مستر ویزا

آشنایی با مترو کی یف اوکراین و خطوط آن

مترو کی یف

مترو کی یف یک سیستم حمل و نقل با سرعت بالاست که پایه اصلی حمل و نقل عمومی در شهر کیف است. مترو اولین سیستم حمل و نقل با سرعت زیاد در اوکراین و سومین سیستم در اتحاد جماهیر شوروی پس از مسکو و سن پترزبورگ است. مترو کیف سه خط با طول کلی ۶۷.۵۶ کیلومتر و ۵۲ ایستگاه دارد. این سیستم روزانه ۱.۳۳۱ میلیون مسافر را جابجا می‌کند و عمیق‌ترین ایستگاه جهان، آرسنال (با عمق ۱۰۵.۵ متر) در این سیستم یافت می‌شود.

مترو کی یف خط ۱ اوکراین (SVIATOSHYNSKO-BROVARSKA)

تمام ایستگاه‌های ساحل شرقی رودخانه Dnieper زمینی یا بالاتر از سطح زمین هستند. وجود آب و هوای معتدل اوکراین مانع از خراب شدن شدید ایستگاه‌های آنجا شده است. پنج ایستگاه اصلی خط مترو به عنوان بناهای معماری شناخته شده‌اند و بنابراین توسط دولت محافظت می‌شوند. خط قرمز شلوغ‌ترین خط است و روزانه ۵۵۷.۹ هزار مسافر را جابجا می‌کند.

مترو کی یف خط ۲ (OBOLONSKO – TEREMKIVSKA)

خط ۲۰.۹۵ کیلومتری اوبولونسکو – ترمکیووسکا خط دوم متروی کیف است که اولین بار در سال ۱۹۷۶ افتتاح شد. امتداد آن به سمت جنوب در راستای ساحل راست رودخانه دنیپر گسترش یافته است. از نظر معماری این خط بعضی از بهترین نمونه‌های معماری اواخر شوروی را نشان می‌دهد. در حالی که جدیدترین آنها در ۲۰۱۰-۲۰۱۳ نمونه خوبی از ایستگاه‌های مدرن با برخی از نقوش ملی دکوراسیون و با دسترسی برای افراد معلول است. این خط مترو آبی است و روزانه ۴۶۰.۹ هزار مسافر را جابجا می‌کند.

مترو کی یف خط ۳ (SYRETSKO-PECHERSKA)

طولانی‌ترین خط در مترو کیف ۲۳.۹ کیلومتر خط Syretsko–Pecherska سومین خط متروی کیف است که اولین بار در سال ۱۹۸۹ افتتاح شد. این یک محور اصلی شمال غربی-جنوب شرقی سیستم حمل و نقل سریع کیف است. قبل از عبور از روی یک پل نیمه پوشیده و سپس رفتن به مناطق مسکونی جنوب شرقی کیف از سمت راست رودخانه Dnieper شروع می‌شود. معماری این خط مترو مدرن است و برخی از نقش‌های تزئینی پس از استقلال را نیز نشان می‌دهد. از نظر فنی این خط یک پیشرفت بزرگ برای کشور اوکراین است و از بخش‌های قدیمی طولانی‌تر و گسترده‌تر است. همچنین برخی از ایستگاه‌های آن امکان دسترسی معلولان را نیز شامل می‌شود. این خط مترو روی نقشه‌ها دارای رنگ سبز است.

مترو کی یف اوکراین
طولانی‌ترین خط در مترو کیف ۲۳.۹ کیلومتر خط Syretsko–Pecherska سومین خط متروی کیف است

معماری ایستگاه‌های مترو اوکراین

مانند همه سیستم‌های مترو موجود در اتحاد جماهیر شوروی سابق که به تزئینات جالب و رنگارنگ معروف هستند سیستم کیف نیز مستثنی از این قاعده نیست. ایستگاه‌های اصلی مرحله اول با جزئیات تزئین شده‌اند و معماری استالینیستی پس از جنگ آمیخته با نقوش سنتی اوکراین را نشان می‌دهد. بسیاری از اولین پروژه‌های ایستگاه‌های ارائه شده در آغاز دهه ۱۹۵۰ پر از عناصر تزئینی غنی مانند موزاییک، تزئینات، نقش برجسته‌ها، مجسمه‌ها و سنگ مرمر بسیار هستند. هر ایستگاه مترو شکل اصلی خودش را دارد به عنوان مثال ایستگاه آرسنال به جای یک سالن مرکزی کوچک دارای یک سالن وسیع با مجسمه‌های جنگجویان جنگ‌های داخلی و بزرگ کشوری است.

ایستگاه VOKZALNA

ایستگاه Vokzalna با تزئینات و نقش‌های برجسته روی ستون‌ها یک نقشه بزرگ تزئینی از اوکراین است در حالی که ایستگاه Politeckhnichniy Institut دارای صفحات موزاییکی بزرگ می‌باشد که عناصر مربوط به علوم طبیعی را به تصویر کشیده است. ایستگاه‌های بعدی که در سال ۱۹۶۳ افتتاح شدند ظاهری سختگیرانه داشتند. ایستگاه‌های فضای باز، که در دهه ۱۹۶۰بازگشایی شدند و بعداً ایستگاه‌های زیرزمینی ۱۹۷۱ با یک پروژه ابتدایی استاندارد، ساخته شد.

معماری تزئینی

در دهه ۱۹۷۰ معماری تزئینی شروع به بازیابی کرد و ایستگاه‌های ساخته شده از دهه ۱۹۸۰ به بعد در مقایسه با ایستگاه‌های همان دوران در شهرهای دیگر اتحاد جماهیر شوروی سابق طراحی ابتکاری بیشتری را نشان می‌دهند. همچنین برخی از ایستگاه‌های قدیمی در زمینه نورپردازی و بازسازی برخی از مواد تزئینی به روزرسانی شده‌اند و پس از اعلام استقلال اوکراین و انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ برخی از نمادهای شوروی که در اصل در دکور گنجانده شده بودند سازگار با زمان مدرن شده و یا با تغییر ترکیب معماری‌شان به کلی حذف شدند. پس از آن تمام نمادهای اتحاد جماهیر شوروی به دلیل قانون برچیده شدن امنیت در سال ۲۰۱۵ حذف شدند.

معماری مترو کی یف اوکراین
مترو کی یف یک سیستم حمل و نقل با سرعت بالاست که پایه اصلی حمل و نقل عمومی در شهر کیف را تشکیل می‌دهد
جریان مسافر

از سال ۲۰۱۵ “لیسووا” با عبور ۵۸.۵ هزار مسافر در روز (به طور متوسط) شلوغ‌ترین ایستگاه در مترو کیف بود. یکی از دلایل ازدحام در ایستگاه “Vokzalna” در ساعات شلوغی، نبودن پله برقی کافی و در دسترس بودن تنها یک نقطه برای ورود و خروج مسافران است.
ایستگاه “Akademmistechko” با ۵۱.۱ هزار مسافر در روز سوم است و اینها تنها ایستگاه‌هایی هستند که بیش از ۵۰۰۰۰ مسافر در روز جابجا می‌کنند.
ایستگاه “Livoberezhna” در همان خط ۴۸.۱ هزار مسافر را در روز را جا به جا می‌کند.
مکان پنجم مربوط به ایستگاه از خط آبی (M2) در جریان مسافر است. ایستگاه “Pochaina” (۴۶.۲ هزار) و “مینسکا” با ۴۵.۵ هزار رکورددار جابه جایی مسافر، در مکان‌های بعدی هستند.
در خط Syretsko–Pecherska شلوغ‌ترین ایستگاه “Lukyanivska” است که فقط کمتر از ۴۰ هزار مسافر در روز در آن جابجا می‌شوند.
در مقابل کمترین ایستگاه در این سیستم ایستگاه “دنیپرو” (خط قرمز) است که فقط ۲.۸ هزار مسافر روزانه از آن عبور می‌کنند.

Chervonyi Khutir ایستگاه دیگری با جابجایی مسافر روزانه کمتر از ۵۰۰۰ است و خالی‌ترین ایستگاه روی خط آبی “Posthtova Ploshcha” است که تنها ۸.۹ هزار مسافر را جابجا می‌کند.

مراکز را به خطوط دیگر و سایر وسایل حمل و نقل سریع منتقل کنید
از مراکز حمل و نقل “Vokzalna” مهمترین آنها است و بزرگترین ایستگاه مترو اوکراین است. این ایستگاه دسترسی مستقیم به ایستگاه راه آهن کیف دارد.
یکی دیگر از مراکز حمل و نقل که از اهمیت بالایی برخوردار هستند عبارتند از: Livoberezhna ،Darnytsia ،Pochaina به عنوان ایستگاه‌هایی که مسافران را در رفت و آمد از Troieshchyna (بزرگترین منطقه مسکونی در کیف) می‌پذیرند.

توزیع ایستگاه ها در سطح شهر

ایستگاه‌های موجود در خطوط مترو دارای ده بخش فرعی کیف هستند اما گسترش آنها بصورت ناهموار است و بیشترین تعداد مربوط به منطقه شوچنکیووسکی است که دارای ۱۳ ایستگاه می‌باشد. هر دو گروه Pecherskyi و Holosiivskyi دارای ۱۱ ایستگاه هستند. در حالی که Desnyanskyi raion با وجود پرجمعت‌ترین منطقه در کی یف از ارتباطات مترو محروم است و فقط ۲ ایستگاه قابل دسترس دارد . اطلاعات فوق نشان می‌دهد که قسمت کرانه سمت راست کی یف شامل اکثریت مطلق ایستگاه‌هاست.

بلیط

قیمت بلیط در مترو اوکراین ۸.۰۰ hryvnia (0.28 دلار) هزینه دارد. هزینه این خدمات با کارت‌های اعتباری مترو یا بلیط‌های کاغذی دارای QR پرداخت می‌شود.

خطوط مترو کی یف اوکراین
برای ورود به مترو از کارت‌های اعتباری بدون تماس نیز استفاده می‌شود
کارتهای اعتباری

برای ورود به مترو از کارت‌های اعتباری بدون تماس نیز استفاده می‌شود کارت را می‌توان با قیمت کمی ۱۵ hryvnias (0.53 دلار) خریداری کرد و برای حداکثر ۵۰ سفر می‌توان آن را شارژ نمود.

با استفاد از این بلیت‌ها هر سفر ۰.۳۰ گریونی ارزان‌تر می‌شود. همچنین مسافر هزینه کرایه را با کارت بانکی پرداخت کند. کارت‌های MasterCard PayPass یا Visa PayWave پذیرفته شده‌اند و برای ورود به مترو می‌توان از Google Pay و Apple Pay نیز استفاده کرد. کارت‌ها توسط صندوقدار یا با استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک قابل شارژ هستند. پایانه‌ها اسکناس‌های کاغذی یا سکه‌های گریونا را از شما می‌پذیرند و برای شما بلیط صادر می‌کنند. نوع دیگری از کارت‌ها نیز وجود دارند که می‌توان برای سواری نامحدود در مدت یک یا نیم ماه به قیمت ۳۸۰ hryvnias خریداری و شارژ کرد.

پیشرفت و توسعه برنامه ریزی شده

در سال ۲۰۱۲ برنامه‌های متروی کی یف قصد داشت تا سال ۲۰۲۵ تقریباً حجم کاریش را دو برابر کند. در حالی که کامل شدن این طرح عملی به نظر نمی‌رسد از اوایل سال ۲۰۰۰ تعدادی ایستگاه جدید افتتاح شده است.

ساخت مترو کی یف خط ۴ (PODILSKO-VYHURIVSKA)

خط چهارم مترو کی یف (همچنین به عنوان خط “Podilsko–Voskresenska” شناخته می‌شود) مناطق Troieschyna شمالی ساحل سمت چپ را با مرکز تجاری جزیره Rybalskiy در رودخانه Dnieper وصل می‌کند و از آنجا ادامه پیدا می‌کند و به منطقه پودیل خواهد رفت.
این خط به سمت غرب در امتداد دامنه شمالی Starokyivska Hora و به سمت شمال غربی مرکز کیف ادامه خواهد یافت جایی که به جنوب می‌چرخد ​​و به ایستگاه راه آهن مسافربری کیف می‌رسد.
آخرین مرحله برنامه ریزی شده خط را به فرودگاه Zhuliany کی یف و مناطق مسکونی در مسیر آنجا وصل می‌کند.
این بخش قرار بود تا سال ۲۰۰۰ افتتاح شود اما به دلیل مشکلات مالی این پروژه متوقف شد.
از عواملی که باعث شد این پروژه به تعلیق بیفتد مشکلات ساخت و ساز و بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ بود. کار روی این پروژه در اواسط سال ۲۰۱۷ مجدداً شروع شد و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱ افتتاح شود.
در ماه مه سال ۲۰۱۷ شورای شهر کیف تفاهم نامه‌ای را با یک کنسرسیوم چینی (که شامل گروه بین المللی راه آهن چین و گروه ساختمانی چین است) امضا کرد تا پیشرفت فعلی پروژه را بررسی کند و در نهایت برای ساختن خط نهایی گفته می‌شود که کارهای ابتدایی برای نوسازی ساخت و ساز انجام می‌شود.
قرار است که اولین بخش‌های این خط تا سال ۲۰۲۵ به سرانجام برسند، در حالی که ساخت و سازهای بعدی احتمالاً در سال ۲۰۳۰ پایان می‌یابد.

مترو کی یف خط ۵ (LIVOBEREZHNA)

این خط برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ به عنوان یک خط برنامه ریزی شده روی نقشه‌ها بوجود آمد. سرانجام یک امتداد به سمت جنوب آغاز می‌شود که در امتداد ساحل سمت چپ Dnieper تا منطقه Osokorky جنوبی ادامه می‌یابد. این آخرین پروژه در مترو است که در طرح توسعه فعلی پیش بینی شده است.
در سال ۲۰۰۹ قرار بود که اولین مرحله این خط در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شود با این حال از ۶ جولای ۲۰۱۷ هیچ قراردادی برای ساخت و ساز بسته نشده و ساخت و ساز آن آغاز نشده است.

مترو کی یف خط ۶ (VYSHHORODSKO-DARNYTSKA) Vyshhorodsko–Darnytska

خط پیشنهادی در مترو کیف است. در حال حاضر این برنامه در دست برنامه ریزی است و پیش بینی می‌شود این خط در آینده دور ساخته شود (هرگونه ساخت و ساز پس از سال ۲۰۲۵ شروع می‌شود) با این حال مدتی پس از اعلام چنین پیشنهادی این پروژه از دولت فعلا به حالت تعلیق درآمده است.

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ