویزای کار در لهستان چقدر است؟

برای درخواست مجوز اقامت موقت و مجوز کار باید ۴۴۰ PLN برای تمبر مالیاتی و ۵۰ PLN اضافی برای کارت اقامت پرداخت کنید. اگر می‌خواهید یک شرکت با مسئولیت محدود یا یک شرکت سهامی را مدیریت کنید یا سهام آن را بخرید؛ باید کارت اقامت با هزینه‌ی ۳۴۰ PLN و هزینه‌ی تمبر مالیاتی ۵۰ PLN برای آن پرداخت کنید.

کلام آخر

صرف نظر از راه حلی که انتخاب می‌کنید؛ (درخواست مجوز کار یا درخواست هم‌زمان اقامت و اجازه کار)، بایدها و نبایدهای وجود دارد که بهتر است آن‌ها را بدانید:

  • هرگز گذرنامه یا شناسنامه خود را به کسی ندهید.
  • یک نسخه از مجوز کار را پیش خود نگه دارید.
  • اگر از راه دور کارهای مجوز کار خود را مدیریت می‌کنید؛ می‌توانید جزئیات کار را از طریق کارفرمای آینده خود و به‌صورت آنلاین بررسی کرده و از قانونی بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • اگر از آژانس کاریابی استفاده می‌کنید؛ آن‌ها را به صورت آنلاین بررسی کنید.

منبع: work visa in poland

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ