مستر ویزا

ثبت اختراع در لهستان و بررسی مراحل آن

ثبت اختراع در لهستان

حق ثبت اختراع در لهستان به مخترعین حق انحصاری استفاده از این اختراع را برای اهداف تجاری و حرفه‌ای می‌دهد. بنابراین آنها به دارایی‌های مهم شرکت تبدیل می‌شوند و با این کار از نوآوری خود در برابر هرگونه تخلف توسط شخص ثالث محافظت می‌کنند. همچنین به سازندگان اجازه می‌دهد تا با اعطای مجوز یا فروش ایدۀ ثبت شده، درآمد خود را افزایش دهند. حق ثبت اختراع موجب تقویت اعتبار، شهرت و افزایش نوآوری آنها می‌شود. با توجه به پیوستن لهستان به اتحادیه اروپا، قوانین حق ثبت اختراعات و پرونده‌های ثبت اختراع را قوانین اتحادیه اروپا تنظیم می‌کند. مقررات اتحادیه اروپا در لهستان اثر فوری دارند، اما بخشنامه‌ها بایدکاملا اجرا شوند. مقررات اتحادیه اروپا بر قوانین ملی اولویت دارند و لهستان عضو توافق نامه دادگاه یکپارچه ثبت اختراعات است.

در دوره افزایش جهانی شدن، فشار برای متحد کردن سیستم‌های ثبت اختراع منجر به استاندارد سازی مقررات داخلی، ملی و منطقه‌ای ثبت اختراع در اکثر کشورهای جهان شده است. این وضعیت همچنین نتیجه تأسیس شرکت‌های بزرگ، چند ملیتی‌، هلدینگ‌های بین المللی و انواع دیگر شرکت‌های وابسته است که گروه‌های چند ملیتی تحقیقاتی را ایجاد کرده است که به طور مشترک روی راه حل‌های جدید و نوین فنی کار می‌کنند. بنابراین، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع به طور مداوم در حال افزایش است. همین امر در مورد شرکت‌های لهستانی اعمال می‌شود که نه تنها بخشی از منابع چند ملیتی بلکه شرکتهای ملی یا موسساتی است و همکاری نزدیک با نهادهای خارجی دارند.

برای ثبت اختراع در لهستان یک اختراع باید جدید باشد، دارای یک گام اختراعی باشد و قابلیت استفاده در صنعت را داشته باشد.

محدودیت‌های ثبت اختراع چیست؟

موارد زیر اختراع محسوب نمی‌شوند و نمی‌توانند ثبت اختراع شوند:

  • اکتشافات، نظریه‌های علمی و روش‌های ریاضی
  • آفرینش‌هایی از منظر زیبایی شناسی
  • طرح‌ها، قوانین و روش‌های انجام اعمال ذهنی، فعالیت‌های تجاری و بازی‌ها
  • آفرینش‌هایی که می‌توان با توجه به قوانین پذیرفته شده و شناخته شده علم، بهره برداری از آن‌ها را غیرممکن دانست.
  • آفرینش‌ها یا روش‌هایی که استفاده از آنها قابل اثبات نیست یا مطابق انتظار متقاضی با توجه به قوانین پذیرفته شده و شناخته شده علوم نتیجه‌ای نخواهد داشت.

ثبت اختراع در لهستان

موارد زیر نیز قابل ثبت نیست:

  • اختراعاتی بر خلاف نظم عمومی یا نجابت
  • انواع گیاهان یا نژادهای حیوانی و اساساً فرآیندهای بیولوژیکی برای تولید گیاهان یا حیوانات
  • روش‌هایی برای درمان انسان یا حیوانات توسط جراحی یا درمان
  • روش‌های تشخیصی روی انسان یا حیوانات
  • برخی اختراعات بیوتکنولوژی

مقررات اتحادیه اروپا هم در مورد حق ثبت اختراعات داخلی لهستان و هم در مورد حق ثبت اختراعاتِ اعطا شده طبق کنوانسیون ثبت اختراعات اروپا معتبر هستند. اسناد بین المللی فقط پس از تصویب در لهستان لازم الاجرا هستند، با تصویب، آنها منابع قانونی در لهستان می‌شوند. قوانین بین المللی مصوب در پارلمان از قوانین ملی اولویت دارند.

تصمیمات دادگاه
اگرچه سیستم دادرسی در لهستان قابل اجرا نیست اما در عمل احکام دادگاه عالی (مدنی و اداری) معمولاً توسط دادگاه های بدوی مورد توجه قرار می‌گیرند.

برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر لهستان هیچگونه شرایطی در رابطه با مجوزهای ثبت پرونده خارجی و یا داشتن مجوز برای ثبت پرونده در خارج از کشور ندارد. اگر متقاضی یک تبعه لهستان باشد و در قلمرو جمهوری لهستان اقامت داشته باشد برای اهداف امنیت ملی، اولین درخواست ثبت اختراع مربوط به یک اختراع باید در اداره ثبت اختراعات جمهوری لهستان (PPO) ثبت شود. برای تضمین حمایت از حق ثبت اختراع اروپا در لهستان، دارندگان حق ثبت اختراع اروپایی باید ترجمه لهستانی حق ثبت اختراع اروپا را ظرف ۳ ماه از تاریخ انتشار اعلامیه اعطای حق ثبت اختراع اروپا (B1) به اداره ثبت اختراعات لهستان ارائه دهند، دقت داشته باشید که این محدودیت زمانی قابل تمدید نیست.

اداره ثبت اختراعات از دارندگان حقوق می‌خواهد که هزینه چاپ و انتشار حق ثبت اختراع را پرداخت کنند. هزینه بر اساس تعداد صفحات ترجمه است. اگر مشخصات از ۱۰ صفحه بیشتر نباشد هزینه ۹۰ PLN است. برای هر صفحه اضافی هزینه PLN 10 دریافت می‌شود.

ثبت اختراع در لهستان

مراحل ثبت اختراع در لهستان

مرحله ۱
مشخصات ثبت اختراع را تهیه کنید که شامل موارد زیر است:
– توصیف کتبی اختراع (برای دیدن اختراع توسط دیگران)
– نقاشی‌ها (در صورت لزوم؛ برای نشان دادن اختراع خود)
– ادعاها (اظهارات دقیق حقوقی در قالب جملات منفرد برای تعریف مشخصات فنی)
– چکیده (خلاصه‌ای که شامل جنبه‌های مهم فنی است).

توجه: متقاضیانی که در خاک لهستان اقامت و شرکتی ندارند، باید یک نماینده ثبت اختراع محلی تعیین کنند.

مرحله ۲
فرم “درخواست اعطای حق ثبت اختراع” را به همراه سه نسخه یکسان از مشخصات اختراع ثبت شده، در اداره ثبت اختراع لهستان (PPO) پر کنید. همچنین می‌توانید درخواست خود را از طریق نمابر ثبت کنید، اما در این صورت شما باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ تشکیل پرونده نسخه اصلی برنامه را ارائه دهید. همراه با پر کردن فرم درخواست باید هزینه درخواست را پرداخت کنید.

مرحله ۳
یک رسید پرونده صادر می‌شود که شامل شماره و تاریخ تشکیل پرونده است.

ثبت اختراع در لهستان

مرحله ۴
مرحله اول بررسی:
– بررسی رسمی
– گزارش جستجو
اداره ثبت اختراعات باید گزارش جستجو را تهیه کند این گزارش شامل استناد به مواردی است که ممکن است در ارزیابی اختراع ادعا شده در برنامه مورد توجه قرار گرفته و برای متقاضی ارسال شود.

– انتشار برنامه
مدتی پس از تاریخ تشکیل پرونده (یا تاریخ اولویت) درخواست ثبت اختراع در روزنامه رسمی سطح اول PPO (Biuletyn Urzedu Patentowego) منتشر می‌شود البته تا زمانی که درخواست را پس نگرفته باشید. متقاضی می‌تواند ظرف مدت ۱۲ ماه از تاریخ اولویت درخواست انتشار سریع‌تر از موعد را کند (در این حالت باید هزینه اضافی پرداخت شود).

مرحله ۵
مرحله دوم بررسی در این مرحله صورت می‌گیرد (در این مرحله اختراع و کاربرد صنعتی اختراع مورد بررسی قرار می‌گیرد).

مرحله ۶
هنگامی که درخواست شما بررسی شد، به شما اطلاع داده می‌شود که در صورت وجود چه مواردی باید اصلاح یا تکمیل شود و مدت زمان پاسخ شما چقدر است.

اگر درخواست شما از تمام الزامات قانون مالکیت صنعتی لهستان برخوردار باشد حق ثبت اختراع به شما اعطا می‌شود. همچنین اطلاعات مربوط به حق ثبت اختراع اعطا شده در روزنامه رسمی سطح دوم PPO) Wiadomosci Urzedu Patentowego) منتشر خواهد شد که به صورت ماهانه صادر می‌شود.

حفاظت از حق ثبت اختراع ۲۰ سال از تاریخ ثبت پرونده آغاز می‌شود.

توجه: حق ثبت اختراع منوط به پرداخت هزینه‌ای برای اولین دوره حمایت است. عدم پرداخت هزینه در مهلت مقرر منجر به این می‌شود که تصمیم در مورد اعطای حق ثبت اختراع منتفی است.

منبع: patent in poland

تازه‌های مستر ویزا

اطلاعات تماس خود را برای کارشناسان مستر ویزا ارسال کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیرند

تبلیغات

قالب بتن
قالب بتن تسکو
مشاوره آنلاین واتساپ